مدیر مخابرات منطقه تهران گفت: هم اکنون در تهران حدود ۱۱۰ هزار مشترک فعال در حوزه فیبر نوری داریم، که با توجه به حمایت وزارت ارتباطات، تعداد مشترکان وصل شده تا پایان امسال به ۲۲۰ هزار مشترک خواهد رسید.

سید علی ملک جعفریان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار صدا و سیما درباره نوع نگاه دولت‌ها به مقوله ارتباطات گفت: ابتدای دهه ۷۰ توسعه تلفن ثابت و ابتدای دهه ۸۰ توسعه تلفن همراه و سال ۸۷ توسعه باند پهن مورد توجه دولت‌ها بود.

مدیر مخابرات منطقه تهران افزود: اهمیتی که در کشور‌ها وجود دارد و از زیرساخت فیبر استفاده می‌کنند به خاطر پایداری، سرعت بالا و نامحدودی است که در اختیار مردم می‌گذارد و با توجه به خدماتی که در بخش هوش مصنوعی و متاورس در حال ارائه است این زیرساخت باید هرچه سریعتر توسعه داده شود.

وی افزود: بر همین اساس با ابتکار مهندس سلطانی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران، طرح نجما (نهضت جهادی فیبر نوری مخابرات ایران) از سال گذشته کلید خورد و ما هم ۱۶ شهر را در استان تهران زیر پوشش قرار دادیم تا همه توسعه‌های آینده مبتنی بر فیبر باشد.

ملک جعفریان گفت: اکنون حدود ۱۱۰ هزار مشترک فعال در این حوزه داریم و تلاشمان این است که رضایت آن‌ها را بیشتر جلب کنیم، چرا که زیرساخت جدیدی است و باید روش‌ها و راهکار‌های جدیدی برای ارائه خدمات و رفع خرابی داشته باشیم.

مدیر مخابرات منطقه تهران گفت: ما به همین منظور شرکایی را برای خودمان در نظر گرفتیم که توسعه سریع در این حوزه را انجام دهند و در ابتدای سال در هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران برای اینکه برنامه‌ریزی مدونی داشته باشیم، حدود دو هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان بودجه دریافت کردیم که تا پایان سال ۱۴۰۴ بتوانیم یک میلیون و ۶۷۰ هزار ظرفیت سازی کنیم و یک میلیون و ۱۴۰ هزار مشترک وصل شده داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به اینکه با وزارت ارتباطات هم اخیرا مذاکراتی در این خصوص داشتیم و پروانه دریافت کردیم تلاش خواهد شد میزان مشترکان وصل شده تا پایان امسال به ۲۲۰ هزار مشترک برسد.

ملک جعفریان درخصوص میزان اتصال‌ها بعد از پوشش فیبر نوری گفت: شرکای تجاری زیادی در اختیار گرفتیم و هر شرکتی هم که مطابق چارچوب‌ها بتواند کار کند به جمع این شرکا می‌پذیریم و بر همین اساس فکر می‌کنم اگر زیرساخت‌های اصلی را بتوانیم فراهم کنیم نصب و راه‌اندازی ظرف یک هفته انجام شود.

مدیر مخابرات منطقه تهران گفت: همه تلاش ما این است که فیبر نوری در قالب مجموعه‌های مسکونی و تجاری پر واحد راه‌اندازی شود و از شرکای تجاری مان خواسته‌ایم که بازاریابی کنند تا شناخت مناسبی از استفاده کنندگان داشته باشند و تفاوت مس با فیبر را تبیین کنند.

وی گفت: اولویت ما مجتمع‌های با ظرفیت بالاست که بتوانیم زیرساخت‌ها را از ابتدا برای آن‌ها فراهم کنیم و آن را در ادامه بسط دهیم به جا‌هایی که با پراکندگی ساختمان‌ها مواجهیم.

ملک جعفریان درباره سرعت اینترنت مبتنی بر فیبر نوری هم گفت: چون طراحی و ساخت فیبر نوری اساساً بر مبنای شیشه و سلیکون است و سرعت نور هم بالاست، لذا اگر درست طراحی شود با توجه به پایداری شبکه مخابرات در سراسر کشور، می‌توانیم سرعت‌های بالا در اختیار قرار دهیم و ما در ۱۶ افتتاح فیبر نوری که در مجتمع‌های مسکونی و تجاری پر واحد داشته ایم با سرعت‌های بالای ۳۰۰ مگ روبرو بوده ایم و محدودیتی در افزایش سرعت نداریم، چون در زیر ساخت فیبر با تغییراتی که در تجهیزات انتهایی و ابتدایی منصوبه قرار می‌دهیم می‌توانیم سرعت را افزایش دهیم.

وی گفت: در همه برنامه‌ریزی‌های اپراتور‌های بزرگ دنیا، کمک‌های دولتی پشت ماجراست و بدون استثنا، چون زیرساخت‌های قدیم مبتنی بر مس بوده است تغییر شبکه، هزینه سنگینی برای اپراتور‌ها و بازیگران حوزه دارد.

وی افزود: با توجه به اقدام اخیر دولت، بخشی از زیر ساخت‌ها و هزینه‌های اولیه از طریق دولت تامین می‌شود، اما با توجه به گستردگی مخابرات، اولویت ما در هزینه فایده‌ای است که بتوانیم از برج‌های بزرگ شروع کنیم و درآمدی که حاصل می‌شود به ساختمان‌هایی که پراکندگی بیشتری دارند اختصاص پیدا کند.

ملک جعفریان درخصوص اینکه آیا فعالان ساخت و ساز برای طراحی زیرساخت‌های مبتنی بر فیبر نوری در زمان ساخت ملزم شده اند گفت: الزامی در این باره نبوده است، اما سازندگان خودشان به سمت و سوی استفاده از فیبر آمده‌اند و از این زیرساخت استفاده می‌کنند و در طراحی ساختمان نهادینه شده است.

وی گفت: البته مسئولان شرکت مخابرات ایران تفاهم‌نامه‌ای با نظام مهندسی ساختمان منعقد کرده‌اند و اکنون هم به دنبال سیاست گذاری و استاندارد سازی ساختمان هستند.

مدیر مخابرات منطقه تهران درباره میزان حداکثر هزینه برای ارائه خدمات فیبر افزود: موظفیم فیبر نوری را رایگان تا سردر ساختمان بکشانیم، اما سیم کشی فیبر در داخل ساختمان با هزینه مشترکان انجام می‌شود که البته ما شرکای تجاری داریم این کار را انجام می‌دهند و مشترکان باید هزینه‌ای شامل هزینه اجرا، هزینه داخلی و مودم بپردازند که در مجموع بیش از ۴ میلیون تومان نخواهد شد، اما اگر ساختمان، بزرگ و تعداد پریز‌های نوری زیاد باشد این هزینه کمی افزایش می‌یابد.

مدیر مخابرات منطقه تهران درخصوص پیگیری فیبر نوری توسط مشترکان گفت: در تماس با سامانه‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کار ثبت انجام می‌شود و نمایندگان فروش در محل حاضر می‌شوند و تلاش می‌کنند که مجموعه ساختمان از این زیرساخت استفاده کنند و متعهدیم در کمتر از دو ماه زیرساخت خود را ببریم.

وی افزود: توسعه فیبر نوری نیاز روز همه مردم جهان است و اکنون در کشور‌های حاشیه خلیج فارس شاهد توسعه این فناوری هستیم و من از مدیران استان تهران به ویژه شهرداران تقاضا می‌کنم که کمک اپراتور‌ها باشند و قطعا این زیرساخت می‌تواند به شهرداری‌ها در تحقق شهر‌های الکترونیک و کاهش هزینه تردد و دیگر مباحث مبتنی بر فناوری اطلاعات کمک شایانی کند.

(Visited 13 times, 1 visits today)
دسته بندی: فناوری برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد