فولاد پس از نفت خام دومین ماده پر مصرف در کشورهای مختلف جهان است و کاربردهای بی‌شماری در صنایع مختلف دارد. صنایعی نظیر ساختمان‌ و انبوه‌سازی، خودروسازی، تولید قطعات، لوازم خانگی و … از فولاد به عنوان ماده اولیه خود استفاده می‌کنند.

در سال‌های اخیر رشد مصرف فولاد در کشورهای مختلف به شدت در رشد اقتصادی آن‌‎ها موثر بوده است. تا جایی که گفته می‌شود هر ۱% رشد مصرف فولاد در یک کشور، معادل رشد اقتصادی ۸۵ درصد  آن کشور است.

ایران نیز با تولید بیش از ۳۰ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۱ و رشد ۱۰ درصدی نسبت به  سال ۱۴۰۰، توانست به رتبه نهم در دنیا برسد. تولید فولاد ایران در سال‌های گذشته همواره روند افزایشی داشته است. صنعت فولاد در ایران، علاوه بر تأمین نیاز داخلی، افزایش تولید و فروش صادراتی به جهت تأمین ارز مورد نیاز کشور از محل صادرات غیر نفتی بسیار مورد اهمیت است.

اما امسال در عرض چندماه نمایشگاه هایی اعم از متالکس اصفهان ، ایران کانمین تهران ، سمپوزیوم فولاد کیش، و …. باعث شده تقریبا هر ۲۰ روز یک بار صنایع معدنی وفولادی دور هم جمع شوند و نمایشگاهی را به پا دارند.

اما سوالی که همواره پرسیده می‌شود این است که در نمایشگاه‌های فولاد چه می‌گذرد؟ آیا این نمایشگاه‌ها اثرگذاری بالایی دارند یا صرفا به مکانی برای دورهمی‌ها تبدیل شده است؟

همانطورکه ذکر شد، صنعت فولاد یکی از مهم‌ترین صنایع کشور است که می‌تواند پایه‌های اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل، همواره فعالیت‌های متعددی از جمله برگزاری نمایشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

تا این صنعت به رشد برسد. هر چقدر کسب‌وکارهای فعال در این حوزه بیشتر در نمایشگاه‌های خارجی و داخلی شرکت کنند به همان اندازه بیشتر به موفقیت نزدیک می‌شوند.

با توجه به این موضوع که صنایع فولاد از صنایع خاص به شمار می‌روند، کسب‌وکارهای خاصی در نمایشگاه فولاد حاضر می‌شوند. از جمله گروه‌هایی که در نمایشگاه‌های فولاد شرکت می‌کنند، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. فولاد از صنایع روبه‌رشدی است که سودآوری خوبی به همراه دارد به همین دلیل، در این رویدادها تولیدکنندگان و کسب و کارهای کوچکتر می‌توانند سرمایه‌گذاران زیادی پیدا کنند و این امر به طور مستقیم بر رشد صنعت فولاد اثر می‌گذارد.

اما بیستمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی (ایران متافو ۱۴۰۲) (فولاد، صنایع معدنی، فلزات غیر آهنی مانند مس و آلومینیوم و روی و… لوله و پروفیل، ریخته‌گری، قالب‌سازی، ماشین‌کاری، آهنگری، نسوزها، کوره‌های صنعتی و عملیات حراتی و…) از۳ الی ۶ آذر ۱۴۰۲ در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می شود و در فضای نمایشگاهی بالغ بر ۴۰ هزار متر مربع و با بیش از ۵۰۰ شرکت برگزار خواهد شد.

این نمایشگاه فرصت مناسبی است تا شرکت های فعال در این صنعت دستاوردها و محصولات خود را در معرض بازدید دست اندرکاران و متخصصان قرار دهند و با درنظر گرفتن روند تقاضای بازارها و سمت و سوی رشد این صنعت، فعالیت ها و نوآوری های آتی خود را هدایت نمایند. متخصصان پیش بینی می کنند نمایشگاه امسال، با بیش از ۵۰۰ شرکت کننده داخلی و خارجی یکی از نمایشگاه های بسیار قدرتمند در حوزه متالورژی خاورمیانه خواهد بود.

یکی از گروه‌های فعال در نمایشگا‌های فولاد و متالورژی، بخش معدن و صنایع معدنی است که با حضور در نمایشگاه فولاد خدمات گسترده‌ای نظیر فروش مواد معدنی فلزی و غیر فلزی و انواع زغال سنگ و کک را به مشتریان هدف خود ارائه می دهند. همچنین، این گروه می‌تواند مواردی نظیر مشاوره ژئوتکنیک و اکتشاف، مشاوره حفاری و استخراج، معرفی انواع تجهیزات معدن، ماشین ‌آلات سنگین، کانه ‌آرایی و فرآوری را در خدماتش بگنجاند.

با این حال می‌توان اشاره کرد که در نمایشگاه فولاد شرایط مطلوبی وجود دارد تا شرکت‌ها جدیدترین محصولات حوزه متالورژی، فولاد، صنایع معدنی، آهنگری و ماشین کاری، قالب سازی و ریخته‌گری خود را به نمایش بگذارند.

در این رویدادها، بستر مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد می‌شود تا بتوانند کسب‌وکار خود را رشد دهند و سپس با گسترش فعالیت‌های داخلی، به سمت بازارهای بین‌المللی پیش روند.

نمایشگاه بین المللی صنعت متالورژی ایران متافو ۱۴۰۲، فرصت مناسبی است که تا شرکت های فعال در این صنعت دستاوردها و محصولات خود را در معرض بازدید دست اندرکاران و متخصصان قرار دهند و با در نظر گرفتن روند تقاضای بازارها و سمت و سوی رشد این صنعت، فعالیت ها و نوآوری های آتی خود را هدایت نمایند.

این نمایشگاه بزرگترین رویداد در حوزه صنعت فلزات و متالورژی درکشور وخاورمیانه محسوب می شود. و شرکت هایی از کشورهای مختلف از جمله ایتالیا، چین و روسیه در این نمایشگاه حضور دارند.

شرکت های تولید کننده در حوزه آهن و فولاد، مس، آلومینیوم، روی و سایر صنایع معدنی، ریخته گری، کوره های صنعتی، فروآلیاژها و صنایع وابسته در این نمایشگاه حضور دارند.

صنعتگران به منظور دست یابی به اهداف خود، به فولاد نیاز دارند و صنایع مختلف و مهمی همچون صنعت ساختمان‌سازی و  خودروسازی نیازمند فولاد هستند. مقاطع فولادی نیز با بهره‌گیری از فولاد ساخته می‌شوند و یکی نیست که فولاد یکی از مهمترین مواد اولیه کشف‌ شده بشر می باشد.

همچنین تولیدکنندگان جهت تولید فولاد در تناژ سنگین به سنگ آهن معدن نیاز دارند که البته سنگ آهن طی فرآیندی به فولاد تبدیل می‌شود. با بررسی های انجام شده، فقط ۶۴ کشور موفق به تولید حرفه ‌ای فولاد شده‌ اند.

با توجه به اینکه ایران، کشوری در حال توسعه است،از نگاه صنعتگران داخلی و خارجی بازار ایران همواره، بازار مناسبی بوده و فرصت خوبی برای صنعتگران داخلی و خارجی مهیا کرده است.

بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد که یکی از بزرگ‌ترین و پویاترین انجمن‌های صنعتی در جهان است و در همه کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد عضویت دارد، ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) در میان بزرگ‌‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان در جایگاه دهم قرار گرفت که از آن زمان تا دسامبر ۲۰۲۲ این جایگاه را حفظ کرده بود، اما در نخستین ماه سال ۲۰۲۳ یک پله صعود کرد و به جایگاه نهم رسید.

آنچه که مسلم است رشد سریع تکنولوژی در دنیا سبب شده تا تولیدکنندگان خارجی بتوانند با دستیابی سریع تر به دانش روز و بهره گیری از آن در تولید و مدیریت سیستم های تولید بتوانند به سطح کیفی بالاتر و حجم تولید بالایی دست یابند.

امروز صنایع مهم کشور نیاز دارند تا با تغییرات همسو شوند و پیش از آنکه محبور به تغییر باشند، از اکنون خود را آماده تغییر با مختصات دانشی جدید در سطح بین المللی کنند. بی شک در قرن حاضر و با روی دادن انقلاب صنعتی چهارم، دستیابی هرچه سریعتر به تکنولوژی و دانش فنی در حوزه تولید می تواند مهمترین مزیت رقابتی محسوب شود. اگر در تامین ماده اولیه مشکلی وجود دارد، دانش روز کمک می کند تا ماده دیگری را با عنوان جایگزین آن انتخاب کرد.

اگر خطای انسانی در تولید وجود دارد، تکنولوژی سبب می شود که خطاها به صفر نزدیک شده و اتلاف ها و دوباره کاری ها که ناشی از خطاهای انسانی است به صفر نزدیک شود. اگر قیمت تمام شده بالاست، اگر کیفیت محصول هچنان با محصولات و معیارهای بین المللی فاصله دارد و اگرهای دیگر، تماماً توسط دستیابی به دانش فنی روز و بهره گیری از تکنولوژی در راستای کاهش اتلاف ها و حل مسائل قابل حل است.

برنامه ریزی برای نشست های هم اندیشی در راستای هم افزایی از طریق نمایشگاه ها و همایش ها و موضوعاتی از این قبیل، یکی از بهترین فرصت هاست به منظور آشنا شدن با دیگر صنعتگران و آگاهی یافتن از سطح فنی و تکنولوژی تولید آنان است.

امید است بهره برداری مجموعه های فولادی از این نمایشگاه بسیار عالی و چشم گیر باشد .

منبع: عصراقتصاد

(Visited 3 times, 1 visits today)
دسته بندی: صنعت و معدن برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد