ایران امروز در صنعت هوایی، از نظر تربیت نیروی انسانی زبده و کاربلد توانسته به جایگاه برتر در منطقه برسد و به همین دلیل کشورهای همسایه رغبت بالایی برای همکاری‌های دو جانبه دارند.

صنعت هوایی این روزها یکی از صنایع با ارزش‌افزوده بالاست که می‌تواند درآمد ارزی نسبتاً خوبی برای کشور به ارمغان بیاورد.

این صنعت البته تنها به ساخت و تعمیر هواپیما محدود نمی‌شود بلکه ابعاد متفاوت و گسترده‌تری پیدا کرده است. ابعادی که اتفاقاً به دلیل فنی و مهندسی بودن، ایران به دلیل غنایی که در آن دارد می‌تواند نقش‌آفرینی ویژه‌ای به خصوص در حریم هوایی منطقه داشته باشد.

طبق گزارش جدید مؤسسه سیاست استراتژیک استرالیا (ASPI) که منتشر شده ایران در فناوری موتورهای پیشرفته هواپیما ازجمله مافوق صوت در میان ۵ کشور برتر جهان قرار دارد. براساس این گزارش مشهور به «ردیاب فناوری‌های حیاتی»، ایران به‌عنوان یکی از ۵کشور برتر در ۶ مورد از چهل و چهار فناوری ردیابی‌شده و نهمین در رتبه بندی کلی برای پیش‌بینی ۱۰ قدرت برتر جهانی در آینده قرار دارد.‌

خوشبختانه ایران امروز در صنعت هوایی، از نظر تربیت نیروی انسانی زبده و کاربلد توانسته به جایگاه برتر در منطقه برسد و به همین دلیل کشورهای همسایه رغبت بالایی برای همکاری‌های دو جانبه دارند و چه بسا اگر این توانمندی در قالب‌‎های مختلف، بیشتر ارائه شود، میل و انگیزه به همکاری با متخصصان ایرانی نیز افزوده‌تر خواهد شد.

نکتۀ مهم در این بین اعتماد سیاسی بین کشورهاست. به عبارت بهتر، به دلیل اینکه صنعت هوایی ارتباط نزدیکی با امنیت کشورها دارد، اعتماد به متخصصان و تکنیسین‌های هر کشوری توجیه عقلانی ندارد و کشورها تلاش می‌کنند نیازهای فنی خود را از طریق کشورهای دوست و همسایه تأمین کنند تا از نظر امنیت اطلاعات، بالاترین ضریب ایمنی را لحاظ کنند. دقیقاً به همین خاطر، متخصصان ایرانی بهترین گزینه برای صنعت هوایی کشورهای همسایه به ویژه کشورهایی مانند سوریه، یمن، عمان و عراق هستند.

در همین ارتباط، نیکنام؛ مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران چندی پیش از آمادگی بالای این مجموعه برای ارائه خدمات آموزشی به کنترلرهای کشورهای همسایه خبر داده و گفته بود که “با توجه به ظرفیت علمی اساتید و متخصصان کنترل پرواز جمهوری اسلامی ایران و وجود تجهیزاتی همچون سیمیلاتورهای سه‌بعدی برج و رادار، این قابلیت وجود دارد تا در حوزه آموزش به سایر کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه خدمت‌رسانی کنیم. از طرفی، هم‌اکنون کنترلرهای سوریه در حال سپری کردن دوره آموزشی مربوطه هستند”.

منبع: روزگارما

(Visited 29 times, 1 visits today)
دسته بندی: اخبار اصلی, اقتصادی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد