یکی از موضوعات اصول مهم در چرخه اقتصادی یک کشور، رابطۀ مستقیم تولید و صادرات است؛ رابطه‌ای که در آن افزایش تولید پیش‌زمینه گسترش صادرات و صادرات گسترده لازمه رونق تولید است. با این معنی می‌توان ادعا کرد که بدون وجود صادرات گسترده، عملاً تولید انبوه محلی از اعراب ندارد.

نکته مهم در این بین گرچه تامین نیازهای بازار داخلی است اما باید دانست، بازار داخلی نه می‌تواند و نه باید مبنای میزان تولید باشد. به عبارت ساده‌تر، اگر تنها رویکرد یک چرخه اقتصادی، تامین نیازهای بازار داخلی باشد، هرگز تولید به رونق و سودآوری به تولید نخواهد رسید چراکه بازار داخلی ظرفیت‌های محدود و گردش مالی محدودی دارد؛ وانگهی با تاکید صرف بر بازار داخلی، خط تولید خیلی زود اشباع و در نتیجه معضلی به نام بیکاری هم گریبانگیر کشور خواهد شد؛ بنابراین در تمام سیاست‌گذاری‌های اقتصادی باید در اقلام و محصولاتی که توان تولید انبوه آن در کشور وجود دارد، بازار صادراتی مبنای تصمیم‌گیری باشد تا عملاً تولید انبوه معنی و توجیه منطقی داشته باشد.

نکته مهم دیگر اینکه گسترش صادرات نه تنها سبب تضمین شغلی و تثبیت مشاغل مستقیم در بخش‌های مختلف صنعت می‌شود بلکه بسیاری از ظرفیت‌های دیگر اشتغال در بخش‌های مختلف مانند حمل و نقل، گمرک، انباداری، صنایع بسته‌بندی و زیرمجموعه‌های آن را فعال خواهد کرد. این امر درآمد عمومی را افزایش و قدرت خرید زیاد و ریسک‌‎پذیری را ارتقاء می‌دهد؛ این یعنی سرمایه‌گذاران خرد به عنوان بنگاه‌های کوچک، سرمایه خود را در جریان اقتصادی کشور به گردش می‌اندازند و سرمایه‌گذاری در بازارهای ریسک‌پذیر مانند بورس و یا کسب‌وکارهای نوآورانه و فناورانه نیز افزایش جدی خواهد داشت. ثمره فعال شدن این چرخه نیز باز به خود اقتصاد بازمی‌گردد و اقتصاد را ضمن رونق، به پویایی می‌رساند.

در این بین البته زیرساخت‌هایی مانند توسعه دیپلماسی اقتصادی و بهبود روابط تجاری الزامی‌ست اما باید دانست که مهمترین عامل در این حوزه،‌ تولید انبوه کالای باکیفیت و با استاندارد بین‌المللی است و تا زمانی که این مهم محقق نشود، عملاً موفقیتی حال نخواهد شد./روزگارما

(Visited 9 times, 1 visits today)
دسته بندی: صنعت و معدن برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد