عباس‌پور گفت: آنچه در قانون مطرح شده بحث وارد کردن خودرو است به این ترتیب که هرکسی ارز وارد کردن خودرو را داشته باشد، می‌تواند خودرو وارد کند.

همزمان با اعلام خبر آزاد شدن واردات خودرو بود که سازمان توسعه و تجارت پیش‌شرط‌های لازم برای واردات خودرو را مطرح کرد. شرایطی که دامنه آن از حساب بانکی ۲۰ هزار یورویی تا انتقال فناوری به کشور از طریق واردات خودرو گسترده بود. در میان شرط‌های که این سازمان برای واردات خودرو گذاشته بود شرط اسقاط خودرو بیش از همه سروصدا به پا کرد. به عبارت دیگر یکی از بندهای واردات خودرو به این ترتیب بود که هر واردکننده جهت واردات ۲ دستگاه خودروی کارکرده باید یک مجوز اسقاط در دست داشته باشد.

پس از اعلام این شرط سازمان توسعه و تجارت، بازار خودروهای اسقاطی داغ شد تا جایی که قیمت خودروهایی که بیش از نیم قرن از عمر آنها می‌گذرد در یک قدمی میلیاردی شدن قرار گرفتند چنانچه در میان آگهی فروش خودروهای اسقاطی پیکان ۵۰۰ میلیون تومانی هم به چشم می‌خورد. قیمت‌های چند صد میلیونی واکنش مشهدی شریف، رئیس انجمن اسقاط خودروهای فرسوده را به همراه داشت چنانچه مشهدی شریف اعلام کرد قیمت واقعی لاشه خودرو ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است که در مجموع با گواهی اسقاط حدود ۴۵ میلیون تومان می‌شود.

 

    خودورهای-اسقاطی

    واکنش‌ها نسبت به قیمت‌های نجومی خودروهای اسقاطی به انجمن مربوطه محدود نشد کما اینکه در نهایت ستاد اسقاط خودرو‌های فرسوده با اعلام این خبر که « گواهی اسقاط از سال‌های گذشته در سبد مراکز اسقاط انباشت شده که پاسخگوی نیاز واردات و تولیدکنندگان داخلی خودرو است.» به صراحت گفت متقاضیان هیچ نیازی به داشتن خودرو فرسوده به نام خود ندارند و برای تمام واردکنندگان خودرو اعم از حقیقی و حقوقی گواهی اسقاط تخصیص داده خواهد شد. در میان اصرار نهادهای مرتبط با خودرو درباره اینکه برای واردات خودرو نیاز به اسقاط نیست، وزارت صمت با بیان اینکه برای وارد کردن خودرو نیازی به اسقاط خودرو نیست، اتمام حجت کرد.

    هر چند دولت با ورود به مسئله مجوز اسقاط خودرو برای واردات، به نوعی این شرط واردات خودرو را حذف کرد اما با این وجود چنین سوالی می‌شود که اصل اجرای خودروهای اسقاطی چه عواید و یا خسارتی به کشور وارد خواهد کرد؟

    اجرای طرح خودروهای اسقاطی تأثیر مثبتی بر اقتصاد کشور دارد

    در پاسخ به این پرسش روح‌الله عباس‌پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز ضمن ارزیابی اعمال شرط فروش خودروهای اسقاطی برای دریافت خودروهای خارجی گفت:  یکی از عواملی که منجر به آلودگی هوا مخصوصاً در کلان‌شهرها می‌شود، خودروهای اسقاطی هستند که هوای پاک کشور را مورد تهدید قرار می‌دهند. در حقیقت وقتی خودروهای اسقاطی از رده خارج شوند و خودروی خارجی جایگزین آن شود، می‌تواند تاثیر مثبتی بر کشور داشته باشد.

    او افزود: وقتی برای صاحبان خودروی اسقاطی امتیازی در نظر گرفته می‌شود که به واسطه آن می‎تواند خودرو وارد کند، دستاورد اقتصادی خوبی هم برای خود آن فرد می‌تواند محسوب شود چرا که خودروهای اسقاطی، خودروهایی هستند که آن طور که باید و شاید قابل استفاده نیستند اما جایگزین آن خودروهای خارجی کارکرده‌هایی است که قیمت پایین‌تری دارد و می‌تواند برای این دارندگان خودرو مفید باشد.

    عباس‌پور همچنین تصریح کرد: از طرف دیگر اگر خودروهای داخلی جایگزین خودروهای اسقاطی باشند، ناوگان حمل و نقل کشور نوسازی می‌شود و وقتی این اقدام صورت بگیرد تاثیر مثبتی می‎تواند داشته باشد. به این صورت که آرامش و امنیت سرنشینان را فراهم کند. در مجموع طرح جایگزینی خودروهای وارداتی به جای خودروهای اسقاطی می‌تواند دستاورد خوبی داشته باشد.

    عباسپور-نماینده

    این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به افزایش قیمت خودروهای اسقاطی در بازار بعد از طرح جایگزینی خودروهای اسقاطی با خودروهای وارداتی، اظهار کرد: طبق قیمت‌گذاری که روز شنبه انجام شد قیمت‌ها حدود ۳۵ الی ۴۰ میلیون تومان بود اما از آنجایی که شرایط جایگزینی فراهم شده، برای صاحب خودروی اسقاطی ظرفیت اقتصادی بهتری به وجود می‌آید.

    در بودجه مشکلی در مورد واردات خودرو وجود ندارد

    عباس‌پور در توضیح ایجاد ظرفیت اقتصادی برای صاحبان خودروهای اسقاطی ادامه داد: منظور این است که صاحب خودروی اسقاطی متوجه می‌شود وقتی این خودرو را اسقاط می‌کند. خودروی بهتری وارد می‌کند، در بازار شرایط بهتری فراهم می‌شود و همین باعث می‌شود که برخی همین خودروهای اسقاطی را بخرند.

    این نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه بسیاری بر این باور هستند که جهش قیمت خودروهای اسقاطی از ۳۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون که یکی از نتایج طرح جایگزینی خودروهای اسقاطی است، در مجموع قیمت خودروهای وارداتی که میلیارد تومانی است، رقمی محسوب نمی‌شود، خاطرنشان کرد: آنچه در قانون مطرح شده بحث وارد کردن خودرو است به این ترتیب که هرکسی ارز وارد برای واردات خودرو داشته باشد، می‌تواند خودرو وارد کند. لذا یک نفر با شرایط اسقاط خودرو وارد می‌کند و دیگری با روش غیراسقاط. کما اینکه در بودجه سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و این اواخر که بحث خوردوهای کارکرده مطرح شده بود، در مورد واردات آن مشکلاتی وجود ندارد، مخصوصاً اینکه قید و بندهای واردات خودرو کمتر شده است. اخیراً هم وزیر صمت اعلام کرد هر کسی ارز دارد خودرو وارد کند.

    عباس‌پور در پاسخ به اینکه بنابراین هر فردی اعم از حقیقی و حقوقی می‌تواند خودرو وارد کند، یادآور شد: بله، همه افراد اعم از حقیقی و حقوقی می‌توانند خودرو وارد کنند و هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد.

    (Visited 10 times, 1 visits today)
    دسته بندی: اخبار اصلی, صنعت و معدن برچسب ها:

    به اشتراک بگذارید :

    مطلب قبل و بعد
    مطالب مشابه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

    - کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
    - آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد