فیلم مستند «سپندار : کوه مقدس» با کارگردانی نیما قلیزادگان و سمیه مطلبی در فستیوال Girona اسپانیا حضور یافت.

سمیه مطلبی کارگردان فیلم مستند  “سپندار : کوه مقدس” در مصاحبه ای به خلاصه ای از داستان این فیلم پرداخت و افزود: در مورد کوه دماوند قصه ها، افسانه ها و حماسه های بسیاری وجود دارد از منابع جذاب و با اصالت می توان به شاهنامه فردوسی بزرگ اشاره کرد این فیلم به عمق باورهای مردمی که تقدس کوه دماوند در آن به بخوبی مشهود بوده و همچنین اقوام مختلف که با ادیان متفاوت از هزاران سال پیش در آن منطقه در کنار هم زندگی می کردند ، پرداخته است.

این کارگردان هدفش از ساخت این فیلم را در یک جمله خلاصه کرد و گفت: تولید اثری که قله کوهی را به تصویر می کشد ، که خود بخشی از تاریخ ایران زمین است و این از مهم ترین هدف من از ساخت این فیلم بود.

وی به مشکلات تولید این فیلم پرداخت و افزود: مشکلات همیشگی ساخت اثر مستقل که فراوان است اما موانع خاص تولید این فیلم ، ترس اهالی منطقه از دوربین بود ، اطلاعات مردم روستاهای اطراف در مورد آیین ها و رسوم ایرانی که برخی پشتوانه تاریخی داشتند و برخی بدون پشتوانه و اصالت بودند ، بالا بود اما ترس آنها این بود که فکر می کردند دانستن تاربخ و شاهنامه جرم است و بعضی از آنها می خواستند با تصویر شطرنجی جلوی دوربین ظاهر شوند.

مطلبی در ادامه  گفت: ما در شهریور ۱۴۰۰ استارت کار را زدیم و در مهر ماه ۱۴۰۱ کار به اتمام رسید و وارد مراحل پخش شد و در جشنواره جیرونا اسپانیا که یکی از با سابقه ترین فستیوالهای بین المللی فیلم می باشد، حضور یافته است.

وی به برنامه آتی خود اشاره کردو افزود : اگر شرایط بهتری مهیا بشود، حتما مستندهای کوتاه و یا بلند بیشتری در باره تاریخ این خاک خواهم ساخت.

سمیه مطلبی تا کنون کارگردانی نمایش “میان مردگان” در سال ۱۳۹۸ ،فیلم کوتاه “اپراتور” در سال ۱۳۹۹ و فیلم مستند “سپندار” در سال  ۱۴۰۰ را در کارنامه هنری خود دارد.

وی در انتها از همکاری بسیاری از مردم شریف روستاهای مازندران و شهر دماوند تشکر و قدردانی کرد.

عوامل فیلم مستند ” سپندار : کوه مقدس” به ترتیب عبارتند از : پژوهش : سمیه مطلبی،کارگردانان : نیما قلیزادگان و سمیه مطلبی،دستیاران : میثم عاقل و سهیلا سالک،تصویربردار: محمدرضا قربانی و متین نظری،صدابردار : امیرعباس زاهدی،عکاسان : پیام احمدی کاشانی ، رضا نجیب و ساحل سبزعلی،تدوین :فرح زارع،موسیقی :علی مولایی،کارشناسان: دکتر کامران کشیری و سیف اله محمدیان،روابط عمومی و تبلیغات: پیام احمدی کاشانی

(Visited 44 times, 1 visits today)
دسته بندی: فرهنگی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد