رئیس جمهور در همایش سراسری قوه قضاییه گفت: گزارش رئیس دستگاه قضا نشان دهنده این نکته بود که همکاران در دستگاه قضایی برای احقاق حق و ایجاد عدالت و امنیت همه تلاش خود را در تمام سطوح مبذول داشته‌اند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز (۵ تیر ۱۴۰۲) در همایش سراسری بزرگداشت قوه قضاییه اظهار کرد: از زحمات و تلاش‌های همکاران دستگاه قضایی در سراسر کشور که برای اجرای عدالت و ایجاد امنیت تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور افزود: گزارش رئیس قوه قضاییه، گزارش قابل استفاده‌ای بود و در آن به نکات ارزشمندی اشاره شد، همه این موارد نشان دهنده این نکته بود که همکاران در دستگاه قضایی برای احقاق حق، ایجاد عدالت و امنیت همه تلاش خود را در تمام سطوح مبذول داشته اند.

وی با اشاره به ویژگی های بارز شخصیتی، اخلاقی و کاری شهید دکتر بهشتی تصریح کرد: شخصیت این شهید، قبل از به عهده‌گیری مسئولیتش در قوه قضاییه ساخته شده بود، اخلاص، ایمان، علم و نگاه تشکیلاتی در وجودش شکل گرفته بود و وقتی در دوران مسئولیت قرار گرفت، تمام این داشته‌ها و علم و دانش شکوفا شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه قضات بخاطر داشتن جایگاه خلیفه اللهی وظیفه مهم و خطیری بر دوش دارند ادامه داد: قضات تشخیص موضوع داده و حکم می‌دهند و بعد تصمیم می‌گیرند و سپس باید ایستادگی از خود نشان دهند که این امر بسیار مهم است.

رئیس جمهور با اشاره به اهیمت اجرای سند تحول و تعالی قوه قضاییه تصریح کرد: فرآیندی در دستگاه قضایی وجود دارد و یک پرونده مسیری را طی می‌کند تا به اتقان برسد، یک بازنگاهی به این سیر نهایی نشان می‌دهد بهترین کارشناسان برای تغییر و تحول خود قضات و دست اندرکاران امر قضا هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه تحول فرایندی یکی از شقوق تحول است، عنوان کرد: در کنار تحول شناختی و فرایندی، باید ببینیم سازوکاری که در نظام اداری داریم، کارآمد و کافیست و یا امکان افزایش بهره‌وری در آن وجود دارد یا خیر که همه این‌ها در مرحله سوم تحول می‌تواند نقش آفرین باشد. قطعا نظرات رئیس قوه قضاییه و کلیه همکارانشان در دستگاه قضایی برای ارائه راهکار می‌تواند موثر و مفیدتر باشد.

آیت الله رئیسی توضیح داد: این جلسه علاوه بر تجلیل از مقام شهید بهشتی و شهدای دستگاه قضا، فرصت مناسبی است تا یک همکاری، همیاری، همدلی و همراهی و آهنگ واحدی را در سازمان‌ها و ادارات کشور داشته باشیم و ببینیم تا چه حد به اهدافی که مدنظر رهبر انقلاب است، نزدیک شده‌ایم.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی در کشور وجود دارد که دولت برای کمک به رفع آن‌ها اعلام آمادگی می‌کند، افزود: دولت پشتیبانی می‌کند تا ببینیم این مشکلات مردم چگونه قابل حل است و مردمی بودن ایجاب می‌کند تا این رویه در دستورکار قرار گیرد.

رئیس جمهور تاکید کرد:در این رابطه اگر برای همکاری بیشتر کاری لازم است باید انجام دهیم تا جامعه‌ای جدای از جرم، جنایت و فساد داشته باشیم. همه تلاش مان این است که جامعه‌ای مبتنی بر اخلاق، معنویت و عدالت داشته باشیم.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، واقعیت روز و چشم انداز آینده را به خوبی معرفی کردند که برای تحقق آن همکاری همه قوا و هم افزایی بین قوه قضاییه و مجلس و دولت و همه نهاد‌ها و نخبگان و دلسوزان ضرورت دارد تا به نقطه مدنظر برسیم و تلاش ما منتهی به نتیجه شود.

وی تاکید کرد: در ارتباط با بازدارندگی و پیشگیری از جرایم، همه دستگاه‌ها مسئولیت جلوگیری از وقوع جرم دارند و همه باید این نگاه را داشته باشند که ناهنجاری‌ها را کاهش دهند و همین باعث می‌شود، تعداد ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا کم شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه کاهش تعداد ورودی پرونده به دستگاه قضا باعث افتخار است، گفت: وظیفه ما در دولت و در مجلس با قانونگذاری و در مسائل مدیریتی و اجتماعی باید این باشد که تعداد ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی کاهش یابد.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: در این مدتی که در دولت مشغول خدمت هستم برای رفع مشکلات دستگاه قضایی تلاش کردیم و سعی کردیم بودجه قوه قضاییه در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ افزایش داشته باشد، اما از آنجاکه در در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰  مشغول بکار شدیم، سعی کردیم نواقص را با مصوبات مقطعی حل کنیم.

وی عنوان کرد: در ۱۴۰۱ تلاش کردیم بودجه قوه قضاییه تامین شود و امسال نیز بودجه این قوه را دو برابر سال قبل بستیم و ترتیب استخدام و اضافه شدن ۸۰۰ قاضی و ۱۲ هزار و ۵۰۰ نیروی اداری به دستگاه قضا فراهم شده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: باید روند اجرای عدالت تمام عیار، مبارزه با فساد، اصلاح ساختار‌های فسادزا و برخورد با مجرمان خطرناک در مجموعه همکاری کلیه قوا و دستگاه‌ها و نهاد‌های کشور رقم بخورد که خواسته رهبر معظم انقلاب نیز تحقق همین مهم است.

(Visited 15 times, 1 visits today)
دسته بندی: اخبار اصلی, تیتر یک, سیاسی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد