قطر یکی از مهمترین کشورهای حوزۀ خلیج فارس است که ارتباط با آن را می‌‎توان از سیاست‌های پربازدۀ کشور دانست.

کشوری که علاوه بر وجوه مشترک به خصوص در بخش انرژی، ارتباط بسیار نزدیکی با ایران دارد و حتی در تنش‌های بین ایران و عربستان نیز نه‌تنها جهت‌گیری ضد ایرانی نگرفت بلکه ارتباط خود را با ایران در بالاترین سطح حفظ کرد. از این رو، تعمیق ارتباط اقتصادی و تجاری با کشور قطر یکی از مهمترین ضروریات کشور و یک بازی دو سر برد برای طرفین است.

در این بین، خوشبختانه ایران در بخش‌هایی مانند صنایع غذایی، صنعت دارویی و بهداشت، کشاورزی و همچنین صنایع دانش‌بنیان به طور خاص در حوزۀ خدمات فنی و مهندسی، رشد خوبی داشته است و می‌تواند از ظرفیت‌های ایجادشده برای افزایش سهم خود از بازار منحصربفرد و ارزشمند قطر بهره ببرد. از طرف دیگر، ظرفیت سیاسی خوبی نیز فراهم است و هم امیر قطر و مسئولان این کشور و هم رئیس جمهور ایران و دیگر دولتمردان نظر مثبتی در توسعۀ روابط دو کشور دارند.

چندی پیش مدیرکل بین‌الملل وزارت صنعت و تجارت قطر با بیان اینکه رشد مبادلات تجاری ایران و قطر در سال‌های اخیر ۴۳ درصد افزایش یافته است، گفته بود که «در حال حاضر ۸۴۵ شرکت ایرانی در کشور قطر حضور فعال دارند که این مهم بیانگر این است که در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ میزان حضور و فعالیت شرکت‌های ایرانی در قطر به شکل چشمگیری افزایش یافته است».

با این دید ایجاد کمیسیون‌های چهارگانه کمیته تجارت (بازرگانی، صنایع و اتاق‌های بازرگانی، بانکی، گمرکی و بیمه)، کمیته زیرساخت (راه و شهرسازی، کشاورزی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و کار)، کمیته اجتماعی و فرهنگی (گردشگری و صنایع‌دستی، بهداشتی، علوم و پژوهش، قضائی و حقوق) و کمیته انرژی (آب و فاضلاب، برق و نقت و گاز و محیط‌زیست) در نهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر را می‌توان اقدامی مطلوب توصیف کرد که در تمرکزبخشی به ظرفیت‌های طرفین نقش بسزایی دارد.

منبع: تماشاگران امروز

(Visited 24 times, 1 visits today)
دسته بندی: اخبار اصلی, اقتصادی, جهان برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد