معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: مردم اطمینان داشته باشند که علیرغم فشارهای تحریمی و اقتصادی، در حوزه تامین کالاهای اساسی کشور به هیچ وجه مشکلی نخواهیم داشت بلکه با توسعه صادرات می‌توان زمینه اشتغال و تولید بیشتر را نیز فراهم کرد.

محمد نهاوندیان روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در سنندج اظهار داشت: با وجود تحریم‌های شدید اقتصادی و کاهش منابع ارزی از دی ماه ۹۶ تا خرداد امسال، در حوزه تامین کالاهای اساسی دچار مشکل نشدیم و با اتخاذ تصمیم‌های مناسب و سیاست‌های تشویقی برای صادرات، بحران تحریمی رفع شد.

وی با بیان اینکه اکنون از التهاب اقتصادی یکسال قبل گذر کرده و به مرحله ثبات و آرامش نسبی رسیده‌ایم، اضافه کرد: طی یکسال و نیم اخیر کشور توانست با منابع ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی نیازهای خود را برای تامین کالاهای اساسی برآورده کند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور به افزایش فرصت‌های صادراتی و تجاری با کشورهای همسایه نسبت به گذشته اشاره کرد و افزود: در استانی مانند کردستان با توجه به همجواری با اقلیم شمال عراق، میزان صادرات از مرز باشماق چند برابر گذشته افزایش یافته و پتانسیل بیشتری هم در این زمینه وجود دارد.

نهاوندیان بر تلاش دولت برای تخصیص اعتبارات عمرانی، احداث زیرساخت‌ها و کمک به فضای اشتغالزایی در بخش‌های پیشران اقتصادی کشور تاکید کرد و گفت: در زمینه احداث راه‌ها، کمک به اجرای طرح‌های بزرگ آبرسانی، خودکفایی کشور در حوزه حامل‌های انرژی و پروژه‌های عظیم پتروشیمی،  تخصیص اعتبارات خوبی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تلاش دولت پرداخت تسهیلات بانکی و معرفی ابزارهای مالی به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری است، یادآور شد: دولت در رابطه با تشویق و حمایت از بخش گردشگری تصمیمات بسیار خوبی گرفته و مصمم به حمایت از سرمایه‌گذاران برای توسعه این بخش از فعالیت‌های اقتصادی است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور اظهار داشت: در بخش مسکن هم یارانه سود تسهیلات بانکی در رابطه با بافت‌های ناکارآمد تصویب شده و از منابع بانکی و تبصره ۱۸، اعتبارات مورد نیاز تخصیص یافته است و به متقاضیان پرداخت می‌شود.

نهاوندیان به بی‌توجهی به توسعه متوازن کردستان در سال‌های گذشته نسبت به دیگر استان‌های کشور اشاره و اضافه کرد: باید در بحث ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه سرمایه‌گذاری در استان تلاش مضاعفی صورت گیرد، همچنانکه در سال‌های اخیر اقدامات ارزشمندی انجام شده است.

وی اظهار داشت: کردستان پتانسیل بسیار خوبی در بخش‌های کشاورزی، معدن و گردشگری دارد و دولت در این زمینه باید حمایت لازم را داشته باشد ضمن اینکه اگر بخش مسکن و ساخت و ساز رونق یابد، پتانسیل بزرگی برای اشتغالزایی است و ده‌ها صنعت دیگر را نیز به حرکت در می‌آورد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گریزی به تصویب طرح تخصیص آب برای ۹۶ هزار هکتار از اراضی کردستان داشت و گفت: با اجرای این طرح، مشکلات کمبود آب شرب موجود در برخی مناطق و همچنین آب مورد نیاز بخش کشاورزی در شرق استان تامین می‌شود که در کنار آن امکان ایجاد صنایع تبدیلی، غذایی و اشتغالزایی فراهم می‌شود.

نهاوندیان یادآور شد: امیدواریم سال آینده با اعلام سنندج به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در اجلاس جهانی گردشگری در ایران، زمینه‌ساز توجه بیشتر برای توسعه این بخش در کردستان باشد.

 

(Visited 9 times, 1 visits today)
دسته بندی: اقتصادی, تیتر یک برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد