سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در راستای تامین منافع حداکثری ملت ایران طرف‌های ایرانی و دولت ایران هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده و برای انجام مذاکرات جدی و محتوایی به منظور به نتیجه رسیدن مذاکرات هم همواره آمادگی جدی خود را نشان داد.

ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی خود گفت: درباره برجام و مذاکرات هسته‌ای دیدگاه‌های اصولی روشن و اعلام شده‌ای داریم. ایران ضمن اینکه سیاست خنثی سازی تحریم‌ها را با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و روابط گسترده رو به تزاید با همسایگان و کشور‌های دوست در سرلوحه کار خودش قرار داده، اما هیچگاه فرآیند‌های دیپلماتیک را با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه متوقف نکرده و همچنان ادامه می‌دهد و بر همان مبنا تبادل پیام‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک با طرف‌های مقابل در سطوح مختلف از طریق طرف‌های واسطه و کشور‌های دوست و دارای رابطه نزدیک با طرف‌های مقابل ما ادامه داشته و دارد.

در راستای تامین منافع ملت ایران، هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم
کنعانی افزود: در راستای تامین منافع حداکثری ملت ایران طرف‌های ایرانی و دولت ایران هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده و برای انجام مذاکرات جدی و محتوایی به منظور به نتیجه رسیدن مذاکرات هم همواره آمادگی جدی خود را نشان داد و معیار و ملاک ما هم عملکرد طرف‌های مقابل ما بوده و نه اظهارات رسانه‌ای و مواضعی که با اهداف و انگیزه‌های گوناگون در حوزه رسانه بیان می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: دولت سیزدهم در ارتباط با برجام از ابتدا سیاست اصولی و روشنی را بیان کرده واینکه برجام همه موضوع سیاست خارجی ما نیست بلکه یکی از موضوعات مرتبط با سیاست خارجی است. در ارتباط با توافق هم صریح اعلام شد که در هرگونه توافقی علاوه بر منویات محکم، مستدل و منطقی رهبری و قانون اقدام راهبردی برای تامین منافع حداکثری و عدم عدول از خطوط قرمز مورد توجه ماست و بر همین اساس کار را ادامه خواهیم داد.

وی درباره دارایی‌های بلوکه شده ایران گفت: این موضوع از مسیر‌های مختلف ادامه دارد. به صورت مستقیم با دولت‌های ذیربط گفتگو می‌کنیم و برای تاثیرگذاری موضع غیرقانونی دولت آمریکا از طریق واسطه‌ها مذاکراتی را انجام می‌دهیم و در این ارتباط تلاش‌ها ادامه دارد و گام‌های موثری برداشته شده و این روند مورد اهتمام و توجه جدی دولت و دستگاه دیپلماسی است.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت: موضع دولت سیزدهم درباره اولویت توسعه روابط با کشور‌های همسایه و اسلامی روشن است و در ارتباط با مصر هم همانطور که قبلا تأکید شد و رهبری هم در این ارتباط تصریح کردند در صورت تمایل دولت مصر برای از سرگیری روابط با ایران، حتما از این رویکرد و تمایل استقبال می‌کنیم و در این زمینه گام متقابل را برخواهی داشت

دولت موقت افغانستان نسبت به تامین حق آبه ایران حسن نیت خود را نشان دهند
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با موضوع حق آبه هیرمند اظهار کرد: موضع ایران در این ارتباط روشن است مبنی بر اینکه ایران انتظار دارد بر مبنای معاهده ۱۳۵۱ حق‌آبه کامل ایران از آب هیرمند به ایران تحویل داده شود. در طول سال‌های گذشته شاهد این اتفاق نبودیم. مذاکرات جدی در سطوح مختلف با مقامات دولت سرپرستی موقت افغانستان انجام شد و در نتیجه این مذاکرات به رغم اینکه بخشی از حق‌آبه ایران تحویل داده شد، ولی این تمام حق‌آبه بر مبنای این معاهده نبود و ایران بر ضرورت التزام دولت موقت افغانستان بر اجرای کامل معاهده و تحویل حق آبه ایران تأکید داشت.

ناصر کنعانی گفت: هیأتی عالی رتبه از ایران بنا به دستور رئیس جمهور به افغانستان سفر کرد. ما در این مرحله مایل به انجام مسائل رسانه‌ای و خبری در این ارتباط نبودیم و اصل اساسی برای ما این است که طرفین با تفاهم و گفتگو زمینه اجرای معاهده و بند‌های مربوط به حق‌آبه ایران را فراهم کنند.

وی ادامه داد:گفتگو‌های خوبی در سطوح عالی با مقامات دولت سرپرستی افغانستان انجام و توافق شد طرف افغانستانی گام‌های مثبت جدیدی بردارد و در این زمینه اقدامات فنی هم انجام شود. بر مبنای سیاست همسایگی و معاهده لازم الاجرا و محترمی که بین دو کشور وجود دارد انتظار داریم مقامات دولت افغانستان نسبت به اجرای معاهده و تامین حق آبه ایران مسئولانه عمل و حسن نیت خود را نشان دهند. طبیعتا حق‌آبه حق ملت ایران و خاصه حق مردم سیستان و بلوچستان است و ادای این حق آبه نشانی از حسن نیت و زمینه ساز تقویت همکاری‌های سازنده دو کشور در موضوعات مشترک است.

(Visited 14 times, 1 visits today)
دسته بندی: اخبار اصلی, تیتر یک, سیاسی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد