آیین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی در حاشیه دومین روز از بیستمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی ایران‌متافو، با حضور عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، روح‌اله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محمدرضا موثقی‌نیا، معاون وزیر صمت و رئیس هیئت‌عامل ایمیدرو، عزت‌اله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه و امیر خرمی‌شاد مدیرعامل شرکت صنایع ملّی مس ایران برگزار شد.

وزارت صمت و ایمیدرو به همراه شرکت‌ فولاد مبارکه و شرکت ملّی صنایع مس ایران با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری سند همکاری امضا کردند. همچنین تفاهم‌نامه در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان و بومی‌سازی بین معاونت علمی، فناوری و دانش‌بنیان ریاست جمهوری، شرکت فولاد مبارکه و ایمیدرو امضا شد. موافقت‌نامه همکاری مشترک در زمینه هوشمندسازی‌معادن مس و تکمیل فناوری‌های وابسته بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو و شرکت ملّی صنایع مس ایران منعقد شد.

تفاهم‌نامه همکاری احداث واحد ۳۰۰ هزار تنی برای فرآوری و نوآوری مواد معدنی هماتیتی به مگنتیتی به روش توسعه فناوری‌های RHF بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، شرکت فولاد سنگان، هورمان صنعت شریف و شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه نیز به امضا رسید.

در حاشیه نمایشگاه متالورژی ایران‌متافو محقق شد؛

تقدیر وزیر صمت از فولاد مبارکه برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی گفت: باید به سمت هوشمندی نوآوری و حضور در بازار است که مهم‌تر از ساخت داخل است. باید دنیا را در اختیار بگیرید و رهبری هوشمندانه داشته باشید و پیشران باشید.

وی افزود: اشتغال‌آفرینی هوشمندی است و استفاده وسیع از عقلانیت ضروری است. نوآوری محور اصلی همه حرکت هاست؛ امروز باید ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان را به صنایع بزرگ متصل کنیم تا بتوانیم از مسیر عقل آینده را بسازیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه آیین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی در جمع خبرنگاران با بیان این که اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان به صنایع بزرگ اتفاق مبارکی است و این مهم نباید در حد سخنرانی و صحبت بماند، اظهار کرد: در این آیین ۲۱ قرارداد منعقد شد که می‌تواند تحول چشم‌گیری را در خلق ثروت از مسیر دانش و فناوری رقم بزند.

وی در ادامه افزود: به شرکت فولاد مبارکه به دلیل پیگیری و حمایت از دانش‌بنیان‌ها و به شرکت‌های دانش‌بنیان که توانستند اعتماد این شرکت را برای عقد قرارداد جلب کنند، تبریک می‌گویم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص چگونگی رهبری هوشمندانه در حوزه صنعت خاطرنشان کرد: تا امروز ظرفیت‌های پژوهشی کشور در استخدام دیگران بوده است، حال وقت آن رسیده که ما این ظرفیت را استفاده کنیم. اگر قرار است ظرفیت‌های عقلانی و پژوهشی دنیا را برای رفع تقاضای خودمان بسیج کنیم، بهتر است از نظام مدیریت دانش داخلی استفاده کرده و آن را به سمت تقاضاهای داخلی و متناسب با فرهنگ خود و آنچه که می‌خواهیم در آینده بسازیم، سوق دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص نقش دانش‌بنیان‌ها در رهبری هوشمندانه اذعان داشت: این شرکت‌ها بازیگران اصلی رهبری هوشمندانه هستند، این که ذهن همه ما در صنعت و بالاترین سطح دولت به این زمینه سوق پیدا کرده، فرصت مغتنمی برای نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌هاست و این امر همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است.

فولادی‌های کشور به فولاد مبارکه نگاه می‌کنند/ از پروژه‌های فناورانه فولاد مبارکه حمایت می‌کنیم

روح‌اله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری درآیین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی گفت: در دوره چهارم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، دو رویکرد جدی و مستقل داریم که عبارت است از توسعه فناوری با نگاه کاشتن برای آینده و ایجاد ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با هدف نفوذ فناوری‌ها به بخش‌های صنعت و اقتصاد واقعی کشور. قانون جهش تولید دانش‌بنیان که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، باقیات‌الصالحاتی برای این مجلس است و امیدوارم همه کسانی که در این حوزه دخیل هستند به این قانون پایبند باشند چراکه اجرای آن برکات زیادی در پی خواهد داشت.

وی افزود: ۲۱ پروژه از ۲۶ پروژه پیشنهادی فناورانه شرکت فولاد مبارکه مورد تایید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری قرار گرفته که نیازمند ۸۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستند و ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم. جریانی که پشت سر این اتفاق ایجاد می‌شود، فولادی‌های کشور به فولاد مبارکه نگاه می‌کنند و این نگاه منجر به راه افتادن جریان خواهد شد. شرکت ملّی صنایع مس ایران نیز در همین مسیر در حال حرکت است. امیدوارم انعقاد قراردادهای امروز پربرکت و سبب خیر برای صنایع کشور باشد.

در حاشیه نمایشگاه متالورژی ایران‌متافو محقق شد؛

ضرورت توجه به مباحث نوآورانه و خلاقانه در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان صنایع فلزی و معدنی

محمدرضا موثقی‌نیا، معاون وزیر صمت و رئیس هیئت‌عامل ایمیدرو در آیین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی گفت: مباحث نوآورانه و خلاقانه در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان صنایع فلزی و معدنی اهمیت زیادی دارد، چراکه دیگر نمی‌توانیم برای توسعه، به ابزارها و روش‌های سنتی تکیه کنیم.

وی در ادامه افزود: امضای سندهای همکاری امروز، مسیر ما را برای ورود به نهضت توسعه و پیشرفت هموار می‌کند. تاکیدات مقام معظم رهبری بر ضرورت توجه به بخش معدن کشور، وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند تا در حلقه‌های مختلف معدن(از اکتشاف تا محصولات نهایی)، بتوانیم یک نهضت توسعه‌ای ایجاد کنیم.

فولاد مبارکه درصدد یکپارچه‌سازی و مجموعه‌سازی شرکت‌های فناور کشور است

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در آیین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی گفت: فولاد مبارکه طی دهه‌های گذشته مسیر ادامه‌داری در حوزه نوآوری شروع کرده است؛ ساخت فولاد مبارکه از دهه ۶۰ آغاز و در دهه ۷۰ نیز تولید در این مجموعه شروع شد؛ امروز علی‌رغم همه محدودیت‌ها، دانش بهره‌برداری در این شرکت نهادینه شد و با ۱۰۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت است.

وی افزود: فولاد مبارکه در دهه ۹۰ با مشکل تحریم مواجه شد و سطح و دانش بهره‌برداری آن نتوانست ارزش افزوده پایدار را تامین کند و اینجا بود که نهضت بومی‌سازی به مدد تحریم‌ها آغاز و دانش آن در این شرکت نهادینه شد؛ بالای ۹۰ درصد نیاز فولاد مبارکه داخلی‌سازی شده و دانش بومی‌سازی نیز در این مجموعه نهادینه شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: امروز در دهه چهارم فعالیت، همچنان نیاز به ارزش افزوده بیشتر هستیم و فراتر از نهضت بومی‌سازی، نیاز به نگاه رو به آینده هستیم. ضریب بهره‌برداری فولاد مبارکه ۱۰۰ درصد است و این یکی از  رموز موفقیت و سودآوری این شرکت  است. ما هنوز توانایی توسعه تکنولوژی و خلق ارزش افزوده از طریق نوآوری و فناوری را نداریم و همین امر سبب شده تا استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

در حاشیه نمایشگاه متالورژی ایران‌متافو محقق شد؛

وی اذعان داشت: امروز رقبای جهانی ما علاوه بر تولید فولاد، به اقدامات دیگر نوآورانه نیز می‌پردازند، بنابراین باید توسعه تکنولوژی و خلق ارزش افزوده از طریق نوآوری و دانش را دنبال کنیم. برای تولید حداکثری، زیرساخت‌های زیادی ازجمله توسعه ریلی و نیروگاهی رل ایجاد کرده‌ایم.

طیب‌نیا بیان کرد: فولاد مبارکه نیازمند زیرساخت‌های نوآوری و فناوری است و طی ۱.۵ سال اخیر در این حوزه پرقدرت ورود پیدا کرده و گام‌های جدی برداشته است. فولاد مبارکه درصدد ایجاد زیرساخت و فرایندسازی برای شروع راهی پرشتاب و پرخطر برای استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌هاست.

وی یادآور شد: فولاد مبارکه پس از انجام سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، امروز در مرحله دوم درصدد طبقه‌بندی، یکپارچه‌سازی و مجموعه‌سازی شرکت‌های فناور است. در این مرحله باید کنسرسیوم‌های متشکل و هدفمندی شکل دهیم و زیرساخت‌های حوزه نوآوری و فناوری را ایجاد کنیم که این حرکت راهبردی و مبتنی بر مطالعات و تجربیات دهه‌های اخیر است.

طیب‌نیا پایان اضافه کرد: فولاد مبارکه از میان ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان، در بیش از ۲۸ شرکت با موضوعات آب و انرژی، معادن کم‌عیار، تامین تجهیزات و توسعه محصولات، سرمایه‌گذاری کرده است.

منبع: خبرگزاری برنا
(Visited 11 times, 1 visits today)
دسته بندی: صنعت و معدن برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد