یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در بخش توسعۀ تجارت، تعمیق و گسترش ارتباط با روسیه و افزایش نقش‌آفرینی در بخش ترانزیت بین‌المللی و به تبع آن افزایش درآمدهای ارزی کشور است.

به منظور نیل به این هدف، تکمیل خطوط ریلی به عنوان یک اولویت در دستورکار قرار گرفت و ساخت ابرپروژه ریلی رشت- آستارا به مدت سه سال آغاز شد. خطی که می‌تواند نقش ایران در تجارت جهانی را افزایش دهد و ظرفیت‌‎های جدید به اقتصاد کشور بی‌‎افزاید.

در دورنمای این ابرپروژه که در سال اول ۲۵درصد رشد داشته، عنوان شده که این خط ریلی در سال اول علاوه بر یک میلیون سفر، حدود ۱۰ میلیون تن بار را جابه‌جا خواهد کرد که این عدد دستیابی به ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه را امکان‌پذیر می‌کند.

تکمیل این برنامه وابستگی بالایی به همکاری و هم‌افزایی طرف روسی دارد که البته طبق اعلام رسمی ۷۰ درصد مسائل فنی این راه‌آهن از جمله تعداد پل‌ها در طول مسیر و مسائل مربوط به بارگذاری ایران و روسیه نهایی شده است. مسئلۀ مهم در این بین اما سرعت عمل است. بی‌شک با توجه به شرایط جدیدی که روسیه دچار شده، نیاز به ایجاد و توسعۀ راه‌های تجاری جدید و بازیابی تجارت با ایران را بیش از گذشته احساس می‌کند. از طرف دیگر، سرعت در این امر با رفع نیازهای این کشور رابطۀ مستقیم دارد. علاوه بر آن، ایران نیز برای تکمیل خطوط ریلی و نقش‌‎آفرینی ویژه در خط اتصالی خود به بازارهای بزرگ، باید فرایندها را با سرعت بیشتری دنبال کند چراکه دنیای تجارت، سرعغت اثر بالایی در درآمدهای ارزی دارد و با توجه به اثر این خط در درآمدهای ارزی کشور، بازگشایی به موقع می‌تواند کشور را به سمت مطلوب هدایت کند.

بر اساس این گزارش پس از امضای موافقت نامه راه آهن رشت- آستارا حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب پس از ۲۳ سال ساخته می‌شود. پیش از این مسیر ریلی قزوین- رشت که از لحاظ محل اجرا و عبور از کوه‌های البرز و پیچیدگی مهندسی، یک ابر پروژه عمرانی بود، در سال ۹۷ افتتاح شد. طولانی‌ترین پل ریلی و سخت‌ترین بخش کریدور شمال- جنوب کشور در این مسیر واقع شده و برای احداث آن ۲۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی و افزون بر یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و در زمان بهره‌برداری (سال ۹۷) با قیمت‌گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است./ روزگارما

(Visited 26 times, 1 visits today)
دسته بندی: اخبار اصلی, اقتصادی, تیتر یک برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد