آلبرت بغزیان گفت: به نظر می‌رسد دلالان در تلاش هستند تا نرخ ارز را تغییر دهند؛ چراکه بانک مرکزی تحت‌فشار قرار دارد. فشار ازاین‌جهت که تمام قیمت‌ها صعودی بود چرا دلار تغییر نکند.

قیمت ارز در کشورمان تحت تاثیر موضعات مختلفی همچون عوامل سیاسی، عرضه و تقاضا، حوادث منطقه‌ای، سیاست های دولت و وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور نوساناتی را تجربه می‌کند. پس از ایجاد ناآرامی در منطقه خاورمیانه و نوسانات شدید دلار علت این نوسانات را از کارشناس مسائل اقتصادی جویا شدیم.

 آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با تیتر کوتاه بیان کرد: قبل از نشستن فرزین بر صندلی مدیریت بانک مرکزی، به‌محض اینکه اتفاقی در منطقه (شلیک تیری، انجام قتل سیاسی‌ای، تعطیلات آخر هفته و رویدادهای همچون اربعین) رخ می‌داد سریع نرخ ارز (سبزه‌میدان، هرات، افشاری، فردای و…) تغییر می‌کرد. با تغییر مدیریت اتفاقی که صورت گرفت ابتدا بساط این تغییرات برچیده شد و شاهد مقابله با هیاهو هرات و امثال آن بودیم. بعد از آن موضوع مرکز مبادله بود که مدیریت تقاضای ارز را انجام داد؛ یعنی بعضاً صادرکننده‌ها برای فروش ارز به بانک مرکزی سرعت عمل نداشتند، از طرف تقاضا هم‌نیازها در این سامانه جمع شد و از جانب بانک مرکزی هم با نرخی در حدود ۴۹۵۰۰ تومان در حال مدیریت این موضوع است.

 وی ادامه داد: اتفاقی که در هفته گذشته پیش آمد منجر به افزایش نرخ از ۴۹۵۰۰ تومان شد، در این فاصله رویدادهای زیادی را همچون مسافرت‌ها و سفر اربعین شاهد بودیم. این عوامل تأثیری بر نرخ ارز نداشت به‌عنوان‌مثال در این ۵-۶ ماه تورم را شاهد بودیم و لوازم‌خانگی، مسکن و… افزایش نرخ داشتند؛ اما نرخ ارز در محدوده ۴۹-۵۰ هزار تومان نوسان داشت. این تحولات نشان از مدیریت نرخ دولتی (مرکز مبادله) و بازار آزارد است.

بغزیان

 بغزیان تشریح کرد: مدیریت همچنان ادامه داشت تا اینکه موضوع ناآرامی در منطقه مطرح شد و شاهد واکنش دلار بودیم. دراین‌بین برخی در تلاش بودند تا نرخ را بالا ببرند؛ اما بانک مرکزی تغییری در نرخ ارز ایجاد نکرد. باید گفت لازم به ذکر است اگر بانک مرکزی به دنبال تغییر نرخ متناسب با این قیمت‌ها است، همان مسیر قبل و افزایشی آغاز می‌شود؛ بنابراین هیجان اثر در بازار ارز موضوع درگیری است که مسائل سیاسی است که در صورت اتمام درگیری نرخ دلار فروکش می‌کند و احتمال دارد با سرعت کمتری از ۵۴ هزار تومان به ۵۲-۵۳ هزار تومان برسد و تا حصول اطمینان در کانال ۵۱ هزار تومان می‌ماند. تمام این احتمالات بسته به این موضوع است که بانک مرکزی رویه خود را به همین ترتیب حفظ کند و عرضه را در بازار (تأمین ارز واردکننده یا متقاضی) تغییری در آن ایجاد نکند.

 این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: به نظر می‌رسد دلالان در تلاش هستند تا نرخ ارز را تغییر دهند؛ چراکه بانک مرکزی تحت‌فشار قرار دارد. فشار ازاین‌جهت که تمام قیمت‌ها صعودی بود چرا دلار تغییر نکند. صادرکننده به دنبال افزایش نرخ ارز است واردکننده هم تمایل دارد دلار را ارزان دریافت کند. این موارد باعث می‌شود که بانک مرکزی به اهداف خود نرسد. البته معتقدم که بانک مرکزی تن به این خواسته‌ها نداده است و تا زمانی که این تیم مدیریتی حضور دارد، این دست هیجانات همانند قبل به‌سادگی نرخ را به ۶۰ هزار تومان نمی‌رساند. پس درصورتی‌که بانک مرکزی نرخ را افزایش ندهد به‌سادگی این موضوع فروکش می‌کند، این در صورتی است که بانک مرکزی تمام عوامل گرانی را می‌شناسد. بر خلاف ادوار قبل اقدامات آتش‌بیاران معرکه و دلالان ارزی به‌صورت کامل از جانب رئیس بانک مرکزی رصد می‌شود و تلاش به سمتی است که از جانب بازار ارز لطمه به سفره مردم وارد نشود.

 وی در پایان گفت: تورم بر اقتصاد حاکم است، قبل‌تر بهانه افزایش نرخ ارز بود؛ اما زمانی که چندین ماه است که در قیمت شیر و لبنیات تغییرات وجود دارد مشکل هزینه‌های تمام شده داخلی است که ارتباطی به ارز ندارد. درهرحال همین افزایش هم بهانه است برای افرادی که از بازار ارز ارتزاق می‌کنند؛ چراکه باید نرخ بالا باشد تا متناسب با دیگر قیمت‌ها باشد.

(Visited 11 times, 1 visits today)
دسته بندی: اقتصادی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد