نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت این سازمان اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه ندارد.

امیرسعید ایروانی در این نامه قاطعانه ادعای بی اساس نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل را در نامه اش به شورای امنیت مبنی بر دخیل بودن گروه‌های شبه نظامی وابسته به ایران را در اقداماتی علیه پرسنل و تأسیسات آمریکایی در عراق و سوریه قاطعانه رد کرد.

متن این نامه نماینده دائم کشورمان به این شرح است:

مکاتبه حاضر در پاسخ به نامه مورخ ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۱۰۱) نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل متحد تهیه شده است. نامه ایالات متحده آمریکا حاوی ارجاعات غیرقابل توجیهی و بی‌پایه‌ و اساسی است که مدعی شده گروه‌های شبه نظامی وابسته به نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در اقداماتی علیه پرسنل و تأسیسات آمریکایی در عراق و سوریه دخیل هستند.

جمهوری اسلامی ایران چنین ادعا‌های بی‌اساسی را قاطعانه رد می‌کند. همانطور که قبلاً در مکاتبات ما از جمله نامه‌های مورخ ۴ دسامبر ۲۰۲۳ و ۲ ژانویه ۲۰۲۴ تاکید شده بود، هیچ گروهی وابسته به نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، خواه در عراق، سوریه یا هر جای دیگری که به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت کنترل جمهوری اسلامی ایران یا از طرف آن عمل کنند، وجود ندارد؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه ندارد.

علاوه بر این، اقدامات انجام شده ایالات متحده در سوریه و عراق هم غیرقانونی بوده و هم ناقض قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل، به ویژه ماده ۲ (۴) منشور می‌باشد. در نتیجه، مطالب ایالات متحده که در نامه فوق‌الذکر به شورای امنیت ذیل ماده ۵۱ منشور ملل متحد ارائه شده است، فاقد مبنای قانونی است و نمی‌تواند چنین اقداماتی را مشروعیت بخشد.

(Visited 10 times, 1 visits today)
دسته بندی: اخبار اصلی, تیتر یک, جهان, سیاسی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد