کارشناس بازار سرمایه گفت: نکته مهم بودجه که بازار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و قابل‌تأمل هم بوده دو موضوع مالیات و انتشار اوراق دولتی است. دولت در سرفصل درآمد مالیاتی برای بسیاری از مواردی که مالیات اخذ نمی‌شد قصد دارد مالیات وضع کند.

بودجه هر کشوری درآمد و هزینه‌کرد آن را در طول یکسال برنامه ریزی می‌کند، این برنامه ابعاد مختلفی دارد. بودجه‌ریزی بازارهای متنوعی از جمله پولی، سرمایه و … را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر کدام از این بازارهای به نحوی از بخش‌های مختلف بودجه تاثیر می‌گیرند.

در همین راستا آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تیتر کوتاه اظهار کرد: نکته مهم بودجه که بازار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و قابل‌تأمل هم بوده دو موضوع مالیات و انتشار اوراق دولتی است. دولت در سرفصل درآمد مالیاتی برای بسیاری از مواردی که مالیات اخذ نمی‌شد قصد دارد مالیات وضع کند. یکی از این موارد بحث سپرده‌ها، صندوق‌ها و… هستند که به نظر می‌رسد با توجه به سیاست انقباضی که این روزها بانک مرکزی در پیش گرفته است، برای حفظ نقدینگی نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند تا بحث مالیات پرداختی سرمایه‌گذاران پوشش داده شود بااین‌حال ادامه سرمایه‌گذاری توجیهی موجه می‌شود.

WhatsApp-Image-2022-03-02-at-3.50.32-PM

 وی ادامه داد: نکته بعد زمانی است که نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند و پالسی منفی به بازار سرمایه وارد می‌شود. باید گفت اگر نرخ بهره افزایش پیدا نکند معیار خوبی برای بورس خواهد بود. چراکه بازارهای موازی نرخ بازگشت سرمایه پایین‌تری خواهند داشت و بازار سهام می‌تواند شرایط بهتری را داشته باشد.

 پورکار با اشاره به انتشار اوراق از جانب دولت تشریح کرد: در این بحث افزایش حدود ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل در دیده می‌شود معتقدم که این حجم از انتشار  اصل و بهره اوراق سال قبل را پوشش می‌دهد. در حقیقت ریسک انتشار اوراق دولتی در بازار سرمایه نسبت به سال‌های گذشته مقداری عادی‌تر شده است. در واقع دولت از انتشار اوراق در سال ۱۴۰۳ تنها به پرداخت اصل و بهره اوراق سال قبل بسنده کرده و معتقدم تأمین مالی و حتی کسری بودجه را بر آن متمرکز نکرده است. بی‌شک اوراق موضوعی است که بازار سرمایه را دچار مشکل می‌کند؛ ولی هرچقدر از شیوه گذشته ملایم‌تر باشد به نسبت می‌توان گفت عملکرد بهتری را شاهد خواهیم بود.

 وی افزود: در کل اگر از محل‌های غیر از اوراق به دنبال تسویه اصل و بهره اوراق ادوار گذشته باشیم، عامل محرک خوبی به‌حساب خواهد آمد البته در شرایط فعلی این اتفاق رخ نداده است.

 این فعال بازار سرمایه با تأکید دوباره بر لوایح بودجه گفت: معتقدم که در کل بودجه بسیار محافظه‌کاران بسته شده است، به نظر می‌رسد اعداد و ارقامی که در بخش نفت اعلام شده دست‌یافتنی است. شاید حتی بیشتر از آن هم محقق شود. از طرفی موضعی که در بودجه بسیار بازار سرمایه را متأثر می‌سازد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها است. این موضوع شاید با تغییرات فرمول گذاری نرخ گاز از دو کشور فعلی به کشوری صادرکننده همچون ایران تغییر کند خود پالس مثبتی برای بازار خواهد بود. این موضوع حتی به تعدیل نرخ گاز هم کمک و معتقدم محقق‌شدن آن اخبار خوبی را به بورس مخابره می‌کند.

 پورکار در پایان گفت: به شخص بر این باور هستم که بازار سرمایه حالت خوبی را به خود می‌گیرد، همچنین اتفاقات ۱ تا ۲ هفته آتی پالس خوبی به آن خواهد بود. معتقدم که بازار سرمایه توان قرارگرفتن در اعداد یک میلیون و ۹۳۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۹۵۰ هزار واحد را دارد و آن را حمایتی خوب برای خود تلقی کند. شاید حتی از حمایت اعلام شده حرکت خوبی را به سمت بالا شروع کند حتی بر این باور هستم که شاخص امکان قرارگرفتن در ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را هم دارد. البته محدوده مقاومتی ۲۲۰۰ و ۲۵۰۰ هم وجود دارد که باید به آن توجه داشت.

منبع: تیتر کوتاه
(Visited 7 times, 1 visits today)
دسته بندی: اقتصادی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد