یک کارشناس حوزه صادرات در گفتگو با روزگارما گفت: گرچه رونق تجارت با کشورهای منطقه، امری ضروری است اما فراموش نکنیم محدود کردن اقتصاد یک کشور به یک جغرافیای محدود محروم کردن جامعه از رشد اقتصادی است.

محسن احتشام؛ بهبود کیفیت محصولات صادراتی و رسیدن به استانداردهای جهانی را لازمه توسعه صادرات کشور دانست و گفت: اشتباه بزرگ در سال‌های گذشته این بود که دولت‌ها تصور می‌کردند بازار منطقه بدون هیچ مزیت رقابتی، همواره خواهان و متقاضی کالا و خدمت ایرانی است. همین رویکرد باعث شد در تمام این سال‌ها سهم ایران در بازار بزرگ منطقه کاهشی باشد.

وی افزود: در بسیاری از موارد تاجر افغانستانی خرید از تاجر پاکستانی و هندی و تاجر عراقی ارتباط با بازار ترکیه را ترجیح می‌دهند. این ترجیح به دلیل کیفیت محصولات، مزیت رقابتی، قیمت تمام‌شده کمتر، تسهیل و تسریع انتقال پول است.

احتشام ادامه داد: کشور در حالی نسبت به بازارهای جهانی و منطقه تقریباً غفلت کرده که برای رسیدن به رونق اقتصادی و تحقق اهداف تعیین‌شده، راهی جز توسعه صادرات وجود ندارد. به عنوان نمونه از محصولات ایرانی مانند خرما، زعفران و پسته در بازار جهانی بی‌رقیب هستند و در هیچ کجای جهان این محصولات با کیفیت از استانداردهای بالای نمونه ایرانی تولید نمی‌شوند. در نتیجه به راحتی می‌توان از این اقلام برای ارزیابی به صورت بهینه استفاده کرد.

این کارشناس اضافه کرد: در واقع می‌توان و باید با نگاهی فناورانه، خلاقانه و دانش‌بنیان و با استفاده از فناوری روز هم در تولید و هم در کیفیت و هم در عرضه این محصولات به بازار جهانی اقدامات جدی صورت بگیرد.

احتشام یادآور شد: ثبات سیاسی و تنش‌زدایی در روابط سیاسی و البته گسترش روابط دیپلماتیک با کشورهای مختلف جهان، از دیگر زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات است. گرچه رونق تجارت با کشورهای منطقه، امری ضروری است اما فراموش نکنیم محدود کردن اقتصاد یک کشور به یک جغرافیای محدود محروم کردن جامعه از رشد اقتصادی است.

(Visited 13 times, 1 visits today)
دسته بندی: اقتصادی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد