اعمال محدودیت‌ها از سوی دولت قبل، نه‌تنها رونق اقتصادی کردستان را از بین برد بلکه هم مشاغل فرسایشی ایجاد کرد، هم سبب مهاجرت بسیاری از ساکنان مرزی این استان به مرکز شهر و حتی کلانشهرها شد و از همه بدتر، زمینه را برای قاچاق فراهم کرد اما در دولت سیزدهم با بازگشایی مرز بانه و راه اندازی بازارچه مرزی در این بخش رونق به کردستان باز خواهد گشت.

کردستان را می‌توان یکی از استان‌های مزیت‌دار در بخش تجارت دانست. استانی با ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق از طریق چهار شهرستان مریوان، بانه، سروآباد و سقز و قرارگیری در نزدیکترین منطقه به اقلیم کردستان به عنوان یکی از بازارهای بزرگ این کشور.

این موقعیت جغرافیایی به خوبی نشان می‌دهد راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی تا چه حدی می‌‎تواند روی معیشت، رونق اقتصادی، اشتغالزایی مؤثر و بهبود وضعیت زندگی مردم نقش داشته باشد و تا چه اندازه می‌تواند تراکم جمعیتی را در مناطق مرزنشین حفظ کند.

از طرف دیگر، این بازارچه‌ها در کنترل قاچاق نیز نقش بازدارنده دارند چراکه فعالان اقتصادی و مردم مرزنشین می‌توانند به راحتی به داد و ستد بپردازند و حتی از تسهیلات مالی نیز بهره‌مند شوند. همین روند بود که سال‌های سال، منطقه‌ای مانند بانه را به قطب داد و ستد غرب کشور تبدیل کرده بود و بسیاری از مصرف‌کنندگان نهایی در سراسر کشور را برای خرید اقلام و کالاهای مورد نیاز به این منطقه می‌کشاند.

رئیس جمهور در سفری به بانه در  آبان ماه گفته بود: «کردستان ظرفیت‌های زیادی دارد که مرز یکی از آنها است و باید با احترام به قوانین داد و ستد با کشورهای همسایه ممکن شود و توسعه یابد.باید تجارت در بانه و مریوان توسعه یابد و مشکلات مرتفع شود.بازارچه‌های مرزی فرصت ارزشمندی برای توسعه محسوب می‌شود که می‌تواند داد و ستد را قانونمند کند».

رونق اقتصادی این منطقه البته تنها به بانه ختم نمی‌شود بلکه تقریباً همۀ مردم استان کردستان از آن بهره‌‎مند بودند و می‌توانستند به راحتی در یک محیط پویا، به داد و ستد با بازار کشور عراق، اقلیم کردستان و بازار داخل بپردازند.

اعمال محدودیت‌ها از سوی دولت قبل، نه‌تنها رونق اقتصادی این منطقه را از بین برد بلکه هم مشاغل فرسایشی ایجاد کرد، هم سبب مهاجرت بسیاری از ساکنان مرزی این استان به مرکز شهر و حتی کلانشهرها شد و از همه بدتر، زمینه را برای قاچاق فراهم کرد چراکه تعدادی از مردم مرزنشین برای امرار معاش مجبور به قاچاق شدند چون عملاً راهی برای امرار معاش آنان نمانده بود.

این مهم البته موجی از نارضایتی اجتماعی را نیز در این استان به وجود آورد که خوشبختانه با اقدامات انجام‌شده در دولت سیزدهم و بازراه‌اندازی این بازارچه‌ها، امید است رونق دوباره به بانه و دیگر مناطق مرزی کردستان بازگردد.

در این بین البته حمایت دولت و ارائه مشوق‌‎های اقتصادی نیز می‌تواند اثرگذاری بسزایی برای جبران مافات داشته باشد.

منبع: تماشاگران امروز

(Visited 26 times, 1 visits today)
دسته بندی: اخبار اصلی, اقتصادی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد