مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان ایلام گفت: بانک‌های قرض‌الحسنه کارکردهای ویژه‌ای دارند که مهم‌ترین آن‌ها رفع نیازهای خُرد و ضروری اقشار مختلف جامعه بالاخص قشر کم‌درآمد است.

 «علی‌اصغر کائیدی» مدیر شعب بانک در استان ایلام در برنامه گفت‌وگوی ویژه رادیو گفت‌وگو با تأکید بر جایگاه بانکداری قرض‌الحسنه در جامعه و نقش آن در رونق تولید کشور، گفت: موضوع قرض‌الحسنه یکی از دستورات دین مبین اسلام است که تأکید فراوانی بر آن شده، زیرا در برابر ربا قرار دارد و در قرآن و احادیث مختلف به اهمیت و ضرورت آن پرداخته شده است. از این رو یکی از مهم‌ترین اقدامات در تعدیل اقتصادی و کمک به نیازمندان در جامعه اسلامی نیز قلمداد می‌شود.
وی ادامه داد: در این میان باید توجه داشت که از دیرباز سنت قرض‌الحسنه در ایران وجود داشته و نخستین صندوق قرض‌الحسنه به شکل جدید در کشور ما، توسط مرحوم فلسفی (امام جماعت مسجد لرزاده) با عنوان صندوق قرض‌الحسنه ذخیره جاوید در سال ۱۳۴۱ با کمک بازاریان و نمازگزاران همین مسجد و با سرمایه ۱۴هزار تومان راه‌اندازی شد. پس از انقلاب اسلامی این قبیل صندوق‌ها افزایش پیدا کردند؛ به‌گونه‌ای که در پایان دهه ۶۰ قریب به ۶۰۰۰ صندوق قرض‌الحسنه در سراسر کشور فعالیت داشتند.
این کارشناس پولی و بانکی تأکید کرد: در سال ۱۳۶۹ مقررات مربوط به ضوابط کلی صندوق‌های قرض‌الحسنه با تصمیم قانون‌گذار در کشور به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و در دستور کار این صندوق‌ها قرار گرفت و در ۲۲ آذر سال ۱۳۸۶ نخستین بانک تخصصی قرض‌الحسنه کشور با سرمایه ۱۵هزار میلیارد ریال تأسیس شد و تا امروز نیز فعالیت خود را به مطلوب‌ترین نحو ممکن ادامه داده است.
کائیدی ضمن اشاره به نحوه و چگونگی دریافت تسهیلات از بانک‌های قرض‌الحسنه بیان کرد: از دهه ۱۳۸۰ تا کنون ۲ بانک تخصصی قرض‌الحسنه در کشور تأسیس شده که به واقع پاسخی به نیاز اقشار مختلف جامعه بود. همان‌طور که بانک‌های تجاری کارکرد خاصی دارند، بانک‌های قرض‌الحسنه نیز کارکردهای ویژه‌ای دارند که مهم‌ترین آن‌ها رفع نیازهای خُرد و ضروری اقشار مختلف جامعه بالاخص قشر کم‌درآمد است.
وی همچنین گفت: بانکداری قرض‌الحسنه در کشور ما طی دهه اخیر، با حضور و فعالیت‌های ۲ بانک تخصصی قرض‌الحسنه رشد کرده تا جایی که بیش از ۳ درصد از کل منابع شبکه بانکی کشور به این ۲ بانک اختصاص دارد که نشان از اقبال مردم به این بانک‌هاست.
مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان ایلام ادامه داد: خوشبختانه بانک‌های قرض‌الحسنه به عنوان بانک‌های تخصصی توانسته‌اند خلأ موجود در چگونگی مصارف سپرده‌های قرض‌الحسنه را حل کنند و به الگویی جدید و کارآمد در بانکداری اسلامی نائل آیند. امیدواریم با حمایت‌های لازم از سوی دولت، شاهد رشد و توسعه همه‌ جانبه اقتصاد کشور با همراهی بانک‌های قرض‌الحسنه باشیم.

(Visited 12 times, 1 visits today)
دسته بندی: بانک، بیمه و بورس برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد