وزیر نفت از چهار برابر شدن صادرات فرآورده‌های نفتی در طول هفت سال خبر داد.

  بیژن زنگنه، در مراسم بهره برداری از ۱۰۰۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی گفت: با افزایش گاز رسانی و ظرفیت تولید پالایشگاه ها، صادرات فرآورده‌های نفتی از ۵/۹ میلیون تن در سال ۹۱ به ۲۳ میلیون تن در سال ۹۸ رسیده است.

وی با بیان اینکه فناوری و دانش فنی کشور بسیار بالا رفته است افزود: این خطوط لوله، همه ایرانی است و می‌توان با افتخار گفت که خط لوله گوره- جاسک ایرانی‌ترین پروژه است و همه تجهیزات آن از جمله خط لوله، ورق و… در داخل کشور ساخته می‌شود.

زنگنه اضافه کرد: برای نخستین بار اعلام می‌کنم تلاش ما این است که جوشکاری و لوله گذاری خط لوله گوره- جاسک تا پایان امسال به اتمام برسد.

وزیر نفت گفت: ظرفیت روزانه پالایش نفت خام کشور از ۱.۸ میلیون بشکه در سال ۹۲, به بیش از ۲.۲ میلیون بشکه رسیده است.

وزیر نفت، در بخش دیگری از سخنان خود به پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد و با بیان اینکه پیروزی، هزار پدر دارد و شکست یتیم است، گفت: برای ساخت این پالایشگاه همه زحمت کشیدند.

زنگنه با بیان اینکه به روز‌های انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم افزود: تصمیم‌های ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال ۱۳۸۲ و بر اساس استناد موجود گرفته و موافقت نامه اجرایی آن امضا شد و دولت‌های بعدی نیز آن را دنبال کردند و این پالایشگاه را پیش بردند.

وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود نبوغ یک نفر پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به پایان رسانده است گفت: مگر پالایشگاه با نبوغ ساخته می‌شود؟! پالایشگاه با همت و مدیریت ساخته می‌شود.

زنگنه ادامه داد: همه می‌خواهند بگویند ما پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ساختیم و آن را به نام خود تمام کنند و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم، اما انصاف هم موضوع خوبی است و نباید زحمات دیگران را خراب کنند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه واحد‌های فرآیندی پالایشگاه ستاره خلیج فارس طبق استناد موجود در سال ۹۲ حدود ۴۱ درصد پیشرفت داشتند، گفت: این پالایشگاه با مدیریت و فداکاری مدیران پیش رفته است.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس و اغتشاش مدیریتی

زنگنه با بیان اینکه در زمان تدریس «آشنایی با مدیریت پروژه» یکی از طرح‌هایی که فکر می‌کردم باید به‌عنوان اغتشاش مدیریت درس داد نیروگاه شهید رجایی بود، تصریح کرد: وقتی در سال ۶۸ وارد وزارت نیرو شدم با این نیروگاه زمین مانده، برخورد کردم. خیلی زحمت کشیدیم تا این طرح را توانستیم تمام کنیم و از نظر مدیریتی به آن نظام دهیم.

زنگنه گفت: پس از این طرح به این نتیجه رسیدیم که باید شرکت‌های پیمانکار عمومی تاسیس شود و مپنا برای نیروگاه حرارتی و فرآب برای نیروگاه آبی تشکیل شد.

وی تصریح کرد:، اما پس از دیدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس دیدم نیروگاه شهید رجایی در مقابل آن از نظر اغتشاش مدیریتی هیچ است.

زنگنه گفت: باید پالایشگاه ستاره خلیج فارس را موضوع تدریس قرار دارد و اگر می‌خواهید اغتشاش مدیریتی در یک طرح پیدا کنید من بدتر از طرح ستاره خلیج فارس در عمر کاری ام ندیدم.

وی افزود: البته ساخت این پروژه ابتدا با روش خوبی آغاز شده است، اما وقتی جلوتر رفت به جایی رسید که فقط باید در دانشگاه‌ها تدریس کرد، این افتخار ندارد.

وزیر نفت با بیان اینکه من و همکارانم وقت مدیریتی زیادی برای این پالایشگاه گذاشته‌ایم تا توانستیم این پروژه را با زحمت و فشار انجام دهیم، افزود: سردار عبدالهی، فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به نقل از یکی از فرماندهان ارشد سپاه که بازدیدی از این طرح داشتند برایم نقل کردند آیا به اینجا (پالایشگاه ستاره خلیج فارس) داعش حمله کرده است.

زنگنه با اشاره به اینکه همه کاری در این پالایشگاه انجام شده بود، اما کار اصلی پرداخته نشده بود، گفت: بسیار زحمت کشیده شد تا این پالایشگاه به تولید بنزین برسد و شرکت‌های اویک و اویکو بسیار زحمت کشیدند تا توانستند این پالایشگاه را راه اندازی کنند.

وی افزود: همکاران مدیریتی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز هر هفته به این پالایشگاه سفر کردند، صد‌ها ساعت وقت برای پروژه گذاشتم. ما منتی نگذاشتیم، زیرا وظیفه مان بود این کار را انجام دهیم.

وزیر نفت تصریح کرد: آنچه به ما رسید نه تنها پیشرفت کم (پالایشگاه ستاره خلیج فارس) بلکه یک وضع مغشوش بود که با ادامه آن راه هرگز به نتیجه نمی‌رسیدیم.

زنگنه با بیان اینکه مدیریت درست، کار پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تمام می‌کند افزود: در پیشرفت، مدیریت اصل است و توسعه‌ها با اندیشه درست مدبرانه شکل می‌گیرد که نباید آن را دست‌کم گرفت.

وزیر نفت از همه افرادی که برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس زحمت کشیدند قدردانی کرد و با تاکید بر اینکه در این پروژه همه بودند و هیچ کس نباید تک خوری کند، افزود: به زمان انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم و عده‌ای در این چند سال بیکار ماندند و حالا تلاش می‌کنند در انتخابات کاری کنند.

زنگنه در ادامه به نقل قولی اشاره کرد و گفت: قصابی در انتخابات ریاست جمهوری دوره پیش در گرگان نامز شد و از وی دلیلش را پرسیدند که در پاسخ گفت این روز‌ها وضع ام بسیار خوب است به این دلیل که همه می‌خواهند ببیند قصابی که نامزد شده کیست و به همین از من گوشت می‌خرند، درسته که رئیس جمهور نمی‌شوم، اما رئیس صنف قصابان گرگان که می‌شوم.

وی با بیان اینکه حالا عده‌ای بیکار هستند و دائم به وزارت نفت فحش می‌دهند خطاب به این افراد گفت: برای خودتان افتخاراتی می‌سازید که هرگز وجود نداشته است و اگر از زاویه مدیریتی بخواهیم درباره کار‌هایی که انجام دادید بحث کنیم می‌بینیم بسیاری از آن‌ها افتخارات نیست بلکه سیئات است.

وزیر نفت تصریح کرد: اگر حرف نمی‌زنیم به این دلیل نیست که زبان نداریم، دلیلش این است که وقت نداریم.

زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شبکه خط لوله نفت و فرآورده‌های نفتی در کشور با داشتن بیش از ۱۳ هزار کیلومتر خط لوله اهمیت ویژه‌ای در تأمین فرآورده مورد نیاز در داخل کشور دارد.

زنگنه افزود: خطوط لوله ارزانترین روش انتقال مایعات هستند و فناوری کشور برای ساخت آن بسیار ارتقاء یافته است.

وی گفت: در حال حاضر خطوط لوله ۱۰۰ درصد در کشور تولید میشود و خط لوله گوره-جاسک ایرانیترین خط لوله در کشور است و با احداث این خط لوله هزاران تانکر انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی حذف میشود و از طرفی از قاچاق نیز جلوگیری می‌شود.

خط لوله گوره-جاسک در ماه‌های ابتدایی سال آینده افتتاح می‌شود

زنگنه با بیان اینکه خطوط لوله‌ای که در مراسم امروز به بهره برداری رسیده در همین دولت آغاز شدند و در همین دولت هم به بهره برداری رسیدند افزود: این خطوط برای تأمین فرآورده‌های شمال کشور از تهران به تبریز، مازندران، گیلان و سه استان خراسان احداث شده است.

وی گفت: ما متناسب با کار‌هایی که برای توسعه پالایشگاه‌ها انجام داده ایم، نیازمند این خطوط لوله بودیم.

زنگنه با بیان اینکه بیش از ۸ هزار میلیارد تومان برای احداث سه خط لوله، هزینه شده است اضافه کرد: همچنین طرح دیگری در دست اجراست که بنزین را از پالایشگاه خلیج فارس به مرکز کشور بیاورد.

وزیر نفت گفت: خط لوله گوره-جاسک ایرانی‌ترین خط لوله کشور است و بزرگترین تلمبه خانه‌هایی که در تاریخ ایران نصب شده اند در این خط قرار گرفته اند.

وی افزود: فولاد و شمش‌های این خط، تولیدی شرکت‌های ایرانی هستند و برنامه ما این است که تا قبل از پایان سال جوشکاری و لوله گذاری این طرح انجام شود.

وزیر نفت تأکید کرد: ۴۰ درصد خط لوله گوره-جاسک هنوز تحت تست فشار قرار نگرفته است و این موضوع باعث تعویق تکمیل این طرح تا پایان سال خواهد شد.

زنگنه گفت: اگر تست فشار در این خط لوله انجام نشود، احتمال دارد در مرحله اجرا سوراخ شود که البته این احتمال خیلی کم است، اما نباید ریسک کنیم.

وی افزود: در ماه‌های اول سال آینده نخستین بارگیری نفت از پایانه جاسک انجام خواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه دولت کار‌های بزرگی در زمینه پالایش و صادرات فرآورده‌های نفتی انجام داده است.

گفت: سه مسئولیت شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی شامل نظارت بر پالایشگاهها، انتقال فرآورده‌ها و توزیع فرآورده‌های نفتی است.

خطوط لوله انتقال، مانع از قاچاق می‌شود

وزیر نفت گفت: ایجاد خطوط لوله به علت اینکه مساله قیمت‌های یارانه‌ای داریم، مانع قاچاق می‌شود.

آقای بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاح ۱۰۰۰ کیلومتر خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی افزود: بیش از ۸۰۰۰ میلیارد تومان هزینه این خطوط لوله است.

وزیر نفت با بیان اینکه خطوط لوله ارزانترین روش حمل مایعات است گفت: فناوری کشور بسیار بالا رفته و این خطوط لوله، همه ایرانی است.

زنگنه اضافه کرد: این خطوط لوله، بار هزاران تانکر را از جاده‌ها کاهش می‌دهد.

(Visited 25 times, 1 visits today)
دسته بندی: اخبار اصلی, اقتصادی, انرژی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد