موسسات نیکوکاری و خیریه برای منافع مردم تلاش می‌کنند و هدفی غیر از کاهش فقر در جهان ندارند و هدف مهم و اساسی آنها انجام اعمال خیر می‌باشد تا در جهانی بهتر زندگی کنیم.

  به طور کل این نوع از کسب  و کار به یک موسسه خیریه و یا یک بنیاد که ممکن است به شکل دولتی و یا خصوصی فعالیت نماید، اشاره می کند.

موسسه خیریه دارالاکرام در حوزه حمایت از تحصیل دانش آموزان کم برخوردار و فاقد سرپرست موثر فعالیت می کند. به همین بهانه گفت و گویی با مدیر شعبه نجف آباد این موسسه، مسعوده تدین داشته ایم که در ادامه می خوانید.

خانم تدین شیوه فعالیت در شعبه نجف آباد موسسه خیریه دارالاکرام به چه صورت است؟ و شما چطور در شعبه خود کارها را مدیریت می کنید؟

شعبه نجف آباد از سال ۹۴ فعالیت خود را آغاز کرد و ما از طریق آموزش و پرورش دانش آموزان مستعد بورسیه تحصیلی را شناسایی کردیم و تا امروز حدود ۶۰۰ دانش آموز به ما معرفی شده است، اما افرادی که شرایط منشور موسسه دارالاکرام را دارا بوده و بورسیه تحصیلی شده اند ۱۸۵ نفر است. خروجی های بسیاری داشته ایم و فعالیت هایمان هم در زمینه تحصیل و آموزش دانش آموزان بوده است و افرادی از جمله معلم، دبیر و استاد دانشگاه با ما همراه شده اند و برای دانش آموزانمان تدریس می کنند. از نظر معیشتی هم سالی دو بار برای خانواده سبد کالا شامل برنج، روغن، گوشت و ماکارونی تهیه می کنیم. برای شروع سال تحصیلی و عید هم برایشان لباس و کیف و کفش مناسب تهیه می کنیم.

شیوه جذب دانش آموزان در شعبه نجف آباد چگونه است؟

ما از طریق آموزش و پرورش به مدارس تعیین شده مراجعه می کنیم و از مدیران مدارس می خواهیم که لیست دانش آموزان فاقد سرپرست موثر را به ما بدهند، ما از این طریق اقدام می کنیم و خانواده ها اگر اعلام آمادگی کنند برای شناسایی دانش آموزان به منازل آنها می رویم. دانش آموزانی که جذب ما می شوند به هیچ عنوان حاضر به خروج و ترک موسسه نیستند زیرا از شرایط موجود استفاده بهینه می کند و در شرایط ایده آل به تحصیل می پردازد. جدای از این موضوع گاهی دانش آموزانی از طریق خیریه ها به ما معرفی می شوند. موارد بسیاری هم بوده که دانش آموزان به همراه خانواده هایشان به ما مراجعه می کنند و تقاضای بورسیه تحصیلی دارند که ما آنها را شناسایی و اگر با شرایط مطابقت داشته باشند بورسیه تحصیلی می کنیم.

خانم تدین، با آمدن ویروس کرونا چه مشکلاتی برای شعبه نجف آباد به وجود آمد و شرایط را برای شما و دانش آموزان تغییر داد؟

کرونا مشکلات بسیاری برای ما به وجود آورد، ما هفته ای یک روز برای مادران جلسه تربیتی داشتیم که از وقتی کرونا آمد این جلسات تعطیل شد از طرفی دیگر برخی از خانواده ها یک گوشی موبایل دارند و درس خواندن دانش آموزان از این طریق با مشکلاتی همراه شده و برخی از دانش آموزان نیز با افت تحصیلی مواجه شده اند.

تامین مالی و جذب نیکوکار در شعبه شما چگونه شکل می گیرد؟

ما هم از طریق فضای دیجیتال اطلاع رسانی می کنیم و هم به مراکزی از جمله کارخانه ها و پزشکان مراجعه می کنیم. البته پزشکان و دندان پزشکانی که با شعبه نجف آباد همراه هستند نسبت به دانش آموزان احساس مسئولیت می کنند و مرتب کمک های خود را افزایش داده اند، اما کارخانه داران با توجه به کم شدن تولیداتشان نسبت به گذشته همراهی خود را تا حدودی کاهش داده اند.

متوسط بورسیه تحصیلی شما چقدر است؟

مبلغ بورسیه تحصیلی ما از مبلغ ۱۷۰ هزار تومان تا ۳۵۰ هزار تومان متغیر است.

خانم تدین یکی از مباحثی که خیلی باعث چشمگیرتر شدن موسسه دارالاکرام می شود بحث تبلیغات است. شما در صحبت های خود به استفاده از فضای دیجیتال اشاره کردید، غیر از این به نظر شما چه تبلیغاتی اگر وجود داشته باشد مخاطبان هدف بیشتر و بهتر جذب موسسه می شوند؟

تبلیغات ما تا به امروز به صورت دیجیتالی بوده است،اما در حال حاضر تلاش می کنیم تبلیغاتی در سطح شهر داشته باشیم تا در شناسایی موسسه به بهترین شکل ممکن عمل کنیم.

شما از خدماتی که به دانش آموزان و خانواده های آنها ارائه کردین فرمودید، آنها تا چه حد از ارائه این تسهیلات رضایت داشتند؟

آنها صد در صد از ارائه این خدمات راضی هستند زیرا زندگی بسیاری از این خانواده ها از طریق کمیته امداد و یارانه هایی که دریافت می کنند اداره می شود. به همین دلیل هر خدمتی که ما به آنها بکنیم آنها راضی و شاکر هستند.

استقبال و همراهی خیرین با موسسه در نجف آباد به چه صورت بوده است؟

تا به حال بسیار خوب بوده است و روز به روز هم به تعداد حامیان ما اضافه می شود. شاید افرادی به دلیل تغییر شغل میزان کمک های خود را کمتر کرده باشند اما آنها هم سعی می کنند این کمک قطع نشود و برخی دیگر هم به مناسبت های گوناگون کمک های بیشتری به موسسه و دانش آموزان می کنند.

(Visited 160 times, 1 visits today)
دسته بندی: فرهنگی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد