برپایه آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، ایران با تولید ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد خام در سال گذشته میلادی توانست همچنان دهمین کشور فولادساز جهان باقی بماند و در این میان ایمیدرو و شرکت‌های تابعه در رتبه بیستم شرکت‌های برتر فولادسازی ایستادند.

انجمن جهانی فولاد در تازه‌ترین گزارش خود از رشد ۱۰۰ برابری تولید جهانی فولاد در ۷۲ سال گذشته خبر داد. این گزارش حاکی است که تولید جهانی فولاد از ۱۸۹ میلیون تن در سال ۱۹۵۰ میلادی به یک میلیارد و ۸۸۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ میلادی افزایش یافته است.ایمیدرو و شرکت‌های تابعه و زیرمجموعه (شرکت فولاد مبارکه اصفهان، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان و شرکت ملی فولاد ایران) با تولید ۱۸ میلیون تن فولاد خام در سال ۲۰۲۲ میلادی توانستند بر سکوی بیستم شرکت‌های فولادساز برتر جهان بایستند. این در حالی است که ایران با تولید ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد خام در سال گذشته میلادی توانست همچنان دهمین کشور فولادساز جهان به ثبت برسد.

ایران دومین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان

مجموع تولید آهن اسفنجی جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۲۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن اعلام شده است که از این میزان هند با تولید ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول در صدر قرار دارد. این در حالی است که طی مدت یادشده، ایران با تولید ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن آهن اسفنجی توانست به مقام رتبه دوم تولید این محصول در جهان دست یابد.

همچنین تولید آهن خام ایران طی سال ۲۰۲۲ میلادی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، مصرف این محصول ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و صادرات آن نیز ۱۰۰ هزار تن گزارش‌شده است. گفتنی است میزان واردات آهن خام ایران طی سال گذشته میلادی صفر بوده است. مجموع تولید جهانی آهن خام در سال ۲۰۲۲ میلادی یک میلیارد و ۳۰۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و مصرف این محصول در جهان یک میلیارد و ۳۰۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ثبت رسیده است.

چینی‌ها، پیشتاز تولید فولاد

چین توانست در سال ۲۰۲۲ میلادی با تولید یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تن فولاد خام در صدر فولادسازان جهان قرار بگیرد و سهم ۵۴ درصدی از تولید این محصول را به خود اختصاص دهد.این در حالی است که حضور پررنگ شرکت‌های چینی نیز در بین ۵۰ شرکت برتر فولادساز جهان به چشم می‌خورد. طی این مدت، گروه «بائو استیل» چین China Baowu Group با تولید ۱۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد خام در صدر شرکت‌های فولادساز جهان ایستاد. همچنین گروه «آنستیل» چین Ansteel Group نیز با تولید ۵۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تن محصول به‌عنوان سومین شرکت فولادساز جهان به ثبت رسید.انجمن جهانی فولاد میزان تولید شرکت فولادساز «آرسلور میتال» ArcelorMittal را ۶۸ میلیون و ۸۹۰ هزار تن عنوان کرده و این شرکت را دومین شرکت فولادساز جهان در سال گذشته میلادی اعلام کرد.

صنعت فولاد در جهان

فولاد پس از نفت خام دومین ماده پرمصرف در کشورهای مختلف جهان بوده و کاربردهای بی‌شمار آن در صنایع مختلف غیرقابل‌انکار است. صنایعی نظیر ساختمان و انبوه‌سازی، خودروسازی، تولید قطعات، لوازم‌خانگی و… از فولاد به‌عنوان یکی از مواد اولیه خود استفاده می‌کنند. در سال‌های اخیر رشد مصرف فولاد در کشورهای مختلف به‌شدت در رشد اقتصادی آنها موثر بوده است. تا جایی که گفته می‌شود هر ۱درصد رشد مصرف فولاد در یک کشور، معادل رشد اقتصادی ۰.۸۵ درصد آن کشور باشد.در سال‌های گذشته میزان تولید و مصرف فولاد خام در جهان به‌صورت چشمگیری افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۹ تولید فولاد خام در سرتاسر دنیا حدود ۱۸۷۰ میلیون تن بوده که نسبت به سال ۲۰۰۹ (ده سال پیش) حدود ۵۰درصد افزایش یافته است. کشور چین با تولید ۹۹۶ میلیون تن فولاد خام در سال ۲۰۱۹ بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جهان بوده است. این کشور علاوه بر رتبه یک تولید فولاد در جهان، رتبه اول در مصرف فولاد را نیز در اختیار دارد. پس از چین و با اختلاف زیاد هند (۱۱۱ میلیون تن) و ژاپن (۹۹ میلیون تن) بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان هستند.جالب است بدانید که بیشتر از ۹۵ درصد تولید فلزات اساسی در جهان مربوط به فولاد و آلیاژهای فولادی بوده و مصرف فلزات دیگری مثل، آلومینیوم، سرب، روی و … کمتر از ۵ درصد است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی نیز روند رو به رشد تولید و مصرف فولاد به‌خصوص در اقتصادهای درحال‌توسعه ادامه‌دار باشد.

مشتریان فولاد ایران

کشورهای ASEAN مانند مالزی، سنگاپور، میانمار، تایوان، تایلند، فیلیپین، اندونزی به‌طورکلی کشورهای خاور دور آسیا واردکننده اصلی فولاد ایران هستند. پیش از سال ۲۰۱۷، مقداری از صادرات به بازار اروپا تعلق داشت اما به دلایلی بعدازآن ایران بازار اروپا را از دست داد.

سخن پایانی

صنعت فولاد در ایران توانسته علاوه بر تامین مصرف داخلی، در بین ده کشور صادرکننده فولاد خام نیز قرار گیرد. بخش فروش داخلی فولاد خام و سایر محصولات فولادی تولیدشده در شرکت‌های داخلی عمدتا در بورس کالا انجام می‌شود. علاوه بر تامین نیاز داخلی، افزایش تولید و فروش صادراتی به جهت تامین ارز موردنیاز کشور از محل صادرات غیرنفتی بسیار مورد اهمیت است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که حمایت‌های ویژه دولتی از این صنعت در آینده نیز ادامه‌دار باشد.

به‌طورکلی می‌توان گفت که آینده بازار جهانی فولاد را می‌توان مثبت ارزیابی کرد. تولیدکنندگان ایرانی فولاد در صورت اتخاذ استراتژی‌های مناسب می‌توانند از ظرفیت‌های موجود در بازارهای داخلی و خارجی و حمایت‌های دولتی استفاده کرده و علاوه بر سودآوری مناسب برای سهامداران، سهم ویژه‌ای در رشد و رونق اقتصادی کشور داشته باشند. پیش‌بینی می‌شود که طی سال‌های آینده روند تولید فولاد ایران همچنان رو به افزایش بوده و تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۵۰ میلیون تن در سال برسد.

(Visited 11 times, 1 visits today)
دسته بندی: صنعت و معدن برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد