دبیر کمیته اطلاع رسانی همایش ملی دینور شناسی گفت: براساس شواهد تاریخی، دینور نخستین سکونتگاه بشر بوده است.

  مهدی زارعی دبیر کمیته اطلاع رسانی همایش ملی دینور شناسی با اشاره به پیشینه تاریخی دینور، گفت: منطقه دینور از نظر تاریخی دارای جایگاه بسیار مهمی در کشور و حتی جهان می باشد و براساس اظهار نظر بسیاری از دانشمندان و باستان شناسان اولین زندگی های بشری در این منطقه نمود پیدا کرده است.
این روزنامه نگار کرمانشاهی تصریح کرد: شهر دینور از توابع شهرستان صحنه دارای سابقه تاریخی و فرهنگی به قدمت ۹ هزار سال قبل از میلاد و در صدر اسلام نیز جزء اولین مناطقی بوده است که به اسلام گرویده اند و به همین منظور یکی از دلایل نامگذاری دینور بخاطر دین آوری بوده و در صدر اسلام به نام ماه الکوفه معروف بوده است.
دبیر کمیته اطلاع رسانی همایش ملی دینورشناسی افزود: بزرگانی چون ملاپریشان دینوری و ابوحنیفه دینوری باعث مطرح نمودن این منطقه از دیدگاه علمی و فرهنگی و اسلامی شده اند.
زارعی گفت: هم اکنون بخش دینور با وسعتی بالغ بر ۷۴۲ کیلومتر مربع به شهرستان های کرمانشاه، کامیاران، صحنه و سنقر متصل می باشد دارای سه دهستان( مرکزی ، حر، کندوله) و ۱۰۷ روستا می باشد، جمعیت بخش دینور حدود ۲۳ هزار نفر است و از نظر کشاورزی،دامپروری و باغات از مناطق حاصلخیز و خوش آب و هوای استان کرمانشاه محسوب می شود.
وی افزود: از نظر آب و هوا دهستان های حر و کندوله بسیار مناسب و معتدل می باشد و در فصل های بهار و تابستان مسافرین و گردشگران زیادی را جذب می کند و از نظر گردشگری منطقه ای زیبا و دیدنی است.
وی با اشاره به برخی از مکانهای تاریخی و باستانی در دینور، تاکید کرد: کاوش‌های اولیه هیات باستان‌شناسی ایرانی ـ انگلیسی در تپه شیخی‌آباد روستای کردویج از منطقه دینور، از قدمت ۱۰ هزار ساله یکجانشینی در این منطقه حکایت دارد.
زارعی تاکید کرد: تپه باستانی درخت مصطفی روستای چمه دینور از دیگر مناطق باستانی دینور است که بیشتر از اینها نیاز به کاوش و بررسی دارد.
وی با اشاره به اینکه در قدمت شهرنشینی در دینور به سالهای بسیار قبل از از شهر کرمانشاه می رسد، تاکید کرد: براساس شواهد تاریخی قرنها قبل از ایجاد شهر کرمانشاه، زندگی شهری در دینور رواج داشته است که متاسفانه بر اثر برخی حوادث طبیعی همانند زمین لرزه شهرنشینی در دینور تحت تاثیر قرار گرفته است.
این روزنامه نگار افزود: شناخت پیشینه و هویت فرهنگی گذشتگان نه تنها در زمان حال ضروری بوده بلکه از بسیاری جهات دارای اهمیت است.
دبیر کمیته اطلاع رسانی همایش ملی دینور شناسی تصریح کرد: در کنار شناخت یاد شده که از آن نام بردیم بعد معکوس آن ناآگاهی است.
زارعی افزود: حال اگر بخواهیم در خصوص این ۲ بعد بیشتر بدانیم یعنی شناخت و ناآگاهی، باید در باب شناخت بگویم که این فعل یعنی فهم از گذشته و درک آن سبب ساز حس غرور و افتخار در هر فردی است.
دبیر کمیته اطلاع رسانی همایش ملی دینور شناسی گفت: اما ناآگاهی از تاریخ و گذشته موجب هجوم و نفوذ فرهنگ بیگانگان به ریشه های تمدنی ما است.
وی افزود: با مقدمه ای که به آن اشاره کردیم در خصوص همایش ملی دینور شناسی که قرار است در شهریور ماه برگزار گردد باید گفت که درک و فهم دقیق تر و بهتر تاریخ این استان به خصوص منطقه یاد شده ارمغان این همایش خواهد بود.
زارعی تصریح کرد: منطقه دینور دارای فرهنگ درخشان در عصر و تمدن اسلامی بوده که این مورد باز می گردد به قرن سوم و چهارم هجری که این منطقه در قرون یاد شده به عنوان یکی از مراکز علمی و فرهنگی جهان اسلام بوده است.
وی اظهار کرد: همچنین در این خطه دانشمندان و بزرگان بسیاری در علوم مختلف پرورانده شده اند که منشا خدمات ارزنده ای بوده که نه تنها نام آوری را برای این منطقه به ارمغان آورده بلکه به جرات می توان گفت موجب اعتلای نام ایران بوده اند.
وی در خصوص میراث گرانبهای این منطقه افزود: باید اهالی این منطقه این مورد را بدانند که وارث میراث عظیم و گرانبها بوده و در این خصوص باید تلاش کرده و درهر نقطه ای که باشند نام دینور را به موجب تاریخ و پیشینه گرانبهایش پر افتخار و مطرح سازند که این امر سبب سربلندی این منطقه است.
دبیر کمیته اطلاع رسانی همایش ملی دینور شناسی تصریح کرد: تاریخ در واقع آیینه صاف و روشنی است که نمای حقایق را بر ما روشن می کند و امید است همایش یاد شده گامی باشد در جهت شناساندن تاریخ این منطقه و در کنار آن دانشمندان و بزرگان آن که برای مردم گمنام مانده اند.
زارعی با اشاره به نقش کلیدی رسانه ها در شناساندن بیشتر دینور به دیگر هموطنان، گفت: از رسانه های استان کرمانشاه انتظار داریم که این همایش ملی را به صورت جامع و کامل پوشش دهند تا بتوانیم به بهترین نحو ممکن پتانسیل های فرهنگی و دینی دینور را معرفی کنیم، زیرا این همایش ملی برای شناخت هرچه بیشتر هموطنان از قدمت و مشاهیر و دانشمندان دینوری است.
دبیر کمیته اطلاع رسانی همایش ملی دینورشناسی در پایان گفت: جای دارد از مهندس هاشمی، استاندار کرمانشاه و دیگر مسئولان که در برگزاری این همایش ما را یاری خواهند کرد، تقدیر و تشکر داشته باشیم.
گفتنی است این همایش ملی در محورهایی همانند: بررسی مطالعات باستان شناختی دینور، جغرافیای تاریخی دینور . دینور در آثار مورخان و جغرافی دانان و جهانگردان. بررسی احوال و افکار مشاهیر و رجال دینور(دانشمندان،مورخان، عارفان و شاعران). بررسی علل و عوامل رونق فرهنگی ـ تمدنی دینور در قرون اولیه اسلام. بررسی احوال و تاریخ خاندان های حکومتگر در دینور. تبیین جایگاه و پیشینه علمی و فرهنگی دینور در تمدن ایران و اسلام، بررسی تاریخی طرح مباحث عرفانی در دینور. تحلیل و بررسی تاثیر متقابل مکتب عرفانی دینور با دیگر مکاتب عرفانی. بررسی درون مایه های عرفانی و افکار عارفان دینور. امکان سنجی ظرفیتهای تاریخی،طبیعی و فرهنگی حال و آینده دینور . بررسی علل و عاومل انحطاط و افول علمی ـ تمدنی دینور . بررسی جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری دینور. بررسی و تحلیل آیین های بومی و مذهبی در دینور برگزار می شود.

(Visited 78 times, 1 visits today)
دسته بندی: اجتماعی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد