نشست مشترک فعالان اقتصادی استان و مدیران دستگاه‌های اداری با سفیر جدید ایران در ارمنستان برگزار شد. در این دیدار معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان از تاسیس دفتر تجاری این استان با ارمنستان خبر داد و گفت: نمایشگاه عرضه محصولات صادراتی زنجان در ارمنستان برگزار خواهد شد.

حسین محمدی در این نشست با تاکید بر رویکرد اقتصادی استان مبتنی بر توسعه همکار‌های تجاری با کشورهای منطقه گفت: سال گذشته سهم تجاری ما با کشورهای منطقه کمتر از ۶۰۰ میلیون دلار بود و با توجه به ظرفیت‌های موجود امسال افزایش ۵۰ درصدی برای توسعه همکاری‌های تجاری هدف‌گذاری شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در دیدار فعالان اقتصادی استان با سفیر جدید ایران در ارمنستان گفت: طبق برنامه‌ریزی، دفتر تجاری این استان با ارمنستان ایجاد و با تعاملات سازنده و مستمر نمایشگاه عرضه محصولات صادراتی زنجان در بازه زمانی کوتاهی در این کشور برگزار می‌شود.به گزارش خبرنگار صمت از استان زنجان، حسین محمدی ضمن بیان این مطلب افزود: رویکرد اقتصادی استان توسعه همکار‌های تجاری با کشورهای منطقه است.

وی با بیان اینکه سهم تجاری ما با کشورهای منطقه در سال گذشته زیر ۶۰۰ میلیون دلار بود اضافه کرد: طبق هدف‌گذاری‌ها برای این سهم در امسال افزایش بیش از ۵۰ درصدی لحاظ شده است.

این مسئول ادامه داد: بر این اساس تا پایان امسال رقم یک میلیارد دلار را در بخش صادرات استان به کشورهای منطقه هدف‌گذاری کرده‌ایم.

رشد ۷ برابری تجارت

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود این استان همکاری‌های تجاری خود را بیشتر با کشورهایی که اشتراک فرهنگی و تمدنی دارد، گسترش دهد، اظهارکرد: تجارت کشورمان با کشور ارمنستان در سال گذشته کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار بود که هدف‌گذاری امسال۷ برابر است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با تاکید بر اینکه این مهم، با برنامه‌ریزی‌های منسجم سفارت ایران در ارمنستان امکان‌پذیر است، ادامه داد: بعد از روسیه و چین اعتماد کشور ارمنستان به ایران در تجارت بیشتر دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: برای تعامل بیشتر با ارمنستان باید از ظرفیت‌های کنونی جهت اعتمادسازی سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

ایجاد بازارچه‌های دائمی

محمدی با بیان اینکه ایجاد اعتماد می‌تواند زمینه فعالیت و اشتراک فعالیت‌های اقتصادی را ارتقا دهد، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی دفتر تجاری در کشور ارمنستان می‌توان بازارچه‌های دائمی را نیز ایجاد و محصولاتی کشاورزی و صنعتی را معرفی کرد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با تسهیلگری ارتباط‌گیری تجار در ارمنستان رخ دهد که برگزاری جلساتی با فعالان اقتصادی این کشور نیز می‌تواند به تبادلات بهتر منتهی شود. این مسئول یادآور شد: ارمنستان کریدوری برای ورود به اتحادیه اوراسیا محسوب می‌شود و حضور تجار زنجانی در این کشور آثار درخشانی برای استان به دنبال دارد.

تولید ۲۰ تن شیر برای بازار داخلی

مدیرعامل شرکت پگاه با بیان اینکه این شرکت روزانه حدود ۲۰ تن شیرهای ساده و طعم‌دار برای بازار داخلی و صادرات تولید می‌کند گفت: ۲۰ درصد این صادرات با اولویت به کشور عراق اختصاص داشته و کشور آذربایجان در رتبه بعدی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر ۱۷ کارخانه تولیدی«پگاه» در کشور وجود دارد که کارخانه شیر زنجان جزو کارخانه‌های اصلی این مجموعه تولیدی به شمار می‌رود و طبق رتبه‌بندی صنایع شیر ایران در شاخص‌ها ۳ هزار امتیاز دارد.سبحانی افزود: پیش از این صادراتی نیز از این تولیدات به ارمنستان انجام می‌گرفت که امیدواریم با رفع موانعی این مهم از سر گرفته شود.

ایران در جمع شرکای اصلی ارمنستان

صمد یوسفی اصل رئیس اتاق بازرگانی زنجان نیز در ادامه این نشست با اشاره به هدف‌گذاری توسعه روابط اقتصادی و تجاری استان زنجان با کشورهای همسایه ایران، اظهار کرد: با توسعه مناسبات و مراودات تجاری در چند سال اخیر ایران به عنوان یکی از شرکای اصلی کشور ارمنستان تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی اتاق جلسات مشترک در هفته با سفرای ایران در کشورهای مختلف در راستای توسعه مبادلات تجاری برگزار خواهد شد، تصریح کرد: افزایش کیفیت تولید محصولات می‌تواند منجر به حضور هر چه بیشتر در بازارهای جهانی و کشورهای دیگر شده و صادرات کالای ایران هر چه بیشتر رونق پیدا کند.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته در حوزه‌های نساجی و تولیدات برقی، استان زنجان مراوداتی با کشور ارمنستان داشته است، ابراز کرد: در نظر داریم تا برنامه‌ریزی صادرات محصولات دیگری نیز را به کشور ارمنستان که یک بازار مطلوب و بسیار خوب برای محصولات تولیدی استان زنجان می‌باشد را انجام دهیم.

لزوم آشنایی تجار ارمنی با ظرفیت‌های ایران

مهدی سبحانی سفیر جدید ایران در کشور ارمنستان نیز در این جلسه با بیان اینکه تلاش‌ها برای رفع مشکلات تجار و ارتباط بیشتر با کشور ارمنستان انجام خواهد گرفت، اظهار کرد: فراهم‌سازی بستر برای حضور و توسعه روابط هرچه بیشتر بین دو طرف یکی از وظایف سفارت است.

وی با بیان اینکه زنجان می‌تواند به عنوان مکمل تجاری کشور ارمنستان مطرح شود، تصریح کرد: تولیدات استان زنجان در بخش‌های صنایع کوچک، دامپروری و کشاورزی و صنایع غذایی می‌تواند در کشور ارمنستان بسیار موفق باشد. سفیر جدید ایران در ارمنستان با تاکید بر اینکه سهم استان زنجان از بازار صادرات کشور ارمنستان باید افزایش پیدا کند، گفت: با توجه به آمار موجود و سهم پایین استان زنجان از بازار کشور ارمنستان مراودات را باید افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه بر اساس سفر اخیر نخست وزیر ارمنستان به کشورمان، مقرر شد که سهم صادرات ایران به این کشور به ۳ میلیارد دلار ارتقا پیدا کند، ابراز کرد: سرمایه‌گذاری در صنایع زودبازده و جذب سرمایه‌گذار ارمنی برای سرمایه‌گذاری در داخل کشور نیز همراه با تولیدات مشترک برای صادرات به دیگر کشورها می‌تواند در دستور کار باشد.

وی با بیان اینکه ارمنستان دروازه ورود به بازار کشورهای اوراسیا و یک بازار ۲۰۰ میلیون نفری می‌باشد، ابراز کرد: صادرات کالاهایی چون محصولات دارویی نیز می‌تواند در سبد صادرات ما به کشور ارمنستان قرار گیرد که این مهم با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در این بخش وجود دارد میتواند در دستور باشد.

سبحانی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه توانمندی محصولات تولیدی استان زنجان می‌تواند در کشور ارمنستان مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: باید تجار ارمنی را با ظرفیت‌های تولیدی خودمان آشنا کنیم./ صمت

(Visited 13 times, 1 visits today)
دسته بندی: زنجان, صنعت و معدن برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد