هفدهمین نمایشگاه کان‌ماین با حضور محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران، علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران، عزت‌اله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمایندگان و مسئولان این حوزه افتتاح شد.

هفدهمین نمایشگاه کان‌ماین با حضور محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران، علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران، عزت‌اله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمایندگان و مسئولان این حوزه افتتاح شد.

کان‌ماین رویداد سالانه‌ای است که با هدف عرضه و ارائه توانمندی‌های کشور و همچنین ایجاد فرصت برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بخش معدن و صنایع وابسته شکل گرفت و با مشارکت شرکت آلمانی IMAG راه‌اندازی شد و تداوم یافت، اما برگزاری آن پس از ۱۶دوره در سال ۹۹ متوقف شد، اما پس از بازنگری در اهداف و تغییر برگزارکنندگان، این نمایشگاه از امسال حیات مجدد یافت. در گزارش امروز صمت مروری داریم بر اخبار روز افتتاح نمایشگاه هفدهم.

عیب‌یابی معدنی

در آیین افتتاح این رویداد محمدرضا بهرامن، در پاسخ به سوال خبرنگار گسترش‌نیوز، پایگاه خبری موسسه مطبوعاتی صمت مبنی بر اینکه چرا کشور ما باوجود دارا بودن ذخایر معدنی فراوان در تولید ضعیف عمل می‌کند، گفت: کشور ما به‌دلیل درآمدهایی که از نفت و گاز در ۷۰ سال گذشته داشته، متاسفانه در بخش‌‌های دیگر اقتصادی خوب عمل نکرده و برنامه‌های راهبردی برای این بخش‌ها تعریف نشده است.

وی افزود: ما برای فرآوری ذخایر معدنی موجود در کشور نیاز به انرژی داریم که خوشبختانه ذخایر نفت و گاز در کشور ما به اندازه نیاز وجود دارد؛ به همین دلیل کشور ما در منطقه مطرح است که برای کشورهای دیگر این‌ ظرفیت فراهم نیست.

به‌عنوان مثال عربستان ذخایر انرژی خوب، اما معادن کمی دارد. ما می‌توانیم ایران را با کشورهایی مثل روسیه و امریکا از نظر ذخایر معدنی و انرژی مقایسه کنیم؛ با این تفاوت که یک درصد جمعیت جهان و ۷ درصد ذخایر معدنی دنیا در کشور ما وجود دارد، در شرایطی که کشورهای روسیه و امریکا وسعت و جمعیت بیشتری نسبت به ما دارند.

تغییر رویکرد

بهرامن در ادامه گفت: علت اینکه ما نتوانستیم در حوزه معدن آن‌طور که باید پیشرفت کنیم و مطرح شویم، تحریم‌های سنگینی است که علیه کشور ما وجود دارد. همین موضوع باعث شد ذخایر معدنی برای ما ارزش بیشتری پیدا کند.

در ۷۰ سال گذشته سرمایه‌گذاری در حوزه معدن حدود ۴۵ میلیارد دلار بوده که خروجی آن امسال صادرات حدود ۱۱ میلیارد دلاری است که ما می‌توانیم این میزان را به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم؛ از همین رو در برنامه هفتم توسعه رشد ۱۳ درصدی برای بخش معدن هدف‌گذاری شده است.

رئیس خانه معدن ایران اظهار کرد: خوشبختانه نگاه حکمرانی به بخش معدن تغییر کرده و شورای راهبردی برای توسعه معادن تعریف شده است.

طبق سندی که ازسوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده ما باید بتوانیم خودمان را با شرایط موجود تطبیق دهیم و این موضوع را برای بخش معدن کشور تعریف کنیم. ذخایر معدنی ظرفیت ویژه در کشور است که ما باید برای استفاده از آن برنامه‌ریزی کنیم.

محمدرضا بهرامن درباره برگزاری نمایشگاه کان‌ماین و تاثیر آن در میزان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بخش معدن، توضیح داد: در این نمایشگاه ۱۶۰ شرکت ایرانی و ۶۰ شرکت خارجی حضور یافتند. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با دوره گذشته برگزاری این رویداد داشته باشیم میزان مشارکت شرکت‌های خارجی ۲ برابر شده است.

کشورهایی مانند آلمان، اتریش، چین، روسیه و… در این نمایشگاه حضور دارند که همین موضوع نویدبخش افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در بخش معدن است.

وی در پایان گفت: این نمایشگاه در واقع زیرساختی برای تبادل اطلاعات میان فعالان حوزه معدن است. اگر به ۱۰ سال قبل بازگردیم درمی‌یابیم نمایشگاه معدن کاملا نمایشی بود، اما امروز فعالان این حوزه در همه بخش‌ها مانند ماشین‌آلات، خدمات و… در این نمایشگاه حضور دارند و صنعت و معدن در کنار هم رشد خود را به جامعه اطلاع‌رسانی می‌کنند. امیدواریم سیاست‌گذاران هم کمک‌حال این حوزه باشند تا ما روز به روز شاهد رشد بخش صنعت و معدن کشور باشیم.

اقدامات سازمان زمین‌شناسی در استان‌ها

علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در حاشیه برگزاری نمایشگاه کان‌ماین در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز، پایگاه خبری موسسه مطبوعاتی صمت گفت: سازمان زمین‌شناسی از سال ۱۴۰۰ تفاهمنامه‌ای با معاونت معدنی وزارت صمت و ایمیدرو امضا کرد که به‌دنبال آن تقسیم کاری در وزارت صمت انجام شد؛ به این صورت که اکتشافات حاکمیتی را سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی انجام دهد و سازمان ایمیدرو تکمیل‌کننده این اکتشافات باشد.

وی افزود: در استان خراسان رضوی کارگروهی شکل گرفت و به‌صورت پایلوت ۲۰ سلول با مقیاس ۵۰ هزار انتخاب شد، زیرا در آن قسمت ذخایر معدنی زیادی وجود دارد و هدف ما هم افزایش سرعت اکتشاف است. این ۲۰ سلول در سه لایه زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی تعریف و در مجموع ۶۰ پروژه توسط سازمان زمین‌شناسی در این منطقه اجرا شد. البته در سال ۱۳۹۴ در آن منطقه ژئوفیزیک هوابرد را انجام داده بودیم که به‌واسطه آن از ذخایری که در زیر زمین بود آگاهی لازم را داشتیم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در ادامه گفت: باتوجه به اینکه این کار برای نخستین بار به‌صورت سیستماتیک انجام می‌شد، بدون اینکه در کیفیت کار خللی ایجاد کنیم، سرعت کار را از بازه‌ای چندین ساله به یک سال کاهش دادیم؛ یعنی از زمانی که کار اکتشاف شروع می‌شود، یک سال بعد مراسم اختتامیه آن برگزار می‌شود که در خراسان جنوبی این اتفاق رخ داد.

شهیدی تاکید کرد: در خراسان جنوبی توانستیم ۱۱۷ محدوده معدنی را مشخص کنیم که مواد معدنی مختلفی مانند آهن، مس، طلا، کرومیت و… در آنجا کشف شد. مدارکی که در آنجا جمع کردیم را در اختیار معاونت معدنی قرار دادیم تا سازمان ایمیدرو وارد شود یا محدوده از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار و اکتشاف عمومی و تفصیلی توسط ایمیدرو یا بخش خصوصی انجام شود.

کردستان، عرصه جدید فعالیت

علیرضا شهیدی درباره برنامه‌های بعدی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، گفت: بعد از خراسان جنوبی وارد کردستان شدیم و حدود ۵۳ درصد وسعت این استان را موردبررسی قرار دادیم که در آنجا ۲۵ سلول ۵۰ هزار در ۳ لایه مورد بررسی قرار گرفت.

در استان آذربایجان غربی هم ۱۲ سلول و در استان‌های اراک، مرکزی، اصفهان و قم حدود ۲۸ سلول ۵۰ هزارتایی در حال بررسی است که تا پایان سال برای تمام این پروژه‌ها مراسم اختتامیه خواهیم داشت.

سخن پایانی

در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کان‌ماین، ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی حضور دارند که ۴۷ شرکت‌کننده خارجی از کشورهای روسیه، چین، ترکیه، هند، امارات، افغانستان، کانادا، بلاروس، اسپانیا و آلمان هستند. علاوه بر این چند هیات ‌تجاری با هماهنگی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری به این رویداد دعوت شده‌اند. فضای سرپوشیده این نمایشگاه ۱۶هزار مترمربع است و برای شرکت‌های خارجی ۲هزار مترمربع فضا اختصاص یافته است.

رسالت اصلی این نمایشگاه‌، بررسی مشکلات صنعت و صنف معدن تعریف شده و باتوجه به ۳ چالش اصلی پیش‌روی معدن، پنل‌هایی به شرح زیر برای آن طراحی شده‌اند: مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمانی در صنعت معدن به مدیریت طاهره خارستانی، مشاور و مدرس بین‌المللی مدیریت پایدار و مسئولانه؛ پنل راهکارهای تامین مالی در حوزه معدن با مدیریت دکتر پیمان مولوی، دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران؛ چالش‌های توسعه پایدار در حوزه معادن و صنایع‌معدنی با مدیریت محمدرضا بهرامن، رئیس خانه‌معدن ایران؛ هوشمندسازی، تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم در صنایع‌معدنی به مدیریت مجید وفایی‌فرد، رئیس مرکز نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع‌معدنی (ایمینو) و پنل اهمیت و جایگاه حمل‌ونقل و ترانزیت در صنایع‌معدنی با مدیریت محمد عیقرلو، دبیرکل فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران.

منبع: صمت

(Visited 10 times, 1 visits today)
دسته بندی: صنعت و معدن برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد