مجید گودرزی، کارشناس مسکن در خصوص افتتاح مترو پرند و تاثیر آن بر بازار مسکن منطقه گفت: افتتاح این ایستگاه مترو در واقع اهتمام دولت به تکمیل پروژه مهم مسکن مهر در شهر جدید پرند بوده است.

افتتاح مترو پرند به عنوان یکی از ایستگاه‌های مهم و کاربردی در خطوط مترو، بنا به دلایل مختلف چندین بار به تاخیر افتاد. در همین بازه زمانی تنها با انتشار خبر افتتاح این ایستگاه مترو، نرخ مسکن در شهر جدید پردیس دچار نوسان شد. در نهایت روز پنجشنبه ۹ آذرماه این ایستگاه مترو با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد و اخبار مربوط به این موضوع نیز بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت. حال این سوال در ذهن بسیاری از افراد شکل می‌گیرد که تاثیرات افتتاح مترو پرند بر شرایط مسکن و زمین در آن منطقه چه خواهد بود؟

مسکن-پرند

تجربه نشان می‌دهد که راه‌اندازی مترو به عنوان یک وسیله حمل‌ونقل کاربردی و مهم، ممکن است به تنهایی تاثیری بر بازار مسکن نداشته باشد، بلکه بسیاری از عوامل متفاوت از قبیل عرضه و تقاضا، شرایط محلی بازار مسکن منطقه و تغییرات اقتصادی بر نرخ ملک در منطقه تاثیر‌گذار هستند و تنها افتتاح مترو نمی‌تواند عامل تغییرات گسترده در بازار مسکن منطقه باشد.

در خصوص بازار مسکن به صورت کلی، شاهد ادامه رکود غیر تورمی در این بازار هستیم. معاملات خرید و فروش مسکن به ندرت شکل می‌گیرند و متقاضیان مسکن عجله‌ای برای ورود به بازار مسکن را نداشته و در انتظار کاهش نرخ هستند.

برای بررسی دقیق تر اثر افتتاح مترو پرند بر نرخ ملک در شهر پرند به سراغ یکی از کارشناسان این حوزه رفتیم.

مجید گودرزی، کارشناس مسکن در گفتگو با تیتر کوتاه پیرامون تاثیر راه‌اندازی مترو پرند بر شرایط مسکن و زمین در این منطقه گفت: در خصوص بحث مترو پرند می‌توان گفت که در واقع اهتمام دولت به تکمیل پروژه مهم مسکن مهر در شهر جدید پرند بوده است. یکی از سیاست‌های اصولی در همه دنیا این است که برای کاهش فشار جمعیت از شهرهای بزرگ، در کنار آنها شهرک هایی را احداث می‌کنند و البته این موضوع نیازمند آن است که در بحث حمل‌ونقل مشکلات حل شود زیرا مهم‌ترین مشکل شهرک‌های اقماری در شهرهای بزرگ بحث حمل‌ونقل است. عموما هم برای حل این مشکل از قطارهای سریع السیر استفاده می‌کنند. مردم مناطق شهری به دلیل فرسودگی بافت مرکزی شهرها، ترافیک و آلودگی هوا به حاشیه شهرها رفته و در شهرک‌های اطراف ساکن می‌شوند. مزیت دیگر سکونت در شهرک‌های اطراف شهرهای بزرگ، بحث قیمت مسکن است. معمولا در چنین مناطقی که دور از مرکز شهر هستند، نرخ مسکن بسیار مناسب تر از واحدهای مسکونی داخل شهرهای بزرگ است.

مجید-گودرزی

وی همچنین در ادامه افزود: قطعا دسترسی به نقاط مختلف تهران با پروژه مترو پرند آسان خواهد شد، اما ما امیدواریم که این دسترسی باعث بروز مشکلات برای مردم منطقه پرند و بالا رفتن نرخ زمین و مسکن و ایجاد جو روانی منفی نشود. عموما کسانی که در واحدهای مسکونی پرند ساکن می‌شوند از اقشار ضعیف و کم در آمد جامعه هستند و برای کاهش فشار روزافزون اجاره مسکن این منطقه را انتخاب کرده‌اند.

این کارشناس مسکن در رابطه با تاثیرات راه‌اندازی مترو پرند بر رونق گرفتن این منطقه گفت: راه‌اندازی مترو پرند قطعا به گسترش این منطقه و افزایش ساخت‌وساز کمک می‌کند و در مقابل شاهد افزایش تقاضا برای خرید زمین و مسکن در این منطقه خواهیم بود. البته دولت باید مانند سایر بخش‌ها و مناطق روی بحث قیمت‌گذاری و قانون بهای تمام شده مسکن تمرکز داشته تا بتواند نرخ زمین و ملک را در این شهر جدید کنترل کند.

غلبه اجاره مسکن بر هزینه‌های اولیه زندگی

گودرزی در خصوص کاهش توان خرید مردم بیان کرد: افزایش هزینه‌های زندگی در همه بافت‌های شهری باعث شده تا مردم به بخشی از نیازهای اولیه خود مانند خورد و خوراک توجه کمتری نشان داده و به جای آنها در صدد تامین مسکن باشند. این موضوع به مروز زمان تبعات منفی بسیاری به همراه خواهد داشت و به خصوص برای نسل‌های بعدی متعددی ایجاد خواهد کرد. بنابراین طبیعتا احداث شهرهای جدید و شهرک‌های اقماری در کنار کلانشهری مانند تهران کمک بزرگی به کاهش فشار جمعیت می‌کند و امکان اجرای طرح‌های بسیار خوبی در این مناطق فراهم خواهد شد.

وی در این مورد مهر شهر کرج را به عنوان نمونه یادآور شد و توضیح داد: مهر شهر کرج از بهترین شهرهای اقماری و شهرک‌های اطراف تهران به حساب می‌آید اما هنوز مشکل حمل‌ونقلش حل نشده است. امیدوار هستیم دولت اهتمام ویژه‌ای هم به بحث حمل‌ونقل این منطقه داشته باشد تا از این فشار جمعیتی و ترافیکی بیش از حد که زندگی مردم را مختل کرده، اندکی کاسته شود. اجرا و راه‌اندازی مترو پرند نیز قدمی رو به جلو بود که دولت در زمینه کمک به پروژه‌های مسکن این منطقه برداشت.

بنابراین قبل از انتظار افزایش قیمت مسکن و زمین در شهر پرند به دلیل افتتاح مترو، ضروری است که به تمامی عوامل و شرایط بازار مسکن در این منطقه توجه کنیم. البته بدیهی است که تصور عموم بر افزایش قیمت مسکن در نتیجه راه اندازی این ایستگاه مترو باشد. شهر پرند در حال حاضر با افتتاح این ایستگاه مترو قدمی بزرگ به سوی پیشرفت شهری برداشته است.

منبع: تیترکوتاه
(Visited 9 times, 1 visits today)
دسته بندی: اقتصادی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد