رئیس کمیسیون صنایع مجلس در خصوص راهکارهای لازم برای رفع چالش‌های بخش خصوصی گفت: یکی از راهکارهای لازم این است که بانک مرکزی مدیریت ارزی خود را به روزرسانی کرده و از حالت سنتی خارج شود.

عزت الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو هنگام بازدید از نمایشگاه، در غرفه تیتر کوتاه حضور پیدا کرده و در جریان مصاحبه، برداشت خود از این نمایشگاه را اینگونه توصیف کرد: امسال شاهد جهش تولید، تنوع و رونق در صنعت خودرو بودیم. ما می‌توانیم برای بسیاری از محصولات کشورمان امکان صادرات را فراهم کنیم. درحال‌حاضر شاهد این هستیم که بسیاری از تولیدکنندگان در بحث تخصیص ارز گله دارند. ریشه یابی این موضوع نشان می‌دهد که وقتی مولد ارز یک کشور فقط نفت است، نتیجه اینگونه خود را نشان می‌دهد. این مسئله کشور را با مشکل مواجه کرده است. بنابراین صادرات می‌تواند این نقص را جبران کند. در بخش تولید ما شاهد این هستیم که با مشقت و سختی، صادرات تا حدودی انجام می‌شود و سبب ارزآوری نیز شده است.

بانک مرکزی نیازمند به روز رسانی مدیریت ارزی است

وی راهکارهای لازم در این حوزه را به این شکل بیان کرد: یکی از راهکارهای لازم این است که بانک مرکزی مدیریت ارزی خود را به روزرسانی کرده و از حالت سنتی خارج شود. همچنین دولت و وزارت صمت تلاششان بر زدودن موانع موجود بر سر راه فعالان بخش خصوصی باشد. در قسمت هایی هم که نیاز به قوانین و مقررات است، مجلس کمک خواهد کرد.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به سوال تیتر کوتاه مبنی بر سرانجام تصمیمات گرفته شده در خصوص تعطیلی نمایشگاه بین المللی تهران  گفت: اولا توقع ما از رسانه این است که حاشیه را به متن نیاورد. اظهار نظرهای متفاوت درباره تعطیل شدن یا برقرار ماندن نمایشگاه بین‌المللی به موضوعی پیچیده تبدیل شده است. نمایشگاه بین‌المللی تهران و همینطور نمایشگاه شهر آفتاب هر کدام ظرفیت‌های خاص خود را دارند. انتظار بر این است که دولت در این خصوص وارد شده و مالکیت این اماکن و نحوه مدیریت آنها مشخص شود. از این رو من از جناب رئیسی، رئیس‌جمهوری محترم نیز درخواست کرده ام تا این موضوع را تعیین تکلیف کنند تا مشخص شود که مدیریت این موضوع با چه کسی باشد. درست است که تنوع در این امور لازم است اما اگر برای هر مسئله چندین نفر قصد تصمیم گیری داشته باشند، نتیجه همین می‌شود که اختلاف پیش آمده و حل آن دشوار می‌شود.

آفت مسائل حاشیه‌ای بر پیشرفت مملکت

وی همچنین در ادامه افزود: شاهد این هستیم که جناب رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری کمترین توجهی هم به مسائل حاشیه‌ای ندارد و به جای آن فعالیت‌های مهم بین‌المللی را دنبال می‌کند. زیرا حاشیه به مملکت آسیب وارد کرده و ظرفیت‌ها را خنثی می‌کند. همچنین این مسائل باعث کنار رفتن استعدادها و میدان دار شدن بی‌کفایت‌ها می‌شود. در شرایطی که ما باید فضایی رقابتی در بخش خصوصی و در میان استعدادها ایجاد کنیم، بروز چنین مسائلی به جامعه آسیب زده و بیهوده ذهن‌ها را درگیر می‌کند. برای کاهش چنین مواردی، توصیه ما حضور حداکثری بخش خصوصی در همه امور است. به این صورت که دولت، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی لازم را انجام داده و ادامه امور را فعالان بخش‌های اقتصادی، تولیدی، صنعتی و صادراتی اجرا کنند.

اکبری تالارپشتی در پایان موضوع حضور مسئولان و نمایندگان مردم را در نمایشگاه‌ها لازم دانست و توضیح داد: حضور من در نمایشگاه‌ها به جهت تشویق بخش خصوصی و روحیه دادن به فعالان صنایع است که اگر مشکلات و مسائلی وجود دارد، به رفع آنها پرداخته یا هماهنگی‌های لازم را برای انتقال به دولت به منظور حل این چالش‌ها انجام دهم. اعتقاد من بر این است که حضور میدانی ما برای حل مسائل لازم و ضروری است. تشکیل جلسات در مجلس شورای اسلامی برای حل مسائل نیاز است اما نه به این معنی که تمام فعالیت نمایندگان در جلسات مجلس خلاصه شود.

منبع: تیتر کوتاه
(Visited 16 times, 1 visits today)
دسته بندی: اقتصادی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد