با اجرای سیاست‌های پولی بانک مرکزی، رشد پايه پولي دوازده‌ماهه در ادامه روند نزولی خود از ابتدای سال جاری از ۴۵.۰ درصد در فروردین‌ماه به ۳۳.۵ درصد در آذر‌ماه کاهش یافت. نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی نیز از ۳۳.۴ درصد در پایان آذر‌ماه ۱۴۰۱ طی یک روند نزولی به ۲۷.۰ درصد در پايان آذر‌ماه ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

تحولات کل‌های پولی در آذر ماه سال ۱۴۰۲ منتشر شد که بر این اساس، حجم نقدينگي در پايان آذرماه ۱۴۰۲ به رقم ۷۴۹۸۰٫۰ هزار میلیارد ریال رسيد که نسبت به پايان سال ۱۴۰۱ معادل ۱۸٫۳ درصد رشد نشان مي‌دهد.همچنین نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۳۳٫۴ درصد در پایان آذر‌ماه ۱۴۰۱ طی یک روند نزولی به ۲۷٫۰ درصد در پايان آذر‌ماه ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

کاهش قابل ملاحظه رشد نقدینگی از ۴۲٫۸ درصد در مهرماه ۱۴۰۰ به ۲۷٫۰ درصد درپایان آذرماه ۱۴۰۲ حاکی از تحقق اهداف برنامه پولی تنظیم شده و توفیق بانک مرکزی در اجرای سياست کنترل مقداري رشد ترازنامه بانکها در دوره اخیر است.

بر اساس این گزارش، پايه پولي در آذرماه سال ۱۴۰۲ نیز رقم ۱۰۲۳۱٫۹ هزار ميليارد ريال را به ثبت رساند. بر این اساس پایه پولی در پایان آذر‌ماه سال جاری رشدی معادل ۱۹٫۰ درصد را نسبت به پايان سال ۱۴۰۱ تجربه کرد.

رشد پايه پولي دوازده‌ماهه در ادامه روند نزولی خود از ابتدای سال جاری از ۴۵٫۰ درصد در فروردین‌ماه به ۳۳٫۵ درصد در آذر‌ماه کاهش یافت.

لازم به اشاره است ضریب فزاینده نقدینگی نیز در پایان آذر‌ماه ۱۴۰۲ نسبت به پايان سال ۱۴۰۱، معادل ۰٫۶ درصد کاهش یافت و به رقم ۷٫۳۲۸ رسید.

1

2

(Visited 23 times, 1 visits today)
دسته بندی: اخبار اصلی, بانک، بیمه و بورس, تیتر یک برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد