چالوس؟ باز هم؟ شاید با خودتان بگویید که چند بار مگر قرار است آدم به چالوس سفر کند؟ قبول دارم که بیشتر سفرهای ما به چالوس تکراری شده‌اند. دوباره همان تجربه‌های همیشگی که شاید لذت‌بخش باشند ولی می‌توانند کمی خسته‌کننده شوند.

پیشنهاد ما؟ به نظرمان وقتش شده یک مدل دیگری به سفر به چالوس و کلا شمال فکر کنید. برنامه را عوض کنید. فکر تجربه‌های نو باشید. این کار را هم از مدل فکر کردنتان به اقامت در چالوس شروع کنید. می‌گویید چطوری؟ با ما همراه شوید:

اقامت در کلبه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بوم گردی در چالوس

قبل از هرچیز باید این دید را در خودتان عوض کنید که اجاره اقامتگاه = اجاره ویلا. این فکر دیگر قدیمی شده. اقامتگاه‌ها حالا انواع و اقسام مختلفی دارند.

از اقامتگاه‌های بوم گردی تا کلبه‌های جنگلی و خانه‌ روستایی در چالوس، همه را می‌توانید در سفربه این شهر تجربه کنید.

در کنار این‌ها همیشه هم می‌توانید به جای اجاره یک ویلای ساده، سراغ اجاره ویلا استخردار و ویلا ساحلی بروید (خیلی‌ها فراموش می‌کنند که چالوس فقط جاده‌اش نیست و ته این جاده یک ساحل زیبا هم هست!)

برای همین پیشنهاد ما این است که سعی کنید اول از هرچیز ذهنیت خودتان را نسبت به سفر و اقامت عوض کنید.

فایده این عوض کردن ذهنیت چیست؟

قبل از هرچیزی به این دلیل که می‌توانید تجربه‌های تازه‌ای داشته باشید. یکی از اهداف مهم گردشگری این است که ما را با مقصد سفرمان آشناتر کند.

برای همین اگر قرار باشد هر سری به صورت توریستی به جاهایی مثل چالوس و رامسر و کیش و قشم سفر کنیم، تجربه دست اول ما از این شهر چه می‌شود؟

جواب خیلی راحت است. وقتی توریستی به یک شهر سفر می‌کنیم معمولا در همان قسمت‌های توریستی و بین توریست‌ها و هتل‌ها می‌مانیم. فرصت نمی‌کنیم خود شهر را ببینیم. فرصت نمی‌کنیم حتی غذاهای محلی واقعی شهر را تجربه کنیم. فرصت این را نداریم که با مردم محلی خوش و بش کنیم.

این‌ها همه تجربه‌هایی هستند که جهانگردها و توریست‌های واقعی برایش سر و دست می‌شکنند. حالا خیلی وقت‌ها همین تجربه‌های ساده با اجاره کردن سوئیت و آپارتمان در چالوس ممکن می‌شود.

یا مثلا با اجاره یک کلبه چوبی قشنگ نزدیک کوهستان یا یک کلبه روستایی سنتی‌تر و تمیز کنار یکی از روستاها و ییلاق‌های معروف چالوس مثل روستای دوچرخه سواران سینوا آن‌ها را بهتر بشناسید.  مثلا روستای زیبای بنفشه ده روستایی است که سرتاسر دشت‌هایش از بنفشه است. این را فقط وقتی ممکن است بفهمید که لااقل یک هفته در بهار نزدیک این روستا اقامت کرده باشید.

شمال فقط جاده چالوس نیست!

برای بسیاری از مردم سفر به شمال اصلا فقط با گذر کردن از جاده چالوس و رسیدن به شمال از این راه گره خورده است.

تقریبا تمام طول مسیر جاده چالوس که از کرج شروع شده و با مسیر رودخانه‌ای از دل جنگل و پیچ‌های کوهستانی می‌گذرد طبیعت متنوع و رنگارنگ دارد. فقط نگاه به این زیبایی‌ها کافی است تا آدمیزاد متوجه نشود چه زمانی به مقصد رسیدید.

منتها یک بخشی از این مسیر هم رفتن و سر زدن به استراحتگاه‌های بین راه است. آش خوردن کنار آتش و خریدن کباب و نان و چای از غذاخوری‌های بر تونل کندوان است.

همین تجربه‌ها را در نظر بگیرید؛ حالا تصور کنید چه تجربه‌هایی هستند که فقط با یک‌مقدار عوض کردن مسیر ممکن است بهش دست پیدا کنید.

یک روش متفاوت سفر کردن به چالوس این است که سمت روستاهای چالوس خانه روستایی اجاره کنید. برای این کار پیشنهاد ما این است که سری به پینورست بزنید.

تلاش ما این نیست که توی همه شهرها اقامتگاه داشته باشیم یا همه اقامتگاه‌های یک شهر را داشته باشیم. کار ما گلچین کردن است. برای همین سعی می‌کنیم بهترین‌های یک شهر را انتخاب کنیم که مطمئنیم تجربه بی‌دغدغه و جالبی را برایتان به همراه خواهد داشت.

چه دیدنی‌هایی در چالوس را شاید ندیده‌اید

شهر چالوس هم دیدنی و جاذبه‌های مختلفی دارد که این شهر را به یکی از محبوب‌ترین شهرهای شمالی تبدیل می‌کند. الکی نیست که شمال کم کم دارد مترادف چالوس می‌شود. منتها کدام دیدنی‌های چالوس هستند که اگر فقط توریستی به این شهر سفر کنید ممکن است از دست بدهید و با اجاره اقامتگاه راحت‌تر بهشان می‌رسید؟

روستاهای شهر چالوس

همان‌طور که گفتیم چالوس پر از روستاهای جالب و دیدنی است. تقریبا در ۲۰ کیلومتری جاده چالوس روستایی با طبیعت شگفت‌آور خوزنکلا قرار دارد. در طول همین مسیر روستاهای ارنگه، سیجان و خور واقع شده‌اند. روستای خور که در انتهای این مسیر است یکی از مشهورترین آبشارهای ایران را به همین نام در خود جای داده است.

در مسیر شمال غربی چالوس روستای کمتر شناخته شده‌ای به‌نام کلوان قرار دارد. این روستا که خوشبختانه هنوز طبیعت بکری دارد مقصد خوبی برای تغییر حال‌و‌هوا است. تلاش ما در پینورست حفظ همین محیط زیست است. در هنگام سفر با اجاره اقامتگاه‌های بوم گردی و کلبه در چالوس می‌توانیم قدمی برای حفظ طبیعت برداریم.

در مسیر جاده چالوس روستاهای کندر، سپهسالار، شهرستانک، روستای آبی واریان و روستای محبوب سنگ‌نوردها یعنی پل خواب قرار دارند. البته همان‌طور که می‌دانید چالوس جز این روستاهای دیدنی، جاذبه‌های دیگری هم دارد که در ادامه از آنها خواهیم گفت.

دلیل اصلی خیلی از مردم برای سفر به شهرهای شمالی دیدن دریا و شنا کردن محسوب می‌شود. در شهر چالوس ساحل رادیو دریا از محبوب‌ترین مقصدها مسافران است. امکانات متنوعی مثل پارک جنگلی و آلاچیق‌های پر تعداد و پلاژهای مخصوص بانوان و آقایان از دلایل شهرت ساحل رادیو دریا هستند.

از دیدنی‌های چالوس که فاصله زیادی هم با تهران ندارد کاروانسرای سنگی در کوهپایه‌های کندوان است. امروز دیگر فقط پنج گنبد قسمت شرقی کاروانسر باقی مانده‌اند. این گنبدها اصطلاحا کلنبه‌ای هستند و روی چهار طاق بنا شده‌اند.

کندوچال، هسل و نمک‌آبرود

در سفر به چالوس اگر دنبال هیجان هستید تله کابین نمک آبرود را فراموش نکنید. نمک آبرود و پارک‌های جنگلی اطراف آن تقریبا بیشتر از ۲۰۰ هکتار مساحت دارند. سر‌سبزی این منطقه بیشتر از همه مدیون شمشاد‌های ۷۰۰ ساله آنجاست. این پارک از قطب‌های اصلی و مهم در جذب گردشگر به چالوس به‌حساب می‌آید. تله کابین نمک آبرود از روی این منطقه می‌گذرد و تمام این جنگل‌ها در زیر پای شما قرار می‌گیرد.

نقاشی از نیلوفرهای آبی در تاریخ نقاشی همیشه طرفداران زیادی داشته است. اگر قصد دارید طبیعت چنین نقاشی‌هایی را از نزدیک ببینید مرداب زیبای کندوچال با مساحتی بیشتر از یک هکتار و پنج متر عمق را از دست ندهید. این مرداب در ارتفاع هفت هزار متری از دریا واقع شده است و جز مسافران یکی از مقصدهای محبوب پرنده‌های مهاجر هم محسوب می‌شود.

اگر به مرداب‌ها و طبیعت اطراف آن علاقه دارید مرداب هسل در اطراف روستای طلاجو برای شما جذابیت زیادی خواهد داشت. هسل که در لغت به‌معنای راکد و ساکن است سکونتگاه محبوب انواع لاک‌پشت، قورباغه و زالوها به‌حساب می‌آید. ساخت‌وسازها در طول زمان باعث کمتر شدن آب مرداب و حیوانات در مرداب هسل شده است.

(Visited 384 times, 1 visits today)
دسته بندی: اخبار اصلی, اقتصادی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد