در مراسمی در ساختمان مرکزی بانک توسعه تعاون با حضور محمد شیخ حسینی مدیر عامل، معاونین و روسای ادارات از سفته الکترونیک بانک توسعه تعاون و سامانه «تی تی پلاس» به صورت رسمی رونمایی شد.

محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون در جلسه رونمایی سفته الکترونیک اظهارکرد: عملیاتی نمودن سفته الکترونیک اقدام ارزنده ای است که با تدابیر ، تلاش‌ها و تعاملات مجموعه فناوری بانک در سطح معاونت، مدیریت و شرکت سمات صورت پذیرفته است.

شیخ حسینی افزود: سفته الکترونیک گام بسیار بلندی برای تحول دیجیتال در بانک توسعه تعاون است، امضای دیجیتال، سفته الکترونیک و احراز هویت گام هایی هستند که برای تکمیل امکانات و قابلیت‌های سامانه «تی تی پلاس» به یک عنوان مگا اپلیکیشن بانکی اجرایی شده‌اند. این هدفگذاری وجود دارد که سایر خدمات و ابزارهای تامین مالی به ویژه ابزارهای تامین مالی زنجیره ای نیز در سکوها و پلتفرم‌های دیجیتال قرار گیرد.
این مقام بانکی گفت: بانک توسعه تعاون این اراده را دارد تا با اقدامات مهم فناورانه؛ چشم انداز ترسیمی خود به عنوان بانک برتر کشور در حوزه ارائه خدمات دیجیتال بانکی و اعتباری به تعاونی‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط را تحقق بخشد. طی مدت اخیر سند تحول دیجیتال و نقشه دیجیتال بانک نیز تدوین و رونمایی شده است.
وی خطاب به مدیران استانی گفت: ضرورت دارد هر مدیر بانکی از سیاست‌های کلان پولی و بانکی کشور اطلاع داشته و برای تحقق اهداف اقتصادی دولت اهتمام لازم را داشته باشد. در حال حاضر بانک مرکزی به درستی و با هدف تثبیت اقتصاد، حفظ ارزش پول ملی، تنظیم نقدینگی و کاهش تورم؛ کنترل سمت راست ترازنامه بانکها را به طور دقیق اعمال می‌کند، سال گذشته محدودیت در حد ۱٫۶۸ درصد بود و در حال حاضر سهمیه عددی برای سهمیه تسهیلات‌دهی بانک‌ها در نظر گرفته است. آگاه هستیم که چنانچه سمت راست ترازنامه بانکها که تسهیلات نیز در آن است کنترل نشود اثر آن در سمت چپ ترازنامه بانک ها دیده می‌شود و در مجموع موجب رشد بی رویه نقدینگی در اقتصاد می شود.
مدیر عامل بانک توسعه تعاون تصریح کرد: در شرایطی که تحریم‌های اقتصادی از سوی دشمنان حتی معیشت مردم را نیز نشانه گرفته است، بانک مرکزی اقدام به کنترل بازار ارز کرده است و به درستی نیز در شرایط گوناگون موفق به ساماندهی ارز شده است.
وی بیان کرد: بانک توسعه تعاون از ابتدای سال تاکنون ۴۰ همت تسهیلات پرداخت کرده است که ۱۰ همت آن به عنوان سهمیه ده ماهه بانک مرکزی بوده است و ۳۰ همت نیز مرتبط با وصولی ها بوده است، هدفگذاری این است که تا پایان سال ۵۰ همت تسهیلات پرداخت شود و منابع بانک نیز در حدود ۷۰ همت هدفگذاری شده و در حال حاضر ۶۵ همت هستیم و از هدف منابع نیز فراتر خواهیم بود.
شیخ حسینی یادآور شد: بانک به لحاظ نظم و انضباط مالی و فعالیت حرفه ای در سطح مساعدی است و فعالیت بانک شفاف و اثربخش است،مهمترین هدف راهبردی این است که سهم بانک در بازار پولی از زیر یک درصد به دو درصد برسد و بهره‌وری بانک ارتقا یابد. تاکنون بانک در شاخص های مختلف عملکردی اهداف ترسیمی را محقق کرده است به گونه ای که در رشد منابع ۹۰ درصد هدف، در تسهیلات اعطایی ۹۱ درصد، وصول مطالبات ۱۰۸ درصد، وصول مطالبات غیر جاری ۸۳ درصد، درآمدهای مشاع ۱۰۰ درصد، درآمدهای غیر مشاع ۶۸ درصد، صدور ضمانت نامه ۱۴۵ درصد، ضمانت نامه تمدیدی ۱۲۱ درصد، صدور اعتبار اسنادی ۱۸۴ درصد و مدیریت شاخص npl نیز ۱۲۱ درصد هدف محقق شده است.
وی توضیح داد: سهمیه ای که بانک مرکزی برای توان تسهیلات دهی بانک ها مشخص کرده است بر اساس شاخص camels است که سوددهی، کفایت سرمایه و سهم بازار تاثیر مهمی در تعیین سهم تسهیلات دهی بانک ها دارد، با توجه به زیان انباشته ناشی از عملکرد دهه گذشته در وضعیتی هستیم که باید این زیان چندین ساله را جبران کنیم و در حال حاضر نیز اثر منفی در شاخص تعلق گرفته به بانک داشته است، کفایت سرمایه نیز به دلیل سرمایه پایین بانک طی دهه گذشته از حد متعارف و استاندارد پایین تر بوده است و اقدامات دو ساله اخیر تا حدودی کفایت سرمایه را ارتقا داده است، در ارتباط با سهم بازار نیز که ارتقای آن به دو درصد از شبکه بانکی هدف راهبردی بانک است.
مدیر عامل بانک توسعه تعاون اعلام کرد: استانها و شعب دو اقدام مهم تا پایان سال را سرلوحه کار داشته باشند: ابتدا اقدامات برای وصول اعتبار اسنادی هم در زمینه سررسید گذشته و هم مشکوک الوصول را مد نظر داشته باشند، دوم این که در جذب منابع را با استفاده از ابزارها و راهکارها به ویژه محصولات بانکی اهتمام داشته باشند، با همین محصولات نیز می توان تا حد زیادی اهداف منابع را تحقق ببخشیم. علاوه بر محصول نحوه معرفی و ارائه محصول نیز مهم است.
شیخ حسینی تاکید کرد: انتظار داریم همکاران استانی و شعب در سطح مدیریتی و اجرا، در ارتباطات روز مره خود، تبلیغ و معرفی محصول را مد نظر داشته باشند، البته تبلیغات رسانه‌ای،محیطی و فضای مجازی نیز در برنامه وجود دارد، اما به دلیل برخی محدودیت های بودجه ای و تعرفه های بالای تبلیغاتی ضرورت دارد از روش های حضوری و مذاکره ای بازاریابی نیز بهره کافی برده شود.
وی گفت: اطلاع داریم که برخی بنگاه ها از جمله بیمه ها در پایان سال ممکن است برای خرید اوراق خزانه و تعامل با دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی از برخی سپرده های بانکی خود برداشت کنند، با مذاکرات تلاش کنیم تا حتی الامکان این بنگاه ها سطح سپرده خود در بانک توسعه تعاون را حفظ نمایند.
مدیر عامل بانک توسعه تعاون توصیه کرد: موفقیت همه ما در سطح فعالیت حرفه ای در گرو موفقیت کلی بانک است، بنابراین نیاز است با این رویکرد به حل مسائل بپردازیم، چنانچه بر اساس کنترل بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر محدودیت های ماهانه اعمال می‌شود نیاز است تا با تدبیر و چاره اندیشی و روحیه جهادی در مدیریت وضعیت موجود تلاش کنند با ‏ اولویت بندی کارها حداکثر رضایت مشتریان و ذینفعان محقق شود.
رونمایی از سفته الکترونیک سامانه تی تی پلاس بانک توسعه تعاون
معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات بانک توسعه تعاون در این مراسم گفت: سفته الکترونیک بانک توسعه تعاون از هفته گذشته عملیاتی شده است و به عنوان پنجمین بانک در نظام بانکی کشور این خدمت به مشتریان عزیز بانک توسعه تعاون تقدیم می شود.
شهرام بخشا افزود: بانک توسعه تعاون به عنوان اولین بانک در نظام مالی کشور از وزارت امور اقتصادی و دارایی مجوز صدور سفته الکترونیک برای اشخاص حقوقی را دریافت کرده است.
وی ادامه داد:بانک توسعه تعاون قصد دارد در راستای افق ۱۴۰۴ به عنوان بانک برتر در حوزه ارائه خدمات بانکی و مالیِ دیجیتال به تعاونی ها و بنگاه های کوچک و متوسط قدم بردارد.:بر این اساس جدیدترین خدمت بانک توسعه تعاون، امکان صدور و ضمانت سفته الکترونیکی است تا مشتریان عزیز بتوانند بااستفاده از این ظرفیت مهم فناوری در انجام امور بانکی خود بهره مند شوند.
بخشا اعلام کرد:هیچ تفاوتی بین سفته کاغذی و سفته الکترونیک وجود ندارد و تمام اقدامات و مسائل حقوقی درباره سفته الکترونیک جاری است.
ارائه ابزارهای مقایسه ای برای اطلاع از وضع موجود
محمد سلمانی،معاون مدیر عامل در امور مالی و پشتیبانی نیز در جلسه ویدئوکنفرانس مدیر عامل با مدیران شعب استان ها و روسای شعب بانک توسعه تعاون اعلام کرد:گزارش های مالی و عملیاتی هر شعبه به صورت روزانه در اختیار روسای شعب قرار می گیرد.
وی افزود:بر اساس این گزارش هر شعبه می تواند از وضعیت خود در مقایسه با سایر شعب استان مطلع شود،همچنین مدیران نسبت به میزان انحراف نسبت ماه قبل،نسبت به مدت مشابه سال قبل و نسبت به روز مشابه سال قبل آگاهی پیدا می کنند.
سلمانی ادامه داد:بررسی صورت های مالی نشان می دهد که سهم سپرده های قرض الحسنه بانک مقداری کاهش پیدا کرده است که می طلبد همکاران در سراسر کشور با معرفی خوب طرح تسهیلاتی مائده سهم سپرده های قرض الحسنه بانک را افزایش دهند.
وی بیان کرد:در دوره جدید اختیارات مناسبی در اختیار شعب قرار گرفته است به نحوی که ۷۱ درصد پرونده های تسهیلاتی از سوی کمیته اعتباری شعب تایید و اجرایی شده است.
تعادل در تجهیز و تخصیص
مدیر امور استان ها و شعب نیز در این جلسه اعلام کرد:۱۸۹ شعبه بانک توسعه تعاون در سال جاری با رشد منابع روبرو شده اند.
صیاد رحمان پور افزود:بررسی ها نشان می دهد که در استان ها معمولا شعب مرکزی یا یکی دو شعبه سهم عمده ای در جذب منابع دارند که نیاز است همه شعب در سراسر کشور در مسیر بالابردن جذب منابع فعالیت کنند.
وی گفت:برای دستیابی بانک توسعه تعاون به موفقیت های بیشتر،تعادل در تجهیز و تخصیص منابع در دستور کار همه شعب قرار گیرد.
ویژگی های سفته الکترونیک
گفتنی است،سفته الکترونیکی یک سند حقوقی برخط است که به موجب آن صادرکننده سفته الکترونیک متعهد می شود که در تاریخ مشخص، مبلغ توافقی را به شخص گیرنده (حقیقی یا حقوقی) پرداخت کند.
همچنین به منظور درخواست و دریافت سفته الکترونیک رعایت برخوردار بودن تلفن همراه از یکی از روش های اعتبار سنجی اثر انگشت، الگو، رمز عبور ، اصاالت مالکیت سیم کارت متقاضی سفته الکترونیک(شماره همراه متعلق به درخواست کننده سفته الکترونیک بوده و با کد ملی اعلامی در بخش احراز هویت تطابق داشته باشد)، داشتن کد ثنا برای متقاضیان سفته الکترونیک- داشتن حداقل یک سپرده در بانک مورد نظر برای متقاضی سفته الکترونیک و نصب برنامک آی‌کاپ و فعال سازی گواهی امضای دیجیتال الزامی است.
(Visited 14 times, 1 visits today)
دسته بندی: بانک، بیمه و بورس برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد