رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه حضور مردم در مراسم تشییع سپهبد حاج قاسم سلیمانی مهمترین گام در ایجاد و صیانت از امنیت ملی بود، گفت که باید پاسخ خون حاج قاسم سلیمانی این باشد که نیروهای آمریکایی از منطقه فرار کنند که این گام را مجلس عراق برداشت.

 دکتر علی لاریجانی در توضیح مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی مبنی بر «طرح سه فوریت اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی» گفت: از نظر شکلی به ندرت پیش می‌آید که مجلس از روشی مانند امروز (طرح سه فوریتی) استفاده کند زیرا برای بررسی طرح سه فوریتی اعضای شورای نگهبان باید در نشست حضور داشته باشند تا در همان زمان درباره کلیات و جزئیات طرح بحث و بررسی ‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در مجالس اخیر به یاد ندارم که طرح سه فورتی داشته باشیم، به نظر تشخیص نمایندگان دقیق بود. از سوی دیگر همه نمایندگان سه فراکسیون سیاسی مجلس از تهیه طرح مذکور، بررسی آن در صحن و رأی‌گیری حمایت کردند.

وی با بیان اینکه طرح سه فوریتی به اتفاق آراء نمایندگان تصویب شد، افزود: نحوه تصویب این طرح جزء مواردی است که به ندرت در مجلس اتفاق می‌افتد؛ زیرا اکثر نمایندگان در نشست حضور داشتند و این نشانگر این است که بخش‌هایی مختلف کشور که نمایندگانی در مجلس دارند در این مسئله که در آن منفعت و امنیت ملی کشور مورد نظر است، یکصدا هستند.

دکتر لاریجانی در توضیح موضوع «طرح اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی» گفت: پیش از این قانونی داشتیم که به موجب تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی آمریکا به تصویب رسیده بود. بر اساس این قانون نیروی‌های سنت کام یعنی نیروهای آمریکایی در منطقه، موسسات و شرکت‌های آن‌ها تروریستی اعلام شدند. در حادثه وقیحانه اخیر که آمریکایی‌ها مرتکب شدند برخی آمران جنایت اعلام کردند که ما دستور ترور سردار سلیمانی را داده بودیم، پنتاگون نیز اعلام کرد که این دستور را اجرا کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام نظر مذکور مشخص شد که پنتاگون در حادثه ترور سردار سلیمانی نقش داشته است. به همین دلیل قانون را اصلاح کردیم و شمولیت نیروهای تروریستی آمریکایی را توسعه دادیم به طوری که از این پس تنها نیروهای سنت کام تروریست نیستند که تروریست شناخته می‌شوند و همه نیروهای تحت پوشش پنتاگون هم تروریست محسوب می‌شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح این سوال که چرا آمریکایی‌ها سردار حاج قاسم سلیمانی را مورد هدف قرار دادند، گفت: سردار سلیمانی عنصر مهم و تاثیرگذار در مقاومت منطقه بود. تصور واهی آنها این بود که با حذف این عنصر موثر به جریان مقاومت در منطقه ضربه جدی وارد می‌کنند. نمایندگان مجلس برای اینکه نشان دهند این حادثه منجر به تقویت جریان مقاومت می‌شود، برای نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که پایه اصلی جریان مقاومت در منطقه است ۲۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای دو ماه پایانی سال ۱۳۹۸ اختصاص دادند که البته به این مبلغ در سال آینده اضافه خواهیم کرد.

دکتر لاریجانی یادآور شد: آمریکایی‌ها باید بدانند با شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی فکر مقاومت نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه گسترش پیدا می‌کند و ما از این روند حمایت خواهیم کرد البته اقدامات دیگری نیز در دستور کار شورای عالی امنیت ملی است و پاسخ به حضور ارزشمند مردم در مراسم تشییع سردار سلیمانی نیر در دستور بررسی است.

رئیس قوه مقننه در ادامه از نمایندگان مجلس که با دقت و وحدت نظر گام اساسی برداشتند و از اعضای محترم شورای نگهبان اعم از فقها و حقوقدانان که از صبح امروز تا نزدیک ظهر در مجلس حضور پیدا کردند، تشکر کرد و گفت: همچنین از ملت رشید ایران که از صمیم قلب حضور بسیار چشمگیر و آگاهانه‌ای در مراسم تشییع سردار سلیمانی داشتند تشکر می‌کنم. مردم بدانند همین حضور آنها مهم‌ترین گام در ایجاد امنیت برای ایران و صیانت از امنیت ملی است که پاسخ درخوری این فاجعه آفرینی آمریکایی‌ در منطقه است. ما خواسته ملت را روی چشم می نهیم و پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: موضوع در شورای عالی امنیت ملی نیز به صورت جدی مطرح است. انشالله در منطقه هم توجه خواهند کرد که اینگونه ضربه زدن به نیروهای اصیل و مجاهد پاسخ های درخور خواهد داشت.

دکتر لاریجانی ضمن تشکر از مجلس ملی عراق به دلیل تصویب خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، گفت: مجلس ملی عراق غیرت‌مندانه عمل کرد، از رئیس جمهور عراق آقای برهم صالح و آقای عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق که در واکنش به این حادثه با همت بلند حضور داشتند، تشکر می‌کنم و به خصوص از آیت الله سیستانی که هدایت ایشان ایجاب کرد این تحرک در عراق به وجود بیاید، سپاسگزارم.

رئیس مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: فرار نیروهای آمریکایی از منطقه باید پاسخ خون حاج قاسم سلیمانی باشد. مجلس عراق نیز گامی برداشت که امیدوارم آمریکایی‌ها این صدا را شنیده باشند زیرا این یک شروع است و آنها بساطشان را باید جمع کنند.

(Visited 7 times, 1 visits today)
دسته بندی: اخبار اصلی, ایران, تیتر یک, سیاسی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد