زرشک محصولی استراتژیک است که می‌تواند اقتصاد شرق کشور را در بخش کشاورزی، توسعه دهد و ارزآوری بالایی برای این منطقه به همراه داشته باشد. این محصول کشاورزی در سال‌های گذشته توانسته بازار صادراتی خوبی ایجاد کند و تقریباً به بازارهای 30 کشور جهان فروخته می‌شود.

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش درآمد ارزی کشور و دستیابی به ارزش ‌افزودۀ بالا، توسعۀ تجارت در بخش محصولات زراعی و باغی است. این مهم اگر با توجه به اصول و دانش روز و عنایت به وضعیت اقلیم و همچنین مسائل مرتبط با محیط زیست به ویژه موضوع آب و فرسایش خاک، برنامه‌ریزی و اجرا شود، قطعاً می‌تواند پایه‌گذار یک اقتصاد پویا و پایدار باشد. در این بین اما هر منطقه باید بسته به نوع اقلیم، برنامه‌‎های توسعه‌ای خود را داشته باشد و بتواند بیشترین بهره‌وری ممکن را حاصل کند.

یکی از بهترین محصولات، زرشک است. محصولی استراتژیک که می‌تواند اقتصاد شرق کشور را در بخش کشاورزی، توسعه دهد و ارزآوری بالایی برای این منطقه به همراه داشته باشد. این محصول کشاورزی در سال‌های گذشته توانسته بازار صادراتی خوبی ایجاد کند و تقریباً به بازارهای ۳۰ کشور جهان فروخته می‌شود. در جدول صادراتی این محصول، ترکیه با ۱۲۵ هزار و ۸۲۴ کیلوگرم به ارزش ۱۱۲ هزار و ۹۰۹ دلار در ردۀ نخست قرار دارد و کشورهای امارات و قزاقستان حضور دارند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت، پیشتر اعلام کرده بود که “از کل میزان زرشک صادراتی کشور در سال ۱۴۰۱ نزدیک ‌به ۴۲۰ هزار و ۱۲۱ کیلوگرم زرشک بی‌دانه به ارزش ۴۲۳ هزار و ۶۶۱ دلار به ۲۳ کشور صادر و ۱۶۶ هزار و ۱۰۴ کیلوگرم زرشک دانه دار به ارزش ۱۷۵ هزار و ۵۱۲ دلار به ۱۹ کشور صادر شد که با در نظر گرفتن خریداران مشترک در دو بخش، صادرات زرشک به ۲۸ کشور انجام شده است”.

قطعاً حمایت دولت از کشت این محصول مهم در قالب ارائه تسهیلات مالی و اعتباری و همچنین ارتباط بیشتر فعالان این بخش با جامعۀ علمی و دریافت اید‌ه های جدید در کشت و تنوع‌بخشی به محصولات نهایی، می‌تواند این درآمدها را به صورت چشمگیری افزایش دهد.

خوشبختانه در این حوزه، چند باری رویدادهای رقابتی‌ مسئله‌محوری در خراسان جنوبی انجام شده است که برای نیل به نتیجۀ مطلوب، لازم است این برنامه‌ها با انسجام بیشتری اجرایی شوند تا مسیر تبدیل ایده به محصول نهایی تکمیل شود. این روند چه در بخش تولید و کشت و چه در تولید محصولات نهایی و تکمیلی و در نهایت بازار و تجارت باید مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: تماشاگران امروز

(Visited 32 times, 1 visits today)
دسته بندی: اخبار اصلی, اقتصادی, تیتر یک برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد