نائب رئیس اتحادیه فرش گفت: تحریم‌های ایران فرصت خوبی برای چینی‌ها به وجود آورد تا بازاری را که مدت‌ها در آرزوی تصاحب آن بودند به‌دست آورند و درحال‌حاضر توانسته‌اند بخش بزرگی از این بازار را در دست داشته باشند.

آمارهای گمرک بیان‌گر آن است که طی ۵ سال گذشته میزان صادرات فرش ایران سقوط چشمگیری داشته است و بر اساس آن تنها در سال گذشته حدود ۳ هزار تن فرش ایرانی به خارج از کشور صادر شد که این رقم از کاهش ۲۴ درصدی صادرات نسبت سال ۱۴۰۰ حکایت دارد و این درحالی است که بر اساس آمار گمرک در اواخر دهه ۷۰، میزان صادرات فرش ایرانی سالانه در حدود ۲۵ هزار تن بوده است.

با توجه به کاهش شدید میزان صادرات فرش و گلیم ایرانی، چینی‌ها از این فرصت استفاده کرده و میزان صادرات خود در این زمینه افزایش داده‌اند و هم اکنون جای فرش ایرانی در بازار جهانی را پر کرده‌اند.

البته هندی‌ها هم توانسته‌اند در غیاب ایران، سهم خود از بازار جهانی را افزایش دهند و این کشور هم اکنون به یکی از صادرکنندگان بزرگ فرش تبدیل شده‌ است.

مرتضی حاج‌حسینی نائب رئیس اتحادیه فرش درباره علت کاهش صادرات به «تیتر کوتاه» گفت: مهم‌ترین علت این موضوع تحریم‌ها و عوامل وابسته به آن است که مشکلات بانکی یکی از آنها محسوب می‌شود؛ به طوریکه چندین ماه زمان می‌برد تا ارز حاصل از صادرات به‌دست ما برسد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر کشورهای اروپایی و امریکا یکی از مهم‌ترین خریداران فرش ایران در جهان بودند که با افزایش تحریم‌ها میزان صادرات به این کشور‌ها نزدیک به صفر شد و این موضوع تاثیر زیادی روی صادرات فرش داشته است.

به گفته حاج‌حسینی، امارات، آلمان، چین و ژاپن از مهم‌ترین مشتریان فرش ایران هستند و همانطور که گفته شد با شروع دوباره تحریم‌ها میزان خرید خود را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دادند.

Board-of-Managers-Member

نائب رئیس اتحادیه فرش عرضه فرش بی‌کیفیت چینی و هندی را از دیگر عوامل کاهش صادرات فرش عنوان کرد و افزود: قبل از تحریم‌ها هم چین تلاش می‌کرد تا با فرش ارزان، اما بی‌کیفیت بخشی از بازار ایران را تصاحب کند که تا حدودی هم موفق بود؛ اما همچنان فرش ایران مشتریان خود را داشت.

وی ادامه داد: تحریم‌های ایران فرصت خوبی برای چینی‌ها به وجود آورد تا بازاری را که مدت‌ها در آرزوی تصاحب آن بودند به‌دست آورند و درحال‌حاضر توانسته‌اند بخش بزرگی از این بازار را در دست داشته باشند.

حاج‌حسینی در پاسخ به این سوال که آیا با ورود دوباره ایران به بازارهای جهانی می‌توانیم باز هم به بزرگترین صادرکننده فرش در دنیا تبدیل شویم؟ گفت: امریکایی‌ها و اروپایی‌ها تمایل زیادی به خرید فرش ایرانی دارند و بعید می‎‌دانم با حضور ایران در بازار جهانی، این کشورها همچنان از محصولات هندی و چینی استفاده کنند.

نائب رئیس اتحادیه فرش افزود: البته به سختی می‌توان میزان صادرات را به چند سال قبل برگرداند؛ اما به نظر من فرش ایرانی و کیفیت آن در جهان بی‌‌نظیر است و به همین دلیل رفته رفته مشتریان به خرید فرش ایرانی اقدام خواهند کرد و می‌توانیم دوباره بازار جهانی فرش را در دست بگیریم.

قالیبافان در فکر مهاجرت

علاوه‌بر اینکه هندی‌ها و چینی‌ها از تحریم‌های صورت گرفته علیه کشورمان در بازار فرش کمال استفاده را کردند؛ به نظر می‌رسد کشور ترکیه نیز به بازار فرش ایران چشم طمع دوخته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ترکیه با انتشار فراخوان‌ها و تبلیغات گسترده بسیاری، قالیبافان و رفوگران ایرانی را جذب خود کرده است و با توجه به شرایط بد اقتصادی مردم ایران، همچنان به این کار ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد موفق هم بوده است.

به گفته فعالان صنعت فرش، تعداد زیادی از قالیبافان و رفوگران تا به امروز به ترکیه و حتی امارات مهاجرت کرده‌ و بسیاری از آنها پس از مدتی به کشورهای اروپایی و امریکا نقل مکان می‌کنند./ تیترکوتاه

(Visited 7 times, 1 visits today)
دسته بندی: اقتصادی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد