یک پژوهشگرحوزه رسانه گفت: نوجوانان با بهره مندی از دانش سواد رسانه ای می توانند تفکر کنند و بدون تأثیر پذیری از تبلیقات رسانه ای جهان پیرامون خود را بشناسند.

حجت مداحی افزود:جذابیت شبکه های اجتماعی و فضای مجازی باعث بروز رفتار های نا معقول و بدون تفکر در نوجوانان شده است در این زمینه می توان گفت فشار همسالان ،تبلیغات و شعار های توخالی نیز در بروز این رفتار ها و ناهنجاری ها بی تأثیر نبوده و به شدت رفتار های نا معقول خواهد افزود.

وی ادامه داد: نوجوانان با بهره مندی از دانش سواد رسانه ای می توانند تفکر کنند و بدون تأثیر پذیری از تبلیقات رسانه ای جهان پیرامون خود را بشناسندزیرا فضای مجازی و دسترسی سریع و آسان کاربران نوجوان به هرگونه اطلاعاتی باعث شده تا رفتارشان تحت تأثیر سواد رسانه ای و چهره ها و سلبریتی ها تغییر کند،حتی گاهی اوقات گروه همسالان در مدرسه هم رشد برروی فرزندان ما تاثیر تبلیغات فضای مجازی و دوستان خود قرار بگیرد و کار هایی را انجام دهد که خود و خانواده شان را دچار مشکل کند،اینجاست که لزوم سواد رسانه ای احساس می شود. آموزش سواد رسانه ای این نوجوانان را ترغیب میکند تا اجازه ندهند دیگران به جای آنها فکر کنند.

این استاد حوزه جنگ نرم و شبکه های اجتماعی کشور تاکید کرد: نوجوانان سعی میکنند افکار خود را ابراز کنند و اگر لازم باشد از استدلال هایشان دفاع کنند و سواد رسانه ای به آنها کمک میکند تا پرسش های خود را درباره مفاهیم مهم بپرسند،تفکر خود را تقویت کنند و با این کار جهان را بهتر بشناسند و جوانان باید ارزش گزاری بین معقول و نا معقول را یاد گرفته و توان حمل فشار همسالان،تبلیغات و شعار های توخالی را بدست آورند.

مدرس جامعه شناسی دانشگاه های آزاد کشورعنوان کرد: سواد رسانه ای به معنی برداشت و درکی است که فرد از رسانه دارد ونحوه درک فرد از رسانه تأثیر مستقیم بر نحوه استفاده او از محتوا و پیام های رسانه ای دارد.

مداحی گفت: سواد رسانه ای به کودکان و خانواده ها اجازه می دهد تا از پیام های رسانه ای هدفمند و ناخواسته بیشتر آگاه شوند وکودکان یاد میگیرند در مورد این پیام انتقادی کنند این مهارت ها به کودکان این اجازه را میدهد تا رسانه های اطراف خود را تحت کنترل دراورند تا این که اجازه دهند رسانه آنها را کنترل کند.

وی افزود: تحقیقات نشان داده است که رسانه ها می توانند ابزار های قدرتمندی برای آموزش یادگیری شناختی و اجتماعی کودکان افزایش یابد وقتی از رسانه ها به طور موثری استفاده شود.

این استاد حوزه جنگ نرم و شبکه های اجتماعی کشور با بیان اینکه آموزش رسانه ای در حال حاضر در بسیاری از برنامه های درسی در سراسر جهان یک ضرورت است،افزود:مدارس به سختی تلاش میکنند تا معلمان بتوانند دانش آموزان را برای رسانه ها آماده کنند و دسترسی مستمر به ابزار های مناسب داشته باشند.

وی گفت: همانطور که دنیای دیجیتال توسعه می یابد معلمان به منابعی نیاز دارند تا به پیشرفت های زیادی دست یابند.

این پژوهشگر حوزه فرهنگ و علوم اجتماعی بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده بیش از ۶۰ درصداز کودکان ۵تا ۸ ساله از نوعی رسانه موبایلی استفاده میکنند ودر میان بسیاری از نگرانی ها سلامت جسم و روح در کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی گفت:خشونت در رسانه ها و رفتار پرخاشگرانه و همچنین ارتباط و ابزارهای رسانه ای با چاقی و رسیدن به بلوغ زودرس در سنین پایین احتمال سیگار کشیدن آنها دوبرابر می شود در بسیاری از کودکان در ۳ سالگی در اتاق. خود به صورت تنها هستند و به دور از چشم والدین و احساس استقلال همه جانبه به آنها دست میدهد.
مداحی بیان کرد:خاموش کردن کامپیوتر یا تلوزیون مشکل را حل نمیکند از بیلبورد هایی در بزرگ راه ها نصب شده اند تا نوجوانی که روی تی شرات خود لوگو دارد همه پیام های رسانه ای به طور روزانه مارا احاطه کرده است.
وی در این زمینه گفت: توصیه می شود سعی کنید نام همه تبلیغات و لوگو هایی را که در یک روز با آن مواجه میشوید را بنویسید به سرعت متوجه خواهید شد چقدر رسانه در زندگی شما نفوذ دارد و با سواد رسانه ای و آگاهی از رسانه ها و تأثیر آن بر زندگی همه ماضروری است.
این فعال فرهنگی گفت:در شرایط کنونی آموزش سواد رسانه ای ابتدا باید از خانه و خانواده شروع شود و پس ار طی کردن این امور در خانه به افزایش این اموزش در سطوح مختلف جامعه پرداخت.
وی خاطرنشان کرد: اگر دانش و سواد رسانه ای در یک جامعه تزریق نشود به دلیل بالا بودن سرعت انتقال اطلاعات در جهان،ذهنیت افراد از دست متفکران جامعه خارج می شود و به دست افراد سود جو خواهد افتاد.

(Visited 22 times, 1 visits today)
دسته بندی: اجتماعی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد