وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با دست خودمان قیمت‌ها را به نرخ ارز وابسته کردیم. اثر نخست اثر واردات مواد اولیه، اثر دوم اثر انتظاری تورم است و اثر سوم نیز برخی از کالاها مثل پتروشیمی‌ها طبق قوانین خودمان به نرخ ارز وابسته هستند؛ به عنوان نمونه بین اوکراین و روسیه جنگ می‌شود نرخ جهانی پتروشیمی بالا می‌رود در ایران نیز به همان تناسب افزایش قیمت را می‌بینیم.

وزیر صمت صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با تأکید بر این‌که بخش صنعت، معدن و تجارت تنوع و گستردگی بسیار بالایی داشته و ۲۵ درصد از اقتصاد و تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: به همین علت و برای جلوگیری از بروز مشکلات باید به سازوکارها و راهبردها توجه کنیم.

سیدرضا فاطمی‌امین افزود: در سرمایه‌گذاری با نبود توازن در کشور روبه‌رو هستیم که به‌وفور در بخش‌های مختلف شامل صنعت فولاد، خودرو و غیره قابل‌مشاهده است، همچنین در صنعت برق نیز این نبود توازن به‌طور کامل مشهود است.

وی عنوان کرد: این نبود توازن‌ها به این مفهوم است که برآیند سرمایه‌گذاری‌ها اثرگذار نیست به همین علت، بهترین کار در مدیریت این بخش تغییر سازوکارها است و مهم‌ترین رسالت وزارت صمت نیز رفتن به سمت سازوکارهایی است که به‌وسیله آن‌ها بتوان از ظرفیت‌های موجود به بهترین شکل استفاده کرد.

وزیر صمت با تأکید بر اصلاح ساختاری، بیان کرد: اصلاح ساختاری به چند علت سخت است. نخست این‌که ما در شرایط ناپایداری هستیم و نخستین بار است که برای پنج سال متوالی تورم بالای ۳۰ درصد داریم که مشکلات اقتصادی زیادی را به همراه داشته است.

فاطمی‌امین تصریح کرد: شناساندن سازوکارهای جدید و قبولاندن آن‌ها زمان‌بر است و منافع عده‌ای را نیز به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که ما باید این روند را با اعمال سازوکارهای جدید تغییر دهیم و اگر این مسیر دوم انجام نشود، تغییرات جزئی خواهد بود.

(Visited 17 times, 1 visits today)
دسته بندی: اخبار اصلی, تیتر یک, صنعت و معدن برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد