شهردار تهران در نشست با اصحاب رسانه با موضوع حمل و نقل عمومی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

شهردار تهران اظهار کرد: میزگرد اول ناظر بر حوزه شهرسازی برگزار شد و امروز پیرامون حوزه حمل و نقل گفت و گو می کنیم. بزرگترین مشکل تهران ترافیک و سپس آلودگی هواست و پس از آن مردم از بد مسکنی و بی مسکنی ناراضی هستند.

زاکانی با اعلام اینکه امروز قدرالسهم حمل و نقل عمومی ۳۴ درصد است و ما بقی ترددها توسط خودروی شخصی است، یادآور شد: ما در الگوهای مختلف حمل و نقلی دچار فرسودگی، کمبود ناوگان و فاصله معناداری از وضع مطلوب هستیم. در حوزه حمل و نقل هزینه را سرمایه گذاری می دانیم و امیدواریم بتوانیم شرایط را تغییر دهیم و هدف گذاری ما این است که در پایان دوره ششم مدیریت شهری ۷۰ درصد در حمل و نقل عمومی و ۳۰ درصد در بخش خودروهای شخصی، جابجایی مردم را شاهد باشیم.

وی با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم سطح میزان جابجایی را از طریق مناسب سازی و در دسترس قرار دادن خدمات از طریق هوشمندسازی کاهش دهیم، گفت: سعی می کنیم خدمات در دسترس شهروندان قرار بگیرد تا تردد کاهش پیدا کند.

زاکانی با بیان اینکه اقدام ما برای کاهش سفر، افزایش خدمت است تا بتوانیم شرایط خود را از ۳۴ درصد سهم حمل و نقل عمومی در سفرهای درون شهری به ۷۰ درصد برسانیم، تصریح کرد: بخش سوم سیاست های ما برقی سازی و رفتن در مسیری است که حمل و نقل عمومی برقی داشته باشیم؛ لذا سیاست اول کاهش تقاضای سفر از طریق مناسب سازی، سیاست دوم افزایش ارائه خدمات از ۳۴ به ۷۰ درصد و سیاست سوم برقی سازی حمل و نقل عمومی است تا بتوانیم از طریق این سه گام ترافیک شهر و آلودگی هوا را کاهش دهیم.

وی تأکید کرد: برای هر بخشی از حمل و نقل یک برنامه مدونی را طراحی کرده ایم که این برنامه در بخش مترو، اتوبوس، ون، مینی بوس، تاکسی، موتورسیکلت و دوچرخه بسته ای را ایجاد می کند تا بتوانیم خاستگاه خود را به بهترین شکل داشته باشیم.
شهردار تهران با پرداختن به سه راهبرد کلی گفت: امیدواریم با این سه راهبرد نظم و ساماندهی شهر را بر مدار حمل و نقل عمومی داشته باشیم و بتوانیم گره های بزرگ مثل ترافیک و آلودگی هوا را باز کنیم.
وی افزود: در هر بخشی یک برنامه ریزی دقیق داریم که نخستین مورد آن توسعه سریع مترو و تکمیل ناوگان مورد نیاز است. ۷ خط مترو را تحویل گرفتیم که در این ۷ خط ۲۵۳ کیلومتر خطوط به اضافه حدود ۱۴۰ ایستگاه تحویل ما شد. اولویت را به ۷ خط موجود دادیم، اما تهران ۱۱ خط طراحی شده دارد که ۷ خط آن که شروع شده هم تکمیل نشده است. مطالعات نشان می دهد که اگر ۷ خط تکمیل شود ۶۰ درصد مطلوبیت استفاده از مترو افزایش پیدا می کند.
در دوره ششم مدیریت شهری هر ۲ ماه تقریبا یک ایستگاه مترو افتتاح شده است
زاکانی اظهار کرد: ۲۲ ماه و یک روز از خدمتگزاری ما در شهرداری می گذرد و توفیق داریم که ۱۴ کیلومتر خطوط مترو و ۱۰ ایستگاه را افزایش دادیم. امسال نیز ۲۲ کیلومتر خط متروی جدید داریم و خطوط ۴ و ۶ و ۷ را کامل می‌کنیم. ۱۳ ایستگاه دیگر نیز امسال افتتاح می کنیم که البته یک مورد آن افتتاح شده است.
۷ خط مترو امسال تکمیل می شود

شهردار تهران بیان کرد: علاوه‌ بر این امسال خط پرند در حومه نیز به طول ۲۰ کیلومتر افتتاح می شود. از ۲۷۰ کیلومتر خط مترو، ۲۲ کیلومتر در داخل و ۲۰ کیلومتر در خارج به آن اضافه می شود، به اضافه ۱۳ ایستگاه که یک مورد آن افتتاح شده است و امسال پایان این ۷ خط را اعلام می کنیم .
شهردار تهران همچنین تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم ۶.۵ کیلومتر در جنوب خط ۶ و ۱۱ کیلومتر در خط چهار و ادامه خط دو را به سمت ترمینال شرق شروع کنیم و زمان کار را هم زمان حداکثر دو ساله دیده ایم.

وی با تأکید بر اینکه امسال هفت خط تکمیل می شود، اظهار کرد: خطوط الحاقی نیز ظرف دو سال خاتمه خواهیم داد و در کنار آن چهار خط جدید خواهیم داشت که بخشی از حفاری تونل خط ۱۰ تا یک ماه آینده آغاز می شود. در بخشی دیگر تفاهم نامه خط ۹ را هفته آینده منعقد خواهیم کرد که این خط یک خط دو طبقه است و علاوه بر آن خط ۸ و ۱۱ را سال آینده آغاز خواهیم کرد.

اورهال و ارتقای قطار DC برای اولین بار
زاکانی با بیان اینکه امروز برای اولین بار واگن DC را اورهال کرده ایم، یادآور شد: غیر از خط پنج که لوکوموتیو دارد و دو طبقه است، در خطوط شهری ۱۲۹ واگن AC و ۴۲ رام قطار AC داریم که در گذشته دو رام از این واگن ها بازسازی شده بود اما تا امروز این نحوه از بازسازی که اینگونه ارتقاء پیدا کند، به هیچ عنوان صورت نگرفته بود. افتخار داریم برای اولین بار یک رام قطار DC پلاس بازسازی شده و ارتقاء یافته را تحویل می دهیم. دو رام نیز در مسیر ارتقاء و بازسازی است و شاهد این هستیم که ۶ رام قطاری که وعده بازسازی آن را داده بودیم، وارد مدار قرار می گیرد. ۲۳ رام دیگر نیز تا پایان سال وارد جریان خدمت خواهند شد.

وی با بیان اینکه خرید هر رام قطار ۳۵۰ میلیارد تومان ارزش دارد اما رقم اورهال ۴۰ میلیارد تومان به میزان تقریبا یک نهم است، خاطرنشان کرد: کنار این مسیر که یک مسیر سه ساله است، مقرر شده کلیه رام های نیازمند به بازسازی را ارتقاء دهیم و دو اتفاق دیگر را نیز دنبال کردیم. مصوبه ای در سال ۱۳۹۵ داشتیم که بنا بود ۶۳۰ دستگاه واگن برای تهران در نظر گرفته شود که از همان سال مانده بوده و توفیق پیدا کردیم در سال قبل با سازمان مدیریت تفاهم نامه و توافق نامه تنظیم کنیم و امروز تعهدات کاملاً و به شکل صد درصد انجام شده و ۱۵ درصد پیش پرداخت برای کشور خارجی تسهیلات ارائه داده و در یک بازه حداکثر دو ماهه به حساب شرکت خارجی واریز خواهد شد. امیدواریم بتوانیم این ۶۳۰ دستگاه را با ۱۶۰واگن دیگر که در مجموع به ۷۹۰ واگن می رسد، داشته باشیم. موضوع دانش فنی و تولید و گسترش فناوری را نیز در داخل کشور دنبال خواهیم کرد.

شهردار پایتخت در ادامه این نشست با بیان اینکه تغییر الگوهای بهره مندی از خطوط بی آر تی نکته دوم فعالیت هاست، اظهار کرد: به دنبال این هستیم کاستی ها از طریق هوشمند سازی در این بخش کاهش یابد. نکته سوم این است که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده اساسی را وارد ناوگان خواهیم کرد. امروز بالغ بر ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم و امیدواریم بتوانیم ۵۰۰ دستگاه دیگر اضافه کنیم. ۴۰۰ دستگاه ملکی شهرداری و ۱۰۰ دستگاه بخش خصوصی است که با این تعداد به سه هزار دستگاه تا مهر ماه می رسد. قرارداد ۲ هزار دستگاه اتوبوس نیز منعقد شده و بالغ بر هزار و ۲۵۰ دستگاه امسال تحویل داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه با اسنا برای ۵۰۰ دستگاه، عقاب ۱۰۰ دستگاه، سبلان ۵۰۰ دستگاه مینی بوس و عماد خودرو ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی قرارداد بسته ایم، یادآور شد: در حال رایزنی برای انعقاد قراردادهای جدید هستیم که غیر از تعهدات وزارت کشور است. ما ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس بر اساس اسناد بالادستی نیاز داریم که هزار و ۸۶۰ دستگاه تحویل گرفته ایم و امروز دو هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم. تا پایان امسال ۱۲۶۰ دستگاه نوسازی و ۵۰۰ دستگاه بازسازی می کنیم و با هزار و ۷۶۰ دستگاه خطوط ما متحول خواهد شد.

زاکانی از تغییر مهندسی خطوط خبر داد و افزود: تراموا را نیز از طریق شورا و مسیر خاص خود دنبال می کنیم تا مردم در سال آینده از این الگو استفاده کنند. از سویی دیگر به دنبال برقی سازی وسایل حمل و نقل عمومی هستیم. پول ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه پرداخت شده اما با سایر مجموعه ها نیز وارد عمل شدیم به عنوان مثال با مپنا تأمین ۵۰۰ دستگاه را مطرح کرده ایم.

وی با بیان اینکه کار جدی دیگر ما این بود که بتوانیم در مسیر مترو، تراموا و اتوبوس شرایط را به سمتی ببریم که الگوی جدید دیگری داشته باشیم، گفت: با تفاهمی که با وزارت صمت داشتیم تفاهم نامه ۳۰ هزار ون را منعقد کردیم که برابر با نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس است و شرایط این ون ها ارتقاء یافته است. با ایران خودرو دیزل نیز برای تأمین ۴۰۰ دستگاه اتوبوس واردمذاکره شده ایم که اگر وزارت کشور تأمین نکرد خودمان خریداری خواهیم کرد تا برای مهرماه به ناوگان اضافه شود.
وی با پرداختن به تولیدات داخل عنوان کرد: در این واگن سازی محصول جدیدی را می بینیم که ۱۱۳ دستگاه واگن تولید می کند که بدنه ۷ واگن را آماده می کنیم. امیدواریم از ارتباط بین واگن سازی، مپنا و جهاد دانشگاهی و بخش خصوصی این مسیر را برویم. ترک تشریفات آن را گرفتیم و امروز می توانید شروع این اقدام را ببینید که این یک افتخار ملی است .

زاکانی یادآور شد: در مترو امروز حدود ۲۷۰ کیلومتر خط داریم و ۱۵۰ ایستگاه‌، همچنین ۱۵۰۰ واگن داشتیم که از این تعداد ۲۸ دستگاه از رده خارج شده و دو سوم آن نیاز به بازسازی دارد. امروز بازسازی را در اولویت گذاشتیم البته علاوه بر بازسازی به دنبال ارتقا نیز هستیم.

شهردار تهران تصریح کرد: از سال ۸۵ تا ۹۹ طی ۱۵ سال ۴۱۶ دستگاه واگن بازسازی شده بود، اما از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ و در این ۲۲ ماه ۲۵۱ واگن را بازسازی کردیم و بازسازی ۴۲ واگن در حال انجام است. به طوری که تا خرداد سال آینده ۴۲۸ واگن را بازسازی می کنیم و تحویل می دهیم.

وی گفت: سه رام قطار از رده خارج شده را نیز بازسازی و ارتقا می دهیم و وارد میدان کار و خدمت می کنیم. در حوزه اتوبوسرانی ۲۱۰ خط اتوبوس داریم که از این خطوط ۳۰ درصد آن ۷۰ درصد مسافران را جابجا می کنند، اولین نکته ما مهندسی خطوط بود. در طراحی ۹ خط بی آرتی داریم اما درواقع ۸ خط فعال داریم که البته نیاز به بازطراحی دارند، ۱۸۶۰ دستگاه اتوبوس را تحویل گرفتیم اما اتفاقاتی که رقم‌زدیم این بود ۳۶۰ دستگاه اتوبوس جدید اضافه کردیم که ۱۷۲ دستگاه از طریق کمک وزارت کشور تهیه شده و ما بقی را از ظرفیت شهرداری خریداری کردیم.

زاکانی ادامه داد: در راستای برقی سازی، خط یک بی آرتی را به تراموا تبدیل می کنیم. تفاهم نامه آن را هفته بعد می بندیم که خط یک بی ارتی از ترمینال شرق تا ازادی تبدیل به تراموا شده تا الگویی جدید را در تهران داشته باشیم. برآورد ما این است که سالانه جابجایی ۵۵ میلیون مسافر را از طریق این خط داشته باشیم. تلاش می کنیم در ۱۸ ماه این خط را ایجاد کنیم.

(Visited 17 times, 1 visits today)
دسته بندی: اخبار اصلی, تیتر یک, شهری برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد