یک روانشناس گام‌هایی که برای درمان افسردگی موثر هستند را شرح داد.

احمد صابری روانشناس در تشریح چگونگی ابتلای افراد به افسردگی و نحوه درمان آن گفت: افسردگی یک اختلال روحی و روانی است که در آن انسان تمام رویداد‌های گذشته خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و از ذهن خود می‌گذراند و نمی‌تواند پذیرای اتفاقات گذشته خود باشد؛ در واقع همه آن شکست‌ها را به زندگی حال انتقال و همه امید نسبت به فردا را از دست می‌دهد.

صابری تصریح کرد: فرد افسرده فردی ناامید است به دلیل این که بر حسب تجارب شکست گذشته، امید در فردا در این گروه دچار بحران می‌شود.

وی بیان کرد: انسان موجودی است که هیجان، تفکر و رفتار دارد؛ هیجان در انسان افسرده که در تماس با اتفاقات اکنون و حال تجربه شده دچار بحران می‌شود. انسان افسرده منبع آگاهی اکنون خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند افکار روشن و پذیرایی در تماس در اکنون و حال برای خود داشته باشد پس انسان افسرده هیجان، افکار و شناخت ناکارآمد و ناسازگار را در خود رشد می‌دهد.

این روانشناس افزود: انسان افسرده در رفتار یک کرختی خاصی دارد و نمی‌تواند حرکتی پویا در راستای سازگاری و کارآمدی اکنون داشته باشد. انسان‌های افسرده از هیجان و تفکر و رفتار‌های ناکارآمد رنج می‌برند. این ناکارآمدی در هیجان، رفتار و تفکر و برای تجربه اکنون و حال است یعنی یک انسان افسرده در روز در تماس با اتفاقات روزمره خود دچار بحران و ناکارآمدی در هیجان، رفتار و تفکر می‌شود.

صابری ادامه داد: گذشته در انسان افسرده نمی‌گذرد و در گذشته خود یک ماندگاری متعالی دارد و این تعالی در گذشته امید را در اکنون و فردا به ناامیدی تبدیل می‌کند.

وی گام اول برای درمان افسردگی را این چنین توصیف کرد: برای اینکه از افسردگی خلاص شویم و بتوانیم از شکست‌های گذشته خود بگذریم و امید را در فردای خود رشد دهیم باید زاویه نگاه را برای تماس با روز خود پراکنده و گسترده کنیم. فرد افسرده می‌تواند در گام اول نگاه متفاوتی را به روز خود داشته باشد و به دنبال تشابه اتفاقات امروز با دیروز خود نباشد، زیرا این تشابه امید را در افسرده‌ها از بین ببرد. این تشابه‌ها زنجیره تماس دیروز، امروز و آینده است. فرد به جای نگاه کردن به این زنجیر باید موضوعات را متفاوت ببیند.

(Visited 17 times, 1 visits today)
دسته بندی: اجتماعی, اخبار اصلی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد