مشاور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در هوشمندسازی نظام مالیاتی گفت: مبنای مالیات‌ستانی این است که اصل را به خود اظهاری مودی بگذاریم و طبق خوداظهاری افراد، مالیات سیستمی محاسبه می‌شود.

«محمد نوری» افزود: سال‌های گذشته یکی از آرزوهای پیشکسوتان حوزه مالیات این بود که ساختاری فراهم شود تا به‌طور پیش فرض مالیات مودی را محاسبه کند. اکنون شاهد این اتفاق هستیم که برای نخستین بار از فروردین ماه اظهارنامه های پیش فرض مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲ بصورت سیستمی محاسبه می شود.

دستیار و مشاور رئیس کل سازمان امور مالیاتی در حوزه هوشمندسازی، با بیان اینکه قوانین و نرخ های متفاوتی در حوزه مالیات وجود دارد و برای تسهیل این موضوع، سامانه مودیان را با نرخ های متعدد پوشش دادیم، گفت: به‌منظور تسهیل و عادلانه شدن محاسبات در سامانه مودیان برای کالاها و خدمات، شناسه عمومی و تخصصی قرار دادیم.

نوری در ادامه به سه پایه اصلی مالیات یعنی درآمد، مصرف و ثروت اشاره کرد و گفت: در مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی (مالیات بر شرکت‌ها) عقب‌ماندگی خاصی در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته نداریم، اما در بحث مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی عقب ماندگی وجود دارد که لازمه جبران آن، توسعه ظرفیت محاسبه مالیات به ویژه با تکیه بر داده‌ها است.

وی تصریح کرد: طبق «قانون تسهیل تکالیف مودیان» همه هزینه‌های مربوط به صدور صورتحساب الکترونیک را دولت متقبل شده است، به طوری که مودی دیگر لازم نیست هزینه ای بپردازد. البته اگر مودی بخواهد خدمات تکمیلی یا مشاوره ای از شرکت های معتمد در یافت کند، باید هزینه ای را بپردازد.

(Visited 4 times, 1 visits today)
دسته بندی: اخبار اصلی, اقتصادی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد