یک کارشناس و فعال بخش اقتصادی در گفتگو با روزگارما گفت: ایران امروز در تحولات سیاسی و نظامی خاورمیانه و غرب آسیا نقش بسیار تعیین ‌کننده‌ای دارد و اگر مسئولان نگاه همه جانبه داشته باشند، می‌توان از این قدرت و نفوذ برای توسعه اقتصادی نیز بهره برد.

محمد حسین حیدری؛ بهره‌گیری از دستاوردهای کشور و موفقیت‌های حاصل‌ شده در عرصه‌های مختلف برای نیل به اهداف اقتصادی را ضروری دانست و گفت: خوشبختانه کشور در دهه‌های اخیر توانسته در دو بعد نظامی و سیاسی به اقتدار و جایگاه تثبیت ‌شده به ویژه در منطقه برسد و حتی در این عرصه‌ها جایگاه بین‌المللی خود را نیز ارتقا دهد. با این وجود هیچ دریافت اقتصادی از این موفقیت حاصل نشده است.

وی افزود: ایران امروز در تحولات سیاسی و نظامی خاورمیانه و غرب آسیا نقش بسیار تعیین ‌کننده‌ای دارد و اگر مسئولان نگاه همه جانبه داشته باشند، می‌توان از این قدرت و نفوذ برای توسعه اقتصادی نیز بهره برد؛ به خصوص اینکه اغلب کشورهای منطقه راغب به برقراری ارتباط تجاری با ایران هستند.

حیدری یادآور شد: با چنین جایگاهی که ایران در منطقه دارد، بازار کشوری مانند عراق نباید در اختیار تاجران ترکیه‌ای و یا چینی باشد و سهم ایران از چرخه این بازار بزرگ تا این میزان کاهش یابد. با یک نگاه ساده می‌توان فهمید سهم اقتصادی ایران با قدرت نظامی و سیاسی در عراق هیچ تناسب معناداری ندارد و این یک ضعف بزرگ برای کشور است.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: وجود مرزهای مشترک آبی و خاکی با کشورها و بازارهای بزرگ مانند پاکستان و عراق و همچنین افغانستان و ارمنستان، توسعه صادرات را به امری قابل دسترس تبدیل کرده است. از طرفی، همین مرز مشترک می‌تواند نقش بسیار مهمی در رقابت‌پذیری محصولات ایرانی در بازارهای غرب آسیا داشته باشد. با این حال، غفلت ایران از این موهبت‌های ذاتی و برنامه‌ریزی دقیق کشورهای مانند ترکیه و چین، سهم ایران از بازار این کشورها به شدت کاهش داده است.

(Visited 12 times, 1 visits today)
دسته بندی: اخبار اصلی, اقتصادی, تیتر یک برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد