دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت در خصوص واردات موتورسیکلت های برقی گفت: تولیدکنندگان در داخل کشور درگیر مشکلات ارزی هستند، بنابراین خروج ارز از کشور در چنین وضعیت بحرانی به صلاح نیست.

با توجه به کمبودهای جدی در حوزه اتوبوسرانی و تاکسیرانی در کشور و همچنین معضل آلودگی هوا، موضوع واردات اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی مدتی است که به عنوان راهکاری موثر مطرح شده است. اخیرا واردات موتورسیکلت‌های برقی نیز در دستور کار قرار گرفته است. با در نظر گرفتن مسئله ناترازی انرژی که تقریبا در تمام طول سال مطرح است، حال این سوال پیش می‌آید که آیا زیرساخت‌های لازم برای واردات وسایل نقلیه برقی در کشور فراهم است؟

در همین راستا به سراغ محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران رفتیم و جزییات روند واردات وسایل نقلیه برقی را از وی جویا شدیم.

محسن هرمزی در مصاحبه با تیتر کوتاه در خصوص فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای واردات وسایل نقلیه برقی اعم از اتوبوس، تاکسی، ون و موتورسیکلت توضیح داد: در خصوص زیرساخت‌های لازم برای واردات اتوبوس‌های برقی، ما درحال‌حاضر در ۱۵ نقطه، ۷۴ جایگاه شارژ را با همکاری شرکت مپنا نصب کرده‌ایم که در حال راه‌اندازی هستند و قرارداد لازم برای ۱۵۰۰ نقطه جایگاه شارژ هم منعقد شده است که ظرف سه ماه آینده این طرح نیز نهایی می‌شود و با کمک وزارت نیرو عملیاتی خواهد شد. قرارداد واردات اتوبوس‌های برقی نیز به صورت کلی بسته شده است و این هفته همکاران فنی با هدف کنترل مجدد اتوبوس‌ها و بررسی روند واردات، عازم چین هستند. پس از مشاهدات و بررسی‌های صورت گرفته، مشخص می‌شود که در هر نوبت چه تعداد اتوبوس وارد کشور می‌شود.

محسن-هرمزی

راهکار شهرداری برای نجات تهران از آلودگی هوا

هرمزی با اشاره به دستاوردهای سفر چین تیم مدیریت شهری بیان کرد: انعقاد قرارداد برای ورود ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۲۵ هزار دستگاه تاکسی برقی، ۱۰ هزار ون و ۱۰۰ هزار موتور برقی گامی است که در سفر به چین برای برقی‌سازی پایتخت برداشته می‌شود. تهران از ترافیک و آلودگی هوا رنج می‌برد و لازم است هرچه سریع تر به سمت حمل‌ونقل پاک حرکت کنیم.

وی در رابطه با امضای قرارداد واردات موتورسیکلت‌های برقی که از سوی رئیس شورای شهر تهران مطرح شد، گفت: قرارداد واردات ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی نهایی شده است و تیمی که روز جمعه ۲۲ دی ماه از شهرداری تهران عازم چین هستند، تیم فنی اتوبوسرانی، تاکسیرانی و موتورسیکلت برقی هستند که برای نهایی کردن این موضوعات می‌روند و نتایج آن طی یک هفته تا ده روز آینده به اطلاع عموم خواهد رسید.

در ادامه به مصاحبه با بهمن ضیا مقدم، دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت پرداختیم و واردات موتورسیکلت‌های برقی را از دیدگاه وی بررسی کردیم.

واردات رقیب سرسخت تولید داخلی

بهمن ضیا مقدم دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت در مصاحبه با تیتر کوتاه در خصوص واردات موتورسیکلت‌های برقی توضیح داد: درحال‌حاضر واردات موتورسیکلت‌های برقی به تعداد ۱۰۰ هزارتا از طریق تفاهمنامه اولیه شهرداری با شرکت‌های چینی و همینطور هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار است. با توجه به ظرفیت و توانمندی که تولید‌کنندگان داخلی دارند، پیشنهاد من بر این بود که این اتفاق برای آنها بیفتد. در این وضعیت بحرانی ارز، چه لزومی دارد که این میزان ارز از کشور خارج شود. این جریان می‌بایست با کارشناسی‌های لازم صورت گیرد و موتورسیکلت هایی وارد شوند که واقعا قابلیت استفاده در کشور ما را داشته باشند.

بهمن-ضیاء-مقدم

وی در ادامه اضافه کرد: شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت در داخل کشور همگی آمادگی لازم برای شرکت در این پروژه را دارند و با توجه به اینکه این شرکت‌ها دغدغه تولید دارند و نیازمند این هستند که برندشان حفظ شود، به هیچ عنوان محصولی را تولید نمی‌کنند که نتوانند در قبال آن پاسخگو باشند. به علاوه در این زمینه موضوع خدمات پس از فروش نیز مطرح است. شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت در داخل کشور که از نظر ارائه خدمات پس از فروش طبق ابلاغیه وزارت صمت مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌گیرند، همگی نسبت به ارائه این خدمات واقف هستند و آن را اجرایی می‌کنند. به همین علت پیشنهاد من بر این است که بهتر است پروژه موتورسیکلت‌های برقی از طریق شرکت‌های تولیدکننده داخلی ساماندهی شود.

موتورسیکلت-برقی

ضیا مقدم در مورد توانایی شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت بیان کرد: شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت در داخل کشور توانایی تولید محصولات برقی و بنزینی را دارند. موتورسیکلت‌های برقی سه قطعه اصلی دارند و قابلیت تولید در ایران را دارند. درحال‌حاضر سه یا چهار شرکت عضو انجمن صنعت موتورسیکلت به صورت تخصصی موتورسیکلت‌های برقی را تولید می‌کنند و سایر شرکت‌ها هر دو محصول برقی و بنزینی را دارند. برای یک واحد تولیدی موتورسیکلت تفاوتی ندارد که خطر تولید بنزینی داشته باشد یا برقی. اگر بازار تقاضا برای موتورسیکلت‌های برقی وجود داشته باشد، شرکت‌های تولیدکننده داخلی آمادگی اجرای چنین طرحی را دارند.

بی توجهی به ظرفیت بالای تولیدکنندگان داخلی

حال این سوال مطرح است که با توجه به وجود امکانات و توانایی‌های لازم برای تولید موتورسیکلت‌های برقی در داخل کشور، چه لزومی به واردات این تعداد موتورسیکلت‌های برقی است که به دنبال آن خروج ارز از کشور نیز صورت می‌گیرد. دبیر اجمن صنعت موتورسیکلت در پاسخ به این سوال گفت: ‌ای کاش شهرداری یا شورای شهر قبل از اقدام به اجرای تصمیم واردات موتورسیکلت‌های برقی، این موضوع را طی جلسه‌ای با تولیدکنندگان داخلی موتورسیکلت یا اعضای انجمن مطرح می‌کردند و حداقل پیشنهادات و راهنمایی‌های لازم در خصوص برند معتبر موتورسیکلت‌های وارداتی و تسهیل روند واردات را از سوی تولیدکنندگان داخلی شنیده و مورد استفاده قرار می‌دادند.

وی همچنین در رابطه با چالش ارزی شرکت‌های تولید‌کننده موتور سیکلت، عنوان کرد: تولیدکنندگان در داخل کشور درگیر مشکلات ارزی هستند، بنابراین خروج ارز از کشور در چنین وضعیت بحرانی به صلاح نیست. اگر تمرکز بر این باشد که مشکلات ارزی حل شوند، در نتیجه شرکت‌های تولیدکننده داخلی می‌توانند به راحتی موتورسیکلت‌های برقی را در داخل کشور تولید کنند.

سخن پایانی

درحال‌حاضر با توجه به موضوع انرژی پاک و گرم شدن کره زمین، بیشتر کشورهای جهان در زمینه برقی‌سازی وسایل نقلیه پیشرفت‌های بسیاری داشته‌اند. ایران هم اقدامات چشمگیری را در این زمینه انجام داده است. البته بهتر است قبل از هر تغییری، کارشناسی‌های لازم از طریق متخصصان حوزه مورد نظر صورت گیرد. در رابطه با واردات وسایل نقلیه برقی به کشور، ابتدا باید بررسی شود که از نظر تامین انرژی و توسعه زیرساخت‌ها در چه سطحی قرار داریم. همچنین در مورد بحران ارزی که در اکنون به مسئله مهمی برای تولیدکنندگان تبدیل شده است، بهتر است تا به جای واردات، مسئولان تمرکز بیشتری را بر تقویت توانمندی‌های داخلی بگذارند.

منبع: تیتر کوتاه
(Visited 7 times, 1 visits today)
دسته بندی: صنعت و معدن برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد