مصطفی نخعی در خصوص تعیین سقف سوختگیری در جایگاه‌ها گفت: دولت برای مدیریت بهتر، به اجبار محدودیت‌هایی را برای سقف سوختگیری اعمال کرد.

با توجه به افزایش میزان مصرف بنزین در امسال نسبت به سال گذشته، دولت تصمیم گرفت با ایجاد سقف برداشت از کارت‌های شخصی و کارت‌های اضطراری جایگاه‌ها، ناترازی میان تولید و مصرف بنزین را مدیریت کند. پس از اعمال محدودیت‌ها و تعیین سقف سوختگیری بنزین با کارت جایگاه‌ها، صف‌های طولانی خودروها در پمپ‌های بنزین ایجاد شدند. اگرچه مسئولان به مراتب تاکید کردند که اعمال محدودیت‌های جدید به دلیل جلوگیری از قاچاق بنزین است و ارتباطی به کمبود بنزین یا شایعه افزایش قیمت بنزین ندارد.

افزایش قیمت بنزین منتفی است

در پی شایعات منتشر شده مبنی بر کاهش عرضه بنزین، در مرداد ماه وزیر نفت اعلام کرد: هیچ گونه افزایش قیمت بنزین نداریم و مردم به این شایعات توجه نکنند. همچنین احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز اظهارکرد که افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت نیست.

همینطور مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گفت: به منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت، وزارت نفت از طریق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مکلف شده است تدبیری اتخاذ نماید که تا پایان شهریور ماه ما بتوانیم حداقل ۹۰ درصد خودروهای بنزین سوز و ۹۵ درصد خودروهای نفت گاز سوزمان را مجاب کنیم که از کار‌های سوخت مختص خودروی خودشان استفاده کنند.

به دنبال این موضوع در هفته گذشته، مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از وصول ۵۰ درصد مطالبات وجوه به شرکت‌های هواپیمایی و تغییر شیوه فروش سوخت از اعتباری به پیش خرید در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: با امضای قراردادهای پرشمار برای تامین کارت و تجهیزات سامانه هوشمند سوخت که با شرکت‌های داخلی امضا شده، افزون بر تامین نیاز روزانه، موجودی کارت سوخت و تجهیزات جایگاه‌ها نیز افزایش یافته است.

سقف سوختگیری جایگاه‌ها متاثر از روند مصرف بنزین

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با تیتر کوتاه در خصوص افزایش سقف سوختگیری جایگاه‌ها گفت: با توجه به ناترازی در تولید و مصرف بنزین در کشور، دولت برای مدیریت بهتر، محدودیت‌هایی را به اجبار در رابطه با سقف سوختگیری، فاصله بین سوخت گیری‌ها و محدودیت کارت آزاد جایگاه ها، اعمال کرد.

وی افزود: البته این‌ها به نوعی ابزارهای غیرقیمتی برای مدیریت مصرف محسوب می‌شوند. تغییر در سقف سوختگیری جایگاه‌ها، بستگی به روند مصرف بنزین دارد.

نخعی در پاسخ به سوال تیتر کوتاه درمورد ادامه وجود محدودیت‌ها در مصرف بنزین اظهارکرد: اگر ناترازی بین تولید و مصرف بنزین تا بعد از تابستان کاهش پیدا کند، امکان کاهش محدودیت‌ها نیز وجود دارد اما در غیر این صورت ادامه پیدا خواهد کرد.

مصطفی-نخعی

آیا نیازی به واردات بنزین هست؟

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در خصوص واردات بنزین اعلام کرد: فعلا با وجود میزان ناترازی موجود و محدودیت‌های اعمال شده، دولت میزان تولید بنزین را مدیریت کرده است. بنابراین فعلا بحث واردات بنزین منتفی است و کشور نیازی را در این خصوص احساس نمی‌کند اما اگر میزان ناترازی خیلی قابل توجه شود، احتمالا احتیاج به واردات بنزین نیز خواهیم داشت.

سخن پایانی

شایعه گرانی قیمت بنزین، اعمال محدودیت‌های جدید سوختگیری، نداشتن کارت سوخت خصوصا صاحبان خودروهای صفرکیلومتر که مجبور به استفاده از کارت جایگاه‌ها می‌شوند و از همه مهم‌تر قطعی نازل‌‌های از کار افتاده و خارج از مدار در جایگاه‌های عرضه سوخت از عوامل ایجاد صف و ترافیک در برخی پمپ بنزین‌ها است که این عوامل همچنین به درگیری هایی بین مردم در ساعات انتظار طولانی و در فصل گرما و همچنین ترافیک شهری دامن زده و باعث کند شدن سیستم سوخت رسانی به جایگاه‌ها بوسیله تانکرها می‌شود.

قابل ذکر است که این تغییرات به نوعی در کوتاه مدت اتفاقاً به افزایش مصرف بنزین نیز دامن می‌زند و باعث هدررفت بنزین در صف‌های طولانی و بیش از یک ساعته می‌شود و تبعاتی از جمله تراکم خودروها در خیابان‌های اطراف پمپ بنزین‌های شهری که باعث ترافیک بیش از پیش و افزایش آلودگی در کلان شهرها خواهد شد و به دلیل افزایش تعداد دفعات سوختگیری هر خودرو که برای مثال اگر هر خودرو پیش از این در هفته یا هر ماه یک یا دو بار سوختگیری می‌کرد درحال‌حاضر باید یک بار بیشتر از قبل به پمپ بنزین‌ها مراجعه کند.

منبع: تیترکوتاه

(Visited 3 times, 1 visits today)
دسته بندی: اخبار اصلی, انرژی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد