سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت : سفر وزیر امور خارجه به عمان یک روزه است و ممکن است که سفر به یکی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس به این سفر افزوده شود و تا عصردر این زمینه اطلاع رسانی می شود.

خطیب‌زاده گفت: درباره آنچه در وین اتفاق می‌افتد نتیجه تلاش همه طرف‌هاست که به تفاهم پایدار برسیم. به مذاکرات نه خوش‌بینیم نه بدبین؛ بر اساس واقعیات مذاکره می‌کنیم. در واقع به دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا هستیم و نه توافق موقت.»

سخنگوی وزارت خارجه این سخنان را در نشست خبری خود با اصحاب رسانه مطرح کرد.

دور هشتم مذاکرات وین از ۶ دی آغاز شده و پس از وقفه سه روز ادامه پیداکرد. گفت‌وگو‌ها طی روزهای گذشته با برگزاری دیدار‌های دو و چندجانبه میان هیأت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات ادامه دارد. علی باقری رئیس هیات مذاکره کننده ایران در وین اخیرا گفته بود که موضوعات اختلافی موسوم به پرانتزهای باز رو به کاهش است.

هیچ موضوعی فراتر از برجام را نه گفت‌وگو کرده و نه می‌پذیریم. ایران و ایالات متحده از طریق متن‌های مکتوب غیر رسمی نظرات خود را با یکدیگر بیان کردند. این بخش دیگری از سخنان سخنگوی وزارت خارجه بود.

به گفته خطیب‌زاده، «با واقع نگری درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها به مردم گزارش می‌دهیم و آنچه می‌گوییم بازتاب آن چیزی است که در وین در حال مذاکره است.در وین آن چه اتفاق می‌افتد تمرکز بر رفع تحریم‌ها، تضمین‌ها، راستی آزمایی و موضوعات هسته‌ای است و در برخی همراه با پیشرفت بوده است. سرعت گفت‌وگوها برای دو طرف مهم است، امکان ندارد که ما مانند سرعت نور باشیم و طرف مقابل همچون لاک‌پشت.»

او گفت: ما باید به مذاکراتی ادامه دهیم که نتیجه آن توافق پایدار و قابل اتکا باشد و این هم با سرعت بیش از حدی که از سوی ما اعمال شود همخوان نیست.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: سفر معاون وزیر خارجه کره به ابتکار خودشان بوده و برخی کشور‌ها و هیأت‌ها با ابتکار خود به وین سفر کردند و بنا به درخواست آن‌ها معاون سیاسی وزیر خارجه ایران ملاقاتی با همتای خود داشت.

به گفته خطیب‌زاده، « در این ملاقات تأکید شد آنچه به عنوان بدهی‌های انباشته شده ایران در کره جنوبی مطرح است ربطی به گفت‌وگو‌ها ندارد و کره جنوبی موظف به تأدیه بدهی‌های خود است و اساسا تحریمی وجود ندارد که کره جنوبی با کمی‌ها و کاستی‌های خود این بدهی‌ها را ندهند.»

معاون وزیر خارجه کره جنوبی با علی باقری رئیس هیات مذاکره کننده ایران در وین دیدار کرد. باقری در این دیدار تاکید کرده بود «فارغ از نتایج گفت‌وگو‌ها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.»

سئول قبل از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه تهران، یکی از پنج کشور خریدار نفت ایران بود. این کشور حتی پس از اعمال تحریم‌ها واشنگتن بر تهران یعنی در مرداد سال ۹۷ هم از معافیت ۱۸۰ روزه برخوردار شد و تا اردیبهشت ۹۸ از ایران نفت می‌خرید، اما حال با وجود اینکه سه سال از خریدشان می‌گذرد، بدهی خود را به ایران پرداخت نکرده‌اند.

میزان بدهی سئول به تهران حدود ۷ تا ۹ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، این رقم بالاترین میزان پولی است که ایران در کشور‌هایی دارد که با آن‌ها تا پیش از برجام مبادله اقتصادی داشته؛ کره‌ای‌ها به بهانه تحریم آمریکا از پرداخت پول نفتی که از ایران خریداری کرده خودداری کرده اند؛ این امر در شرایطی بود که سئول هربار تنها به حرف‌های بدون عمل بسنده می‌کند.

آذر ماه سال ۹۷ بود که پس از دیدار مقامات کره‌ای با مقامات ایرانی قرار شد سئول به جای پرداخت پول، به ایران کالا دهد که همین را هم انجام نداد. کره‌ای‌ها مدت‌هاست که می‌گویند مشغول رایزنی با آمریکایی‌ها هستند تا راهکاری برای پرداخت پول به ایرانی‌ها پیدا کنند؛ موضوعی که پس از گذشت سه سال نشان می‌دهد آیا آن‌ها از توان و قدرت لازم برای متقاعدکردن آمریکا برخوردار نیستند یا در صداقت آن‌ها تردید‌های جدی وجود دارد.

(Visited 9 times, 1 visits today)
دسته بندی: اخبار اصلی, ایران, تیتر یک, سیاسی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد