افزایش تولید محصولات کشاورزی را می‌توان گامی بلند و بزرگ به سمت حصول و پایداری امنیت غذایی دانست؛ به همین منظور و با توجه به نقش مهم امنیت غذایی در استقلال و نفوذناپذیری جوامع، حمایت از بخش کشاورزی به صورت هدفمند و دقیق، یک اصل نهادینه شدن در نظام حکمرانی است.

در این بین، توجه به موضوع کود مرغوب یک اصل است چراکه کمیت و کیفیت تولیدات کشاورزی ارتباط بسیار نزدیکی با تغذیه گیاه دارد به‌طوری‌که در شرایط برابر، هر چه گیاه از تغذیه بهتری برخوردار باشد، به همان نسبت محصول نهایی مرغوبتر و بیشتر است.

در این بخش اما سه مسئۀ اساسی وجود دارد: اول، موضوع تولید است. مقدار تولید کود مرغوب در کشور بسیار کمتر از میزان مورد نیاز است و این موضوع افزایش ظرفیت تولید را به یک ضرورت تبدیل کرده است؛ ضرورتی که باید با استفاده از امکانات موجود، اشتراک منابع و به‌کارگیری دانش روز، آن را افزایش داد. به هر حال، رسیدن به کشاورزی توسعه‌یافته، پیش‌نیازهایی دارد که بدون تحقق آنها نیل به توسعه امکان‌پذیر نیست.

موضوع بعد واردات است. نیاز ایران به کود شیمیایی عددی بین ۴٫۵ تا ۵ میلیون تن است که متأسفانه بنا به دلایل مختلف، مقدار کود توزیع شده کمتر از این عدد است که همین عامل در میزان تولیدات و مختل شدن چرخۀ اقتصادی بخش کشاورزی نیز مؤثر است.

موضوع سوم اما شیوه و نحوۀ مصرف کود شیمیایی است. گرچه مجموع میزان تولید و واردات کود شیمیایی از عدد مورد نیاز کمتر است اما همین میزان توزیعی نیز به درستی مصرف نمی‌شود. به هر حال هر اقلیم و هر خاکی بنا بر تفاوت‌های منطقه‌ای، نیازمند نوع و میزان خاصی از کود است اما به دلیل فقدان آگاهی از این مهم، بخش قابل توجهی از کود توزیع‌شده، هدر می‌رود و یا حتی در برخی موارد نتیجۀ عکس می‌دهد. در این بخش، آموزش میدانی و تئوری همراه با نظارت مستمر تا اصلاح الگوی مصرف، یک ضرورت است.

به هر حال، واقعیت اینست که مادامی که گیاه به خوبی تغذیه نشود، صنعت غذایی کشور غنی نخواهد شد./ تماشاگران امروز

(Visited 27 times, 1 visits today)
دسته بندی: اخبار اصلی, اقتصادی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد