فلسفه برگزاری نمایشگاه‌ها به گفته متخصصان این رویداد، ایجاد بستر مناسب ارتباطی میان فروشنده و خریدار در راستای عقد قراردادهای قابل توجه اقتصادی، مواجه مستقیم با فروشنده و تیم فروش شرکت مورد نظر، یافتن خریدارانی که در هیچ کدام از بخش‌های مدیریتی در جهان، نامی از آنان آورده نشده است، پی بردن به نقاط ضعف و قدرت، ارزیابی نیاز بازار، مطلع شدن از میزان آمادگی رقبا، ارتباط، تعامل و پیشبرد استراتژی‌های کلان مالی برای شرکت‌های صاحب‌نام و فعال در دنیا و …. .

در کشور ما هم در طول سال نمایشگاه‌های مختلفی با عناوین و محتواهای مختلفی برگزار می شود از کتاب گرفته تا فولاد و پتروشیمی.

یکی از این رویدادها، نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌ خانگی است که امسال بیست و سومین دوره آن ار ۳ تا ۶ آبان برگزار می‌شود.

در صنعت اوازم‌خانگی این نمایشگاه، بزرگترین و مهم‌ترین رویدادی است که تولیدکنندگان یکسال منتظر هستند و برنامه‌ریزی می‌کنند و با توجه به تحریم‌ها و دیگر مسائل اقتصادی داخلی و خارجی، این نمایشگاه پلی برای صادرات و رسوخ در بازار خارجی به خصوص منطقه است.

در سالهای گذشته روال به این صورت بود که محصولات لوازم خانگی اعم از انرزی‌بر و غیرانرژی‌بر در آن حضور داشتند اما امسال محصولات انرژی‌بر و غیرانرژی‌بر به دستور سازمان توسعه تجارت از هم جدا شده و قرار است آنها نمایشگاهی در بهمن داشته باشند که با رایزنی فعالان این عرصه و انجمن لوازم خانگی به آذرماه موکول شد.

صنعت لوازم‌خانگی در سالهای اخیر فرازونشیب‌هایی زیادی داشته است و با قانون منع واردات کالای مشابه بازار داخلی را در دست دارد هرچند کالای قاچاق هم راه خود را پیدا می‌کند اما اتفاقی که در این چند سال رخ داده است کوچک شدن بازار این صنعت است که به دلیل افزایش بسیار زیاد قیمت محصولات داخلی و فشار اقتصادی حاکم بر خانوارها و کم بودن درآمدها اتفاق افتاده است و به گفته بسیاری از دست‌اندرکارن این صنعت چه در بخش فروش و چه تولید، مشتری در بازار نیست و مردم به تعمیر لوازم خود روی آورده‌اند و دیگر خرید لوازم خانگی جایی در سبد مردم ندارد مگر برای خرید جهزیه.

حال برای جبران کاهش فروش داخلی و از طرفی ارزآوری باید به سراغ بازار بین‌المللی رفت که یکی از مهم‌ترین طریق دست‌یابی به بازارهای جهانی حضور پررنگ و قدرتمند در نمایشگاه‌هاست.

تاکنون و در چند دوره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی هر دو گونه محصول ارائه شده است و خریدار خارجی یکبار شال و کلاه کرده و به ایران می‌آید و انتظار دارد که دست پر از این نمایشگاه بیرون برود اما با تفکیک نمایشگا بعید است که خریدار خارجی که ممنوعیت وارداتی ندارد و می‌تواند از کل دنیا خرید خود را انجام دهد دوبار به ایران سفر کند و خرید خود را انجام دهد.

بهانه سازمان توسعه تجارت برای تفکیک این نمایشگاه نبود جا عنوان شده است چون همزمان با این نمایشگاه نمایشگاه دیگری برگزار می‌شود اما برای جبران این امر می‌شد تدابیر دیگری اتخاذ کرد.

ابتدا اینکه وقتی تقاضا برای حضور در نمایشگاه لوازم خانگی بالاست چرا باید همزمان دو نمایشگاه با هم برگزار شود و این در حالی است که نمایشگاه فرش هم که همزمان با صنعت لوازم‌خانگی برگزار می‌شود ناراضی است و وسعت مورد درخواست آنها هم نصف شده و بسیاری از متقاضیان حضور در نمایشگاه پشت در مانده‌اند! دوم اینکه وقتی سری به تقویم نمایشگاه‌های داخلی در سایت شرکت نمایشگاه‌ها بزنید مشاهده می‌کنید که از تاریخ ۷-۱۳ هیچ نمایشگاهی رزرو نیست و می‌توانستند یا نمایشگاه فرش را به آن زمان موکول کنند یا نمایشگاه لوازم خانگی را (لازم به ذکر است که همزمان با این تاریخ در چین و ترکیه نمایشگاه‌هایی در حال برگزاری است و به تبع تاثیر بسیار زیادی در بازدید شرکت‌های خارجی از نمایشگاه ایران خواهد گذاشت)  و سوم اینکه می‌تواستند لوازم‌خانگی غیرانرژی‌بر را بلافاصله بعد از نمایشگاه انرژی‌بر در تاریخ ۷ تا ۱۳ آبان برگزار کنند.

حال سوال اینجاست که نخواستند یا نمی‌توانستند!!

تاوان این خطای غیرکارشناسی و استراتژیک را چرا باید تولیدکننده و صنعتگر پرداخت کند؟

منبع: عصراقتصاد

(Visited 5 times, 1 visits today)
دسته بندی: صنعت و معدن برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد