مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مهم‌ترین محورهای تفاهم‌نامه با شرکت گازپروم روسیه را تبیین کرد و گفت: ایران و روسیه نقش مهمی در پایداری تأمین انرژی در دنیا ایفا می‌کنند.

 محسن خجسته‌مهر امروز (سه‌شنبه، ۲۸ تیرماه) پس از آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری راهبردی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری برای توسعه میدان‌های نفت و گاز با اولویت میدان‌های مشترک صورت می‌گیرد، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌های تولید نفت و گاز، پیش‌بینی شده است که در افق ۱۴۰۸ با انجام ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، ظرفیت تولید روزانه نفت به ۵.۷ میلیون بشکه و ظرفیت تولید گاز به ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز برسد.

وی تحقق رشد اقتصادی کشور را رویکرد دولت سیزدهم دانست و افزود: امروز مؤلفه رشد اقتصادی در دولت سیزدهم سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز به‌ویژه میدان‌های مشترک است که با جهشی قابل ملاحظه روبه‌رو است.

معاون وزیر نفت همکاری با شرکت‌های بزرگ و صاحب‌نام را یکی از جهت‌گیری‌های شرکت ملی نفت ایران دانست و ادامه داد: به این منظور بخشی از سبد سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران را با سهم ارزنده و مهمی برای شرکت گازپروم تعریف کرده‌ایم.

خجسته‌مهر گفت: با دیپلماسی انرژی فعال و مذاکرات فشرده با کشور روسیه و شرکت‌های صاحب‌نام تفاهم‌نامه و قراردادهای جدیدی امضا خواهیم کرد، پارسال نیز دو قرارداد جدید با دو شرکت مهم امضا شد.

وی به تداوم مذاکرات از پارسال تاکنون اشاره کرد و افزود: در دو ماه گذشته ملاقات مهمی با الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم انجام شد که در این ملاقات به تفاهم مهمی دست یافتیم.

تولید ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز با توسعه میدان‌های کیش و پارس شمالی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در تشریح محورهای تفاهم‌نامه تصریح کرد: توسعه میدان گازی کیش و پارس شمالی از جمله محورهای این تفاهم‌نامه است که با توسعه و سرمایه‌گذاری حدود ۱۰ میلیارد دلاری در این دو میدان بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید خواهد شد.

خجسته‌مهر در ادامه به آغاز مذاکرات برای توسعه ۶ میدان نفتی با گازپروم پس از امضای این تفاهم‌نامه اشاره و اظهار کرد: فشارافزایی در میدان پارس جنوبی برای نگهداشت و افزایش تولید بسیار مهم و حیاتی است که در بزرگ‌ترین میدان گازی دنیا با حدود ۱۵ میلیارد دلار ارزش انجام می‌شود

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه سوآپ گاز و فرآورده، تکمیل طرح‌های ال‌ان‌جی، تعریف بسته انتقال فناوری با مراکز فناوری و پژوهشی گازپروم از دیگر محورهای این تفاهم‌نامه است، ادامه داد: این بزرگ‌ترین و بی‌سابقه‌ترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت است که با یکی از غول‌های انرژی دنیا به امضا رسید.

وی با تأکید بر اینکه همه مردم و جامعه متخصصان می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران و روسیه دارای بیش از ۷۰ تریلیون مترمکعب ذخایر گازی هستند که ۳۰ درصد ذخایر گازی جهان است، گفت: این دو کشور نقش مهمی در پایداری تأمین انرژی در دنیا ایفا می‌کنند.

خجسته‌مهر افزود: امیدواریم با ادامه روند تحولی انجام سرمایه‌گذاری و افزایش تولید نفت و گاز در دولت سیزدهم، نقش مهمی در ارتقای اقتصاد ایران ایفا کنیم.

معاون وزیر نفت زمان اجرای این پروژه‌ها را بین چهار تا هفت سال عنوان و اظهار کرد: قالب قراردادها می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد، از معمولی‌ترین قراردادها همچون EPC و EPD تا تازه‌ترین الگوها از جمله الگوی تازه قراردادهای نفتی ایران.

(Visited 12 times, 1 visits today)
دسته بندی: اخبار اصلی, انرژی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد