رئیسی توسعه سواد مجازی را یک ضرورت برای خانواده‌ها و برای همه عنوان کرد و گفت: توسعه سواد مجازی خود یک سوادی لازم دارد که باید به تمام ابعاد اشراف داشته باشند و مسئول ان آموزش و پرورش است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز شنبه در همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور در مرکز همایش‌های صدا و سیما اظهار داشت: حذف دوباره کاری‌ها و تبدیل دستگاه‌های فرهنگی به دستگا‌های نقش آفرین و مساله محور با رویکرد توجه مخاطبان خود ضرورت دارد.

وی خواستار توجه دستگاه‌های فرهنگی به مخاطبان خود شد و با تاکید بر اینکه نگاه‌ها باید بر حل مساله معطوف باشد، خواستار تدوین شاخص‌هایی برای اندازه گیری عملکرد دستگاه‌ها شد.

رئیسی خاطر نشان کرد: تمام ساختار، سازمان و اعتبارات تخصیص یافته به دستگاه‌های فرهنگی برای انجام و تحقق ماموریتی و حال سوال این است که از آن ماموریت چه خبر؟

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: چابک سازی دستگاه‌های فرهنگی طوری که بتواند نقش آفرین باشد و مساله محور کار کند و با نگاه به حل مساله و نوع مخاطبانی که دارد، کار کند.

وی مخاطب محوری، مساله محوری و چابک بودن دستگاه‌های فرهنگی برای رسیدن به اهداف هر سازمان را مورد تاکید قرار داد تا شاهد دوباره کاری‌ها و چند باره کاری‌ها نباشیم.

رئیس جمهور همچنین گفت: تعیین نسبت‌هایی که بین دستگاه‌های فرهنگی رسمی و غیررسمی مانند خانواده، مسجد و هیات بسیاری از ساختار‌های فرهنگ ساز در جامعه وجود دارد، مهم است، چون دستگاه‌های فرهنگی غیر رسمی در تعلیم و تربیت نقش قابل توجه و تعیین کننده‌ای دارند.

رئیسی تاکید کرد: در بررسی ساختار‌های فرهنگی حتما لازم است قوانین بازنگری و به روز رسانی شود و در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی به هر سه قوه دستور دادند تنقیح قوانین را دنبال کنند.

رئیس جمهور بار دیگر بر انجام مطالعات برای بروزسانی قوانین تاکید و آن را ضرورت اجتناب ناپذیر عنوان کرد و گفت که تمرکز بر اصلاحات در حوزه تعلیم و تربیت باید صورت بگیرد و در کنار آن طراحی شاخص‌های سنجش میزان موفقیت برای حوزه فرهنگی که شاخص‌های کمی و کیفی را ارزیابی و مورد سنجش قرار داد، هم از دیگر موضوعات مهم و اجتناب ناپذیر است.

آیت الله رئیسی توسعه سواد مجازی را یک ضرورت برای خانواده‌ها و برای همه عنوان کرد و گفت: توسعه سواد مجازی خود یک سوادی لازم دارد که باید به تمام ابعاد اشراف داشته باشند و مسئول ان آموزش و پرورش است.

وی شناساسی ظرفیت زنان در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و اقتصادی و سیاسی و اجتماعی را مهم عنوان کرد و افزود: صدا و سیما در این زمینه مسئولیت بزرگی دارد و این ظرفیت‌های زنان که همواره مورد تشویق رهبری هستند باید در جامعه شناسایی و معرفی شود و بکارگیری همه الگو‌های فرهنگی با تاکید به فعال شدن معاونت‌های پژوهشی در بخش‌های مختلف به ویژه آموزش و پرورش از دیگر موضوعات مهم است که باید توجه شود ومحوریت بخش‌های تربیتی و پژوهشی مهم است

توفان جنگ سایبری ما را تکان نخواهد داد

رئیس جمهور ساماندهی تعاملات فرهنگی را مهم خواند و گفت: آن‌هایی که قصد تعامل فرهنگی با جمهوری اسلامی را دارند و برنامه ریزی برای مقاومت در مقابل با آن فرهنگی‌های که می‌خواهند به مبانی هجوم ببرند آمادگی وجود دارد، اما آن‌هایی که می‌خواهند تهاجم کنند باید ایستادگی کرد که ساز و کار خود را دارد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در این توفان جنگ سایبری، کشوری که مبانی فرهنگی غنی و مستحکمی داشته باشد، هرگز تکانه‌ها او را تکان نخواهد داد؛ اگر مبانی محکم باشد و صیانت شود، نباید از توسعه الکترونیک نگران شد، زیرا هرروز پدیده‌ای نو به میدان می‌آید و نگرانی زمانی است که هویت ملی تهدید شود.

آیت الله رئیسی با یادآوری یکی از مصاحبه‌ها درباره «گفتگو» گفت: گفتگو در جهت رفع شبهات و در جهت پیشرفت امور بسیار موثر است مقام معظم رهبری سال‌های قبل بار‌ها فرموده اند بر کرسی‌های آزاد اندیشی و حتما کرسی‌های گفتگو در مجامع علمی و فرهنگی کشور فعال شود، زیرا در جهت توسعه فرهنگی نقش آفرین خواهد بود.

رئیس جمهور درباره راه‌های تحقق آن گفت: با همکاری همه دستگاه‌ها این محقق می‌شود بنده مجری هستم و همه باید به همه کمک کنیم تا همه این اتفاق‌ها در ساختار توسعه فرهنگی اتفاق بیفتد. ما باید بتوانیم حداکثر در هر فصلی ارزیابی داشته باشید با شاخص‌های مشخص و ببینیم به اهداف رسیدیم یا نه و ایراد کار در کجا بوده است و در این راستا باید تقسیم مسئولیت شود و با حساسیت دنبال شود.

همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور توسط پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان نهاد‌های فرهنگی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، صدا و سیما و نخبگان حوزه فرهنگ در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما در حال برگزاری است.

هویت ساختار انقلابی فرهنگ، نقَادی ساختار فرهنگی کنونی، وضعیت مطلوب ساختار فرهنگی کشور و چگونگی بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور چهار محور اصلی این همایش به شمار می‌رود.

(Visited 11 times, 1 visits today)
دسته بندی: اخبار اصلی, تیتر یک, سیاسی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد