عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در حال حاضر بسیاری از جایگاه های CNG کشور مندرس شده است یعنی تقریبا 20 درصد خروجی های این جایگاه ها، از مدار خارج است که قابل تامل است و باید افزایش تعداد جایگاه CNG را هم داشته باشیم. یکی از مهم‌ترین و اقتصادی‌ترین راهکارها برای رفع ناترازی بنزین، توسعه CNG است و باید به سمت توسعه ظرفیت و زیرساخت‌های CNG شویم.

پرویز محمدنژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا در رابطه با وضعیت دوگانه سوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل کشور و اهمال کاری دولت قبل در توسعه زیرساخت های CNG، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در دولت آقای احمدی نژاد شروع شد، بحث استفاده از “گاز” به جای سوخت بنزین بود که دلایل مختلفی داشت از جمله کمبود آلاینده‌های زیست محیطی و همچنین جایگزینی گاز به جای بنزین و گازوئیل که دارای ارزش بالایی هستند.

وی افزود: در اقصی نقاط کشور، جایگاه های CNG ایجاد شد  و علی رغم اینکه در مراحل اولیه  بااستقبال زیادی مواجه شد و بسیاری از خودروهای ما دوگانه سوز شدند، اما این استقبال خیلی دوام نیاورد به شکلی که دولت قبلی، کارشناسان اعتقادی به این موضوع نداشتند و دلایل زیادی آوردند از جمله اینکه «ما در حوزه بنزین خودکفا هستیم» و مازاد بر تولید داشتیم بنابراین نیازی به توسعه بیشتر این جایگاه را ندیدند.

جایگاه‌های CNG از مدار خارج‌شده‌است/ اهمیت توسعه ظرفیت CNG برای کاهش ناترازی بنزین

محمدنژاد نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در خصوص جایگزینی خودروهای فرسوده، بیان کرد: جایگزینی خودروهای فرسوده هم در همین چارچوب مطرح شد که چون بنزین اضافه مصرف می‌شود، به جای آن باید از گاز استفاده شود؛ در آن زمان تولید بنزین در ستاره خلیج فارس افزایش زیادی داشت غافل از اینکه رشد مصرف به جایی رسید که امروز ما را درگیر کرده است و ما الان با مصرف فزاینده بنزین مواجه هستیم؛ بند مربوط به افزایش حداقل ۲ میلیون تن گاز مایع (LPG) به سبد سوخت کشور که ظرفیت بالایی در تولید داریم، در حال حاضر جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: به نظر من با توجه به رکودی که در دولت قبلی داشتیم، امروز با مصرف فزاینده بنزین مواجه هستیم و این رشد همچنان ادامه دارد؛ امسال متوسط مصرف ما به بالای ۱۲۰ میلیون لیتر رسید در حالی که در سال گذشته متوسط مصرف ما حدود ۹۵ میلیون لیتر بود و این تفاوت ۲۵ میلیون لیتری در طول ۶ ماه، پیام بزرگی دارد چراکه قطعا این میزان مصرف، امکان پذیر نیست؛ زیرا تعداد خودروهایی که از سال گذشته وارد ناوگان حمل و نقل کشور شده است، حدود ۷۰۰ هزار خودرو بوده است و اگر میانگین مصرف ۷ لیتر در روز حساب کنیم، تقریبا رقمی بالغ بر ۱۰۰ میلیون لیتر خواهد بود نه ۱۲۰ میلیون لیتر بنابراین این آمار نشان از قاچاق بنزین به کشورهای همجوار دارد.

جایگاه‌های CNG از مدار خارج‌شده‌است/ اهمیت توسعه ظرفیت CNG برای کاهش ناترازی بنزین

محمد نژاد با تاکید بر ضرورت افزایش ایستگاه‌های CNG، گفت: ضروری است چراکه ظرفیت بالایی در گاز داریم و به ظرفیت تولید گاز اضافه کردیم و خطری که در مصرف بنزین وجود دارد را می‌توان مرتفع کرد؛ البته از نظر پدافند غیر عامل، باید سوخت های متنوع و جایگزین را داشته باشیم که اگر برای یک سوختی، چه به لحاظ منابع و تولید و توزیع اشکالی به وجود آمد، سوخت جایگزین را باید داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از جایگاه های CNG کشور مندرس شده است یعنی تقریبا ۲۰ درصد خروجی های این جایگاه ها، از مدار خارج است که قابل تامل است و باید افزایش تعداد جایگاه CNG را هم داشته باشیم. یکی از مهم‌ترین و اقتصادی‌ترین راهکارها برای رفع ناترازی بنزین، توسعه CNG است و باید به سمت توسعه ظرفیت و زیرساخت‌های CNG شویم.

منبع: خبرگزاری برنا

(Visited 9 times, 1 visits today)
دسته بندی: انرژی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد